Na trh vstupuje čtvrtá největší automobilka světa Stellantis. Vyrábět bude značky Fiat, Peugeot nebo Opel
FÚZE NA AUTOMOBILOVÉM TRHU
Na světový automobilový trh vstupuje nový hráč, který významně změní poměr sil. Tím je nyní čtvrtý největší výrobce aut s názvem Stellantis, který vznikl spojením italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) s francouzským konkurentem PSA. Pod novou skupinou tak zůstanou zachovány značky jako Fiat, Jeep, Peugeot či Opel. Před Stellantis, jejíž název je odvozen od latinského slova stella (hvězda), se umístily automobilky General Motors, Toyota a Volkswagen. Právě Toyota od nového roku přebrala kolínský závod Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA).
Fúzi v hodnotě 38 miliard dolarů, zhruba 823 miliard korun, před Vánoci schválila Evropská komise (EK). Akcionáři obou podniků budou transakci schvalovat 4. ledna. Její završení se pak očekává do konce prvního čtvrtletí letošního roku.
„Spojení přinese značné úspory na nákladech, což nám umožní vytvořit zdroje pro investice do nových technologií, včetně elektrizace a autonomních systémů řízení,“ uvedl portugalský šéf PSA Group Carlos Tavares, který se stane hlavou celého Stellantisu.
Souhlas EK byl podmíněn tím, že firmy dodrží slíbená opatření, která mají zabránit negativním dopadům spojení podniků na hospodářskou soutěž. Komise se na základě svého vyšetřování obávala, že fúze by mohla narušit hospodářskou soutěž na trzích s lehkými užitkovými vozy v devíti členských zemí Evropské unie, včetně České republiky a Slovenska. Toto narušení konkurence by podle komise pravděpodobně vedlo k růstu cen pro zákazníky.
Jedním ze slíbených opatření je rozšíření spolupráce mezi PSA a evropskou divizí japonské automobilky Toyota při výrobě lehkých užitkových vozidel. PSA vyrábí pro Toyotu užitkové vozy, které se pod touto japonskou značkou prodávají hlavně v zemích Evropské unie. Rozšíření spolupráce podle komise umožní Toyotě v budoucnosti na příslušných trzích skupině Stellantis konkurovat.
Stellantis ujistila, že zachová všech dosavadních čtrnáct značek. Objevují ale ale pochybnosti týkající se Evropy, kde se výrobní kapacity PSA a skupiny Fiat Chrysler výrazně překrývají.
„Musíme se mnohem intenzivněji a hlasitěji o naši značku v novém koncernu zasadit a účinně ji chránit,“ uvedl v rozhovoru pro časopis Wirtschaftswoche šéf německého Opelu Michael Lohscheller. Jinak podle něj půjdou investice Stellantisu a s nimi i pracovní místa jinam. „Něco takového nemůžeme připustit,“ dodává Lohnscheller, který současně poukazuje na to, že italský Fiat má velké výrobní kapacity v Turecku a Polsku, kde jsou náklady na pracovní sílu mnohem nižší než v Německu.
Skupina Fiat Chrysler Automobiles vznikla v roce 2014 spojením italské automobilky Fiat s americkým partnerem Chrysler. Skupina PSA vlastní značky Peugeot a Citroën a v roce 2017 koupila od amerického koncernu General Motors automobilku Opel-Vauxhall.
Toyota přebrala kolínskou TPCA, bude vyrábět i model Yaris
Automobilku TPCA v Kolíně přebrala od nového roku Toyota. Kolínský závod tak změnil název na Toyota Motor Manufacturing Czech Republic. Jde o osmý závod Toyoty v Evropské unii.
V současné době firma investuje více jak čtyři miliardy korun do rozšíření kapacity a modernizace závodu. Vyrábět se zde bude vedle malých vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 také větší model Yaris. Jeho výroba začne letos. V závodě se od konce února zároveň začne pracovat na tři směny místo dosavadních dvou.
Podle prezidenta Toyota Motor Europe Johana van Zyla reflektuje převzetí kolínského závodu dlouhodobou filozofii značky vyrábět auta tam, kde je prodává. Zároveň navazuje na dlouhodobou výrobu vozů Toyota v Evropě.
Značka TPCA tak k prvnímu lednu skončila, změnou prošly například již webové stránky automobilky, na továrně v Kolíně je nové logo Toyota. Firma zaměstnává asi 2500 lidí, 1. dubna 2020 spustila nábor nových zaměstnanců do výroby modelu Yaris, přijmout chce až 1000 zaměstnanců.
Firma představuje jednoho z největších exportérů v Česku a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu klesla v loňském roce výroba aut v kolínské automobilce o 26,4 procenta na 147 865 aut. Společný podnik Toyoty, Peugeotu a Citroënu vznikl v roce 2002. Od roku 2005 vyrábí malé kompaktní vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 a v jejich výrobě bude pokračovat i nadále.