Děsivá dálnice D1. Ťok obviňuje řidiče kamionů za kolony
Dopravní chaos
Tragická situace na páteřní dálnici D1 vyeskalovala v posledních dnech. Kvůli sněhu a námraze se tvořily desítky kilometrů dlouhé kolony, ve kterých zoufalí řidiči museli i spát. Ministr dopravy Dan Ťok však vidí problém u samotných šoférů. Podle něj za kolony mohou nákladní automobily, které zablokovaly oba pruhy. Politik za hnutí ANO také zkritizoval opravy dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, které nabírají zpoždění. Řidiči kamionů a profesní sdružení však vidí vinu jinde.
První sníh zkomplikoval život všem řidičům, kteří se snažili cestovat po dálnici D1. Silnici na některých místech pokryl led, kvůli kterému museli šoféři čekat v dlouhých kolonách i půl dne. K tragické situaci se po třech dnech vyjádřil ministr dopravy Dan Ťok, který problém vidí u řidičů kamionů, ve špatném počasí a v protažených opravách. „Když se podíváte na facebook Ředitelství silnic a dálnic, tak tam jsou obrázky, jak stojí tři kamiony vedle sebe a řidiči tam pospávají. To jsou věci, které by se dít neměly,“ řekl k situaci Dan Ťok.
„Jeho povinnost je, aby dálnici uvolnil v okamžiku, kdy musí. I v době, kdy má mít přestávku, tak má podle evropské směrnice sjet na bezpečné místo a přestávku tam udělat. Pokud říkají, že nemají jinou možnost, tak to není vůbec pravda,“ řekl Ťok ke stojícím kamionům, které se nemohly pohnout z místa řadu hodin.
Po tiskové konferenci navíc ŘSD umístilo na sociální síť video, ve kterém mají policisté problémy dostat se přes stojící kamiony. To se však nesetkalo s pozitivní reakcí od diskutujících uživatelů. „Koukejte radši něco dělat. Začněte už ty silnice a dálnice pořádně udržovat nehledě na to, že je dálnice rozjebaná, ale mýto vybíráte s radostí dál za dálnici, která se nedá používat,“ uvedl jeden z diskutujích. „A kam ti řidiči ty kamiony mají vlastně odstavit, když ŘSD na D1 mezi Prahou a Brnem nevybudovalo za posledních 15 let jediné parkovací místo?“ ptal se další z uživatelů.
Problémem je také inkriminovaný úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. ŘSD pohrozilo, že pokud se opravy potáhnou ještě čtyři dny, tak stát se stavaři ukončí smlouvu. Firmy však požadují prodloužení prací do 4. ledna. „Dali jsme zhotoviteli poslední výzvu, aby do 17. prosince práce přerušil, a pokud nebude sjednána náprava, tak jsme připraveni ho vyměnit a práce dokončit vlastními silami,“ řekl Kroupa.
Ťok: Stál jsem v Rakousku 12 hodin
Ministr dopravy Dan Ťok dodal, že pokud tato situace nastane, je ministerstvo dopravy připraveno rychle vypsat novou soutěž. V každém případě by se však řidiči museli připravit na prodloužení už tak značného omezení. Dálnici na kritickém místě opravuje sdružení italské firmy Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a česká stavební společnost Geosan Group.
Dan Ťok také na tiskové konferenci uvedl příklad, kdy se stal sám obětí nepříznivého počasí. „Já jsem v Rakousku jezdil taky. Já jsem stál u Klagenfurtu dvanáct hodin, když začalo pořádně sněžit, a to tam nebyla žádná nehoda. Říkat, že u nás se to stane a v Rakousku a Německu nikdy, je pokrytectví,“ řekl Dan Ťok.
Ministr se však dočkal velké kritiky od hejtmana Jiřího Běhounka, podle kterého může za kalamitu podcenění situace. „Myslím si, že je to nepřipravenost Ředitelství dálnic a dálnic a ministerstva dopravy, jinak to vyjádřit nemůžu,“ řekl Běhounek. Podle hejtmana navíc nejsou na dálnici dostatečné odstavné plochy pro řidiče kamionů. Běhounek prý opakovaně v minulosti upozorňoval, že úsek je v zimním období problematický i bez současného zúžení. Stavební práce podle něho v tuto chvíli stojí a bylo by možné úsek upravit. „V tuto chvíli tam neprojede ani motorka, která by byla schopná potom navádět jednotlivé sypače,“ řekl Běhounek.
S kritikou přišlo i sdružení dopravců Česmad Bohemia, která ze špatné situace obvinilo jak Dana Ťoka, tak ŘSD a policii. „Jako hlavní problém vidím, že zainteresované složky státní správy nejsou schopny podobným kalamitám předcházet a minimalizovat jejich následky hned od počátku. Proto bude třeba potřebné zákony a vyhlášky, jimiž se zimní údržba řídí, změnit. Není možné donekonečna házet všechnu vinu pouze na řidiče, kteří jsou nuceni vykonávat svou práci ve zcela nevyhovujících podmínkách,“ uvedl prezident sdružení Vladimír Starosta.
Podle dopravců je hlavním problémem pomalý postup ŘSD a také policie, údajně dostatečně nereagovaly ani na předpověď počasí, ani na počínající problémy při sněžení. Využití objízdných tras podle sdružení není možné.
Zákaz předjíždění?
Dálnice se však během čtvrtka zprůjezdnila a řidiči tak po třech dnech mohli dojet až do svého cíle. Otázkou však zůstává, zda kamiony budou moci i v budoucnu jezdit v levém pruhu. Ministr Ťok totiž plánuje zakázat jízdu v rychlém pruhu všem kamionům, včetně předjíždění. Plánuje kvůli tomu legislativní změny, operativně by zákaz mohly zatím vynucovat dopravní značky.
K podobnému nápadu se přiklonili i komunisté, kteří chtějí připravit legislativní návrh na zákaz předjíždění kamionům. S myšlenkou přišel předseda poslanců Pavel Kováčik v reakci na to, že se kvůli problémům na D1 nedostala řada poslanců na mimořádnou schůzi sněmovny k církevním restitucím. Návrh slíbil Kováčik předložit v případě, pokud to neudělá ministerstvo dopravy. Ředitel ŘSD Jan Kroupa se navíc přiklání k celoročnímu zákazu předjíždění.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Čtěte také:
Další přehnaná čísla? Ťok chce příští rok začít stavět 172 kilometrů silnic a dálnic
Ukážeme světu, jak se staví dálnice, pochlubil se Ťok