Mazda CX-60: Svěží vítr z Japonska
TESTY AUTO
Mazda představila očekávanou novinku: nové středně velké SUV zvané CX-60. Aktuálně přijíždí jako první plug-in hybrid značky, který jsme vyzkoušeli i v nečekané disciplíně: jízdě na dlouhou vzdálenost.
V záplavě nových modelů Mazda CX-60 (zejména pro japonskou značku) docela vyčnívá. Už jen tím, že je prvním modelem, který stojí na zcela nové globální platformě Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture, u níž je motor uložen vpředu podélně a pohání primárně zadní kola. Připomínáme, že podobná řešení dnes nabízejí víceméně pouze prémiové automobilky a jde o tradiční koncept, jak ho známe od počátku automobilismu.
Druhou zajímavostí, na kterou se již dnes těšíme, je nová generace řadových šestiválcových motorů, které se pod kapotu dostávají. A to jak zážehové, tak vznětové. Tyto nové motory se v domovské japonské továrně v Hofu pod plochou kapotu montují a u nás se minimálně ve vznětové verzi dají objednat, ovšem jako první byla představena hybridní verze.
CX-60 je také první vůz značky Mazda, který jde cestou plug-in hybridní technologie. Podle našeho názoru je tato technologie sice slepou cestou automobilismu, nicméně k ní nechceme přistupovat předpojatě. I proto jsme CX-60 vyzkoušeli ve všemožných režimech.
Základ je technika. V našem případě vůz využíval existující atmosférický čtyřválec 2,5 litru Skyactiv-G s elektromotorem a lithium-iontovou baterií o kapacitě 17,8 kWh. Motor nabízí svých 191 koní (a 261 Nm točivého momentu), elektromotor pak 175 k (a 270 Nm), což nás přivádí ke kombinovanému výkonu 327 koní a k točivému momentu 500 Nm, který je za pomoci osmistupňové převodovky přenášen na všechna kola.
Při hmotnosti kolem dvou tun to znamená schopnost pokořit rychlost 100 km/h za 5,8 s a maximální rychlost 200 km/h. Z hlediska dynamiky je to samozřejmě fajn hodnota, ovšem pozor, platí pouze v situaci, kdy máte dobité baterie. Mazda slibuje elektrický dojezd až 63 km, reálných bývá tak někde kolem 40 km. Samozřejmě záleží na tom, jak s energií nakládáte, to totiž značně ovlivňuje i spotřebu paliva. Mazda slibuje kombinovanou spotřebu 1,5 l na 100 km (plus 23 kWh) za předpokladu, že pravidelně dobíjíte (jde to výkonem 7,2 kWh). Při dlouhé jízdě v plně naloženém voze se nám dost osvědčila i rekuperace, která je schopná pouhým brzděním elektrický dojezd průběžně doplňovat. Naše celková spotřeba cca po 2000 km víceméně dálničního provozu činila slušných 8,6 litru na 100 km, a to jsme se neomezovali a prakticky využívali hlavně zážehový motor.
Jízda je příjemná, ale je znát, že novinku ještě čeká ladění. Zejména pohyby podvozku nepovažujeme za zcela přirozené. Nová převodovka bez hydrodynamického měniče funguje v pořádku, hybridní systém pracuje celkem nerušivě.
Uvnitř vozu o rozměrech 4745 x 1890 x 1680 mm je díky rozvoru 2870 mm dost místa pro pět pasažérů, čtyři se logicky projedou příjemněji. Pod víkem zavazadlového prostoru je objem 570 litrů, sklopením opěradel lze získat celkem 1726 litrů. Oceňujeme hezký a kvalitně zpracovaný interiér i fakt, že na většinu věcí zůstala tlačítka a displej není dotykový, ale ovládá se stále chytrým otočným ovladačem. Na druhou stranu vypínání bezpečnostních systémů asi už nešlo udělat složitějším způsobem.
Mazda aktuálně nabízí tři verze CX-60: plug-in hybridní a vznětovou, se šestiválcem o výkonu 200, respektive 254 koní. Všechny vozy mají různé, většinou pevně stanované výbavy. Hybrid začíná na 1 343 090 Kč, nejlepší výbava na 1 526 490 Kč. Vznětová verze stojí od 1 257 590 Kč po 1 533 990 Kč, což je částka požadovaná za nejlepší verzi.
Hybridní verze zatím není naladěna nejpříjemněji a za podobné peníze bychom rozhodně volili vznětový šestiválec ve výkonnější verzi. Odpadnou starosti s nabíjením a budete jezdit s podobnými náklady, ale s důstojností šestiválce. Takže dokud to jde, do velkého auta s pohonem všech kol určitě raději šestiválec.
Plusy:
Dynamika, kvalitní interiér, audio, komfort jízdy.
Minusy:
Sladění motoru a převodovky, vypínání bezpečnostních systémů.