Může za nehody vyšší počet spojů? Dopravci to odmítají, příčinu vidí v lidech

Smršť vlakových nehod

Může za nehody vyšší počet spojů? Dopravci to odmítají, příčinu vidí v lidechNOVÉ
Hlavní nádraží v Praze Foto:

Foto: Shutterstock

1
Domov
Vojtěch Šeliga
Sdílet:

Dopravci se na železnici v posledních týdnech potýkají s nárůstem nehodovosti. Vloni přitom různé faktory včetně slev na jízdně pro studenty a seniory nahnaly do vlaků rekordní počet cestujících a dopravci proto museli navýšit počet spojů. Trápí je však hlavně nedostatek strojvedoucích. Například strojvedoucí Českých drah mají nařízené přesčasové práce, které ale mohou vést k jejich chronické únavě, na což upozorňuje Federace strojvůdců ČR. „Železnice roste, roste rekordně počet cestujících a spojů a je třeba, aby rostl i počet zaměstnanců,“ říká Aleš Ondrůj za Regiojet.

V roce 2018 zaznamenala železnice zásadní nárůst v přepravě. „Počet přepravených cestujících za rok 2018 byl 179,23 milionu osob, to je o cca 4,5 milionu osob více než v roce 2017, a přepravní výkon byl 8,225 miliardy osob na kilometr,“ uvedl již dříve pro Echo24 Petr Šťáhlavský za České dráhy. „Počet cestujících byl nejvyšší za posledních 10 let a přepravní výkon byl dokonce nejvyšší od vzniku akciové společnosti a dokonce nejvyšší od roku 1994, a to navzdory podstatnému nárůstu výkonů soukromých dopravců v dálkové i regionální dopravě a silné konkurenci individuální dopravy i dopravy autobusové,“ dodal Šťáhlavský.

Dopravce však v souvislosti s nárůstem dopravy trápí nedostatek strojvedoucích. Systém výuky strojvůdců je nedostatečný a měl by se změnit, tvrdí Federace strojvůdců ČR. Podle ní jsou příčiny současných železničních incidentů systémové, protože strojvůdci se musí vyrovnávat s řadou nepříznivých faktorů, které následně vedou k chybám.

Podle dopravců může však za nehodovost naopak především lidský faktor. „Co se týče nehodových událostí z minulých dnů, dá se určitě říci, že bohužel nikdy – přes sebelepší opatření – se nedá 100% vyloučit selhání lidského faktoru. Přes nastavení systémů, kontrolních mechanismů a dalšího zabezpečení, toto bohužel občas nastane. Regiojet neměl například před sobotním případem podobnou mimořádnou událost několik let před tím.“ uvedl pro Echo24 Aleš Ondrůj za Regiojet. Připomněl případ z 2. března, kdy vlak Regiojet projel návěsti stůj a jel proti pracovnímu vlaku SŽDC.

Za nehodovost mohou systémové chyby, tvrdí strojvedoucí

Strojvůdci odmítají, že by za nehodami vlaků byla pouze lidská selhání. Nárůst incidentů má naopak podle nich systémové příčiny. Libor Poláček z Federace strojvůdců ČR upozornil například na dlouhodobý podstav strojvůdců, který vede k jejich „chronické únavě“. K tomu podle něj přispělo jedno z předchozích vedení ministerstva dopravy, které spustilo tzv. optimalizaci pracovních sil na dráze, jež vedla k odchodu mnoha starších strojvedoucích. Další faktory, které podle federace zatěžují současné strojvůdce, jsou růst povinností a úkonů, jež musí splňovat, časté služby a přesčasy nebo nedostatky na trati. To vše podle strojvůdců zvyšuje riziko nehod a dalších incidentů.

„ČD mají cca 3 500 strojvedoucích, aktuálně na tak velký počet zaměstnanců chybí asi 120 strojvedoucích, jen pouze cca 3,5 %. Počet chybějících strojvedoucích se mírně snížil. ČD provádějí trvalý a dlouhodobý nábor a výcvik nových strojvedoucích. Investujeme zde značné prostředky a průběžně máme ve výcviku okolo 200 strojvedoucích v přípravě. Aktuálně připravujeme spuštění dvou trenažerů, které ještě zlepší výcvik těchto adeptů o pozici strojvedoucího,“ uvedl pro Echo24 Šťáhlavský.

„Strojvedoucí musejí mít mezi směnami vždy zákonné přestávky na odpočinek a musejí nastupovat odpočatí. Co v tomto volném čase dělají a zda ho skutečně využívají k odpočinku, nebo dělají jinou práci, bohužel nemůžeme nijak kontrolovat. Není mě však znám případ, že by při šetření mimořádných událostí uváděl strojvedoucí jako příčinu únavu nebo nedostatečný odpočinek před směnou, resp. mezi směnami,“ dodal.

Regiojet vyzývá k výchově nových zaměstnanců. „Všichni dopravci musí mít bezpečnost jako prioritu, stejně jako personální politiku, která zajistí dostatek strojvedoucích a dalších zaměstnanců. RegioJet má již několik let systém vlastního vzdělávání vlastních strojvedoucích – ročně jich v poměrném přepočtu vzhledem ke své velikosti vychová přibližně tolik co České dráhy. Právě výchova nových zaměstnanců je směr, na který se musí zaměřit jak dopravci, tak i další instituce, a který bude reagovat na trend rychlého růstu poptávky po cestování na železnici. Železnice roste, roste rekordně počet cestujících a spojů a je třeba, aby rostl i počet zaměstnanců,“ uvedl Ondrůj.

Smršť vlakových nehod

V minulých týdnech musela Drážní inspekce řešit několik mimořádných událostí na železnici. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu předminulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.

Čtěte také: Nečekaná rána, metro D bude Prahu stát nejspíše o 17 miliard více

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články