Automobilky čelí velké krizi. Opel zavírá závod, dopady pocítí i český průmysl
VÝROBA AUT
Po ústupu koronavirové krize se automobilky boří do stále hlubších problémů. Chybí totiž komponenty k sestavování vozů a také trvá stálý problém s nedostatkem čipů. Závody proto omezují svou výrobu a někde dokonce dochází k uzavírání továren a propouštění zaměstnanců. I když tomu tak je zatím v sousedním Německu, krize se promítá i do českého průmyslu. Tuzemská výroba je totiž na Německu závislá a subdodavatelé mohou při dlouhodobějším výpadku bojovat o své přežití. Podle analytiků jsou nejohroženější menší dodavatelé z Česka, kteří mohou kvůli uzavřeným továrnám krachovat.
Konec lockdownů po koronavirové nákaze přinesl obtíže, které trápí řadu ekonomik. Oživování po zamrzlé produkci totiž narušil nedostatek dílů, vysoké ceny a hlavně chybějící čipy. Problémy hlásí všechny automobilky a například české závody Škody Auto musely zastavit výrobu. Volkswagen kvůli nedostatku čipů zkrátil pracovní dobu v hlavním závodě ve Wolfsburgu do první poloviny října.
K uzavření závodu se však odhodlal německý Opel. Závod v Eisenachu bude uzavřen nejméně do konce roku a 1300 zaměstnanců bude přechodně propuštěno. Továrna se zaměřovala na výrobu spalovacích motorů a hybridní elektromobily. S obnovení výroby se pak počítá na příští rok. Koncern Stellantis, kam Opel spadá, přerušil výrobu i v dalších továrnách v Evropě a Severní Americe.
S problémy se ale může potýkat i česká ekonomika, i když se závody zavírají v sousedních zemích. Český průmysl je totiž velmi provázaný s německým a zejména menší dodavatelé obchodují s tamějšími automobilkami. „Jakékoliv výpadky v německé výrobě jsou nepříjemnou zprávou pro český trh. Nyní jde o to, jak mají konkrétní závody své dodavatele. Pokud by to byla ojedinělá věc, tak se to na české ekonomice nemusí negativně promítnout. Pokud to bude plošnější, a do budoucna to nelze vyloučit, tak to může být velký problém,“ řekl pro Echo24 hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Podle něj se v poslední době ukazuje, že problémy nejsou krátkodobého rázu. Automobilky se totiž potýkají s fatální krizí, která souvisí i s přechodem k elektromobilům a dalším alternativám. „Evropě roste velká konkurence v Číně a je otázkou, zda dokáže uhájit své postavení, které je v oblasti spalovacích motorů,“ dodal Kovanda.
Automobilky nyní kvůli nedostatku čipů nemohou dokončovat své vozy. Některé závody k tomu přistupují tak, že pozměnily svou výrobu a automobily jsou připraveny jen na chybějící vybavení. Právě z toho důvodu se závody uzavírají, protože výroba dalších nedokončených vozů nedává smysl.
Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka to u velkých automobilek nepředstavuje problém. Musí se ale jednat o krátkodobý výpadek. Velké automobilky jsou totiž kapitálově silné a menší problémy ustojí. Kdo však bude nejvíce ohrožen jsou právě menší subdodavatelé, kteří velmi často pocházejí z České republiky. „Ti už tak kapitálově silní nejsou a v momentě, kdy se zavírají továrny, tak není možné pokračovat ve výrobě. To se může týkat sedaček, převodovek a těchto menších komponentů. Menší subdodavatelé velké rezervy nemají a při delším výpadku může dojít k jejich krachu,“ řekl pro Echo24 Křeček.
Podle něj se může vyskytnout situace, kdy sice čipy již automobilky mít budou, ale mezitím zkrachují menší dodavatelé. Pro automobilky by se tak jednalo o další komplikace. „Vidíme, jak je ekonomika velmi křehká. Můžeme se totiž dostat do paradoxní situace, kdy čipy a komponenty budou. Firmy, které je dodávají, však mezitím zkrachují. Tyto nenavazující procesy můžou vyřadit ze hry kapitálově slabší články,“ dodal Křeček.
Nedostatek čipů trápí společnosti od minulého roku, kdy se musely potýkat s koronavirovou nákazou a uzavíráním provozů. Státem nařízené lockdowny zastavily výrobu a odběratelům se zpozdily dodávky. K tomu se přidalo změněné nákupní chování lidí, kteří se v uzavřených domovech vrhli na nákup televizí, počítačů nebo herních konzolí. Čipů tak začal být nedostatek a nejvíce se to začalo projevovat právě v automobilovém průmyslu.