„Lobby masného průmyslu“. Na kampaň Žeru maso šly miliony z rozpočtu, sklízí kritiku
PROPAGACE MASA
V posledních dnech se veřejným prostorem prohnala kritika kampaně s názvem Žeru maso. Za ní stojí zemědělci z Agrární komory a jak název napovídá, propaguje konzumaci masa a varuje před jeho v současnosti populárními náhražkami. Hlavní výtky směřují k tomu, že z veřejných peněz je hrazena jednoznačná propagace masa bez zmiňování potenciálních negativ na zdraví. Na kampaň totiž téměř čtyřmilionovou dotaci poskytl resort zemědělství.
Podle Agrární komory je cílem projektu Žeru maso „vyvracet mýty o mase a dávat do souvislostí trendy, které jsou prosazovány v současné výživě. Hovoří zejména o náhražkách masa, kdy se jedná o vysoce zpracovanou potravinu. „Vysoce zpracované potraviny z kategorie NOVA 4 jsou v současné době spojovány s výskytem civilizačních chorob jako obezita, cukrovka II. stupně a nemoci srdce a cévního systému. Spotřebitel by zároveň neměl být klamán zavádějícím označením, které parazituje na tradičních označeních pro maso a masné výrobky,“ uvádí Agrární komora.
Na stránkách projektu jsou pak různé doplňující články, například o tom, jaký je rozdíl mezi alternativou k masu a imitací masa. „Nejrůznější studie se předhánějí s daty, že veganská/vegetariánská dieta je teoreticky udržitelnější než strava většinové 'všežravé' populace. Pouze ale teoreticky. Plynou z toho rozepře, které nahrávají vysoce zpracovaným potravinám, jejichž vliv na životní prostředí je velmi sporný. Ještě spornější je jejich zdravotní benefit. Změna má být radikální. Proč tedy vzniká enormní tlak k přechodu na výrobu rostlinné stravy, o kterou spotřebitelé ani nemají příliš zájem?“ píše se například v textu.
Agrární komora pak tvrdí, že stále roste tlak zájmových skupin na omezení spotřeby masa výměnou za rostlinné imitace, kdy je propagována strava, která je vysoce zpracována a v mnoha případech obsahuje pro člověka nestravitelné složky. „Pro získání podobných výživových hodnot je zároveň nutné imitace masa fortifikovat o chybějící vitamíny a minerální látky. Ekologický přínos je pak více než diskutabilní, protože s likvidací živočišné produkce skončí i možnost hnojit rostliny přirozeným hnojivem,“ uvádí.
Celá kampaň vyvolala mezi částí veřejnosti pozdvižení ze dvou důvodů. Jednak je některými považována za kontroverzní a vidí za ní masnou lobby, navíc vadí, že na takový projekt šly peníze z kapes daňových poplatníků.
Na kampaň totiž necelé čtyři miliony korun poskytl resort zemědělství. Zároveň ale podporu schválilo ještě ministerstvo pod vedením Miroslava Tomana (ČSSD). Podle mluvčího resortu Vojtěcha Bílého žádala Agrární komora dotaci 4 410 tisíc korun, ta nakonec byla snížena na 3 704 tisíc korun.
Sám současný ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) se od projektu částečně distancoval, když uvedl, že zpracování kampaně nepovažuje za šťastné. „Já osobně se snažím alespoň dva dny v týdnu držet půst od masa, na druhou stranu živočišné bílkoviny jsou ve výživě jen složitě nahraditelné a maso je od pradávna součástí potravy člověka, neboť je všežravec,“ řekl ministr Hospodářským novinám. Kampaň vytvořila PR agentura aPRiori, která si za provedením stojí a kritiku odmítá.
„Konzumace masa nesouvisí se studem ani přirozeností“
Z ideologických důvodů vyvolala kampaň Žeru maso velkou kritiku od ekologických skupin a také od Strany zelených. Její spolupředsedové poslali ministrovi Nekulovi otevřený dopis, v němž tvrdí, že kampaň je „jednostranným lobbistickým nástrojem masného průmyslu“ a „účelově si vybírá pouze ty argumenty, které se jí hodí“.
„Považujeme celý narativ kampaně 'nestydím se, že žeru maso' za velmi zavádějící. Mnoho členů a členek Zelených také konzumuje maso a nechceme jej lidem zakazovat. Ale s vědomím, co konzumace masa znamená pro naše zdraví i pro přírodu, považujeme za odpovědné konzumaci masa omezovat, případně si vybírat takové druhy masa, včetně otázek jeho původu, které zaručují nižší environmentální dopad. Konzumace masa, případně jeho vyřazení z jídelníčku, nemá nic společného se 'studem' nebo 'přirozeností', jak se snaží kampaň veřejnost mystifikovat,“ uvádějí Zelení v dopise.
Naopak jedním z podporovatelů kampaně je Nekulův stranický kolega, poslanec Marek Výborný. „Ano, mám maso rád a nestydím se za to. Taky proč bych měl? Není to každého věc, jestli si dá steak nebo salát? Já tomu pozdvižení fakt nerozumím,“ vyjádřil se na twitteru.