Volkswagen Amarok: To nejlepší z obou světů
Volkswagen Amarok se i u nás velmi rozšířil. Ne náhodou, je to totiž nejlepší zástupce své třídy, a navíc je v nabídce pouze s ideálním šestiválcem.
Značka Volkswagen vstoupila do segmentu pick-upů relativně nedávno, první model Amarok se začal montovat v roce 2010. Jde o tradiční koncept, vůz stojí na samostatném rámu, který vpředu využívá nápravu s dvojitými lichoběžníky a vzadu tuhou nápravu s listovými pružinami. V nabídce se postupně objevila verze single nebo double cab, kombinovaná buď s pohonem zadních kol, nebo všech kol (4motion). Středně velký pick-up s designem od Waltera de Silvy se pustil do souboje o kus koláče v atraktivním segmentu primárně pracovních vozů, ovšem s širokými možnostmi využití (například pro outdoorové aktivity), a velice rychle si získal oblibu zákazníků.
U podobného typu vozu bývá životní cyklus delší než u běžnějších tříd, takže je logické, že teprve v roce 2016 přišel facelift. Aktuálně se modernizovaný Amarok blíží ke konci, a než se na trhu objeví další generace, snaží se zákazníky zaujmout například verzí Aventura nebo Canyon, určenou ovšem víc pro dobrodruhy než jako pracovní nástroj. Zároveň se zjednodušila nabídka motorů – u nás ze všech dřív dostupných zůstal pouze třílitrový šestiválec TDI, nabízený v různých úrovních výkonu: od „ponížené“ verze s výkonem 163 koní přes střed v podobě verze 204 k (například Canyon) až po vrchol v podobě výše zmíněného modelu Aventura (259 k). Střední verze dynamicky zcela dostačuje (a naopak zastiňuje mnohé běžné osobní vozy), se slabší nemáme zkušenosti.
Pokud Amarok srovnáme s konkurencí (modely Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Ford Ranger a další) v oblasti jízdních vlastností, pak prakticky vyhraje. Jeho schopnosti žehlit nerovnosti a jezdit po silnici „civilizovaně" se blíží tak maximálně Ford se svým velmi povedeným Rangerem. Jednoduše řečeno, Volkswagen Amarok umí zdolávat kilometry podobně příjemně jako například Multivan. Na dálnici není žádný problém udržovat vyšší rychlosti, vůz, jehož hmotnost dosahuje téměř dvou tun, je stále krásně stabilní, čitelný a sebejistý. Na okreskách zase ochotně mění směr a přitom jízda stále zůstává komfortní, bez ohledu na to, jak moc je povrch rozbitý.
Šestiválec mu také může většina konkurence závidět. Ten je totiž pro pohon pick-upu střední velikosti naprosto ideální. Není hrubý, má příjemný zvuk, sílu již z nízkých otáček a dostatečný objem, aby uspěl i při tahání těžkých nákladů nebo v případě, že musí pracovat v drsnějších podmínkách. A při tom všem si řekne o průměrných 12 litrů nafty na 100 km, což je naprosto v pořádku. V testované specifikaci s pohonem všech kol 4motion byl spojen s osmistupňovým automatem, což je už tradičně převodovka, které prakticky není co vytknout – řadí smysluplně a má slušné reakce i při rozjezdu.
Nahlédneme-li dovnitř double cabu (tedy verze se dvěma páry bočních dveří), ocitáme se v typickém světě Volkswagenu – sice trochu strohém, leč plně využitelném. Nechybějí tady ani moderní prvky komunikace včetně dobré navigace, ani dostatečná zásoba elektronických pomocníků. Vzadu je prostor natolik velký, že musí uspokojit i náročného majitele, řidiče a spolujezdce vpředu zase potěší komfortní sedadla s výrazným bočním vedením (u vyšších verzí). Korba je věc jistě zcela praktická, ovšem nedivíme se tomu, že testovací pick-upy mají často ještě nástavby, které zaprvé výrazně zvyšují využitelný objem korby pro zavazadla a zadruhé prostor uzavírají. U podobných vozů je nabízena docela dlouhá řada různých doplňků, díky nimž si každý může Amaroka přizpůsobit svým individuálním potřebám (nechybějí různé kryty korby pro pracovní využití, velmi účinné přídavné světlomety apod.).
Zůstává nejlepším pick-upem na trhu. I když jeho čas se už pomalu nachyluje, dá se bez rozpaků říct, že stále stojí za to. Základní modely se dají pořídit klidně pod milion korun, vrcholné, tedy vyšperkované verze stojí až kolem 1,5 milionu. To vlastně není stále nic extra za nejlepší vůz ve své třídě.
Plusy: motor, schopnosti, komfort na silnici.
Minusy: obratnost ve městě, necitlivé řízení.