Prase v helmě Mossad. Šéfka německé přehlídky končí po skandálu s antisemitským dílem

SKANDÁL NA VÝSTAVĚ

Prase v helmě Mossad. Šéfka německé přehlídky končí po skandálu s antisemitským dílem
Antisemitské výjevy na výstavě v Kasselu Foto: @ChaimSmierc
1
Svět

Generální ředitelka německé prestižní přehlídky výtvarného umění documenta Sabine Schormannová se vzdala funkce poté, co letošní ročník výstavy v hesenském Kasselu provázel skandál kolem díla s antisemitskými motivy. O odchodu Schormannové informuje DPA.

Kontroverzní velkoformátová malba s názvem People‘s Justice byla z přehlídky stažena jen několik dnů po jejím zahájení. Nicméně už několik měsíců před tím zaznívaly výtky ohledně antisemitismu na adresu autorů banneru, indonéského kolektivu Taring Padi. Ti tvrdili, že dílo antisemitský podtext nemá a týká se výhradně politické reality v Indonésii.

Mezi postavami jsou ale k vidění například vojáci s prasečí hlavou, kteří mají kolem krku šátek s Davidovou hvězdou a na hlavě přilbu se jménem izraelské tajné služby Mosad. Na malbě je i postava muže, která evokuje klasické antisemitské stereotypy – má pejzy, špičaté zuby, velký nos a krhavé oči a v puse doutník, na hlavě jí sedí klobouk s nápisem SS a pod ním jarmulka.

Dozorčí rada přehlídky documenta se jednoznačně od této malby distancovala, jasně podle ní překročila hranice a jejím vystavením silně utrpěla pověst výstavy. V uplynulých týdnech se ozývaly výzvy, aby Schormannová odstoupila, její kritici jí vyčítali nečinnost při vypořádávání se se skandálem.

Z pozice poradce documenta odešel ředitel frankfurtského Vzdělávacího centra Anny Frankové Meron Mendel. Měl být součástí odborné komise, která měla přezkoumat, zda antisemitské motivy neobsahují i další díla vystavená v rámci documenta. Schormannová sice takový plán oznámila, podle Mendela se ale neuskutečnil. Poté Hito Steyerlová, jedna z nejvýznamnějších umělkyň na přehlídce, oznámila, že z ní stáhne svá díla.

Schormannová se generální ředitelkou documenta stala v roce 2018. O rok dříve vyšlo najevo, že po tehdejší přehlídce zůstal deficit v řádu milionů eur.

Výstavy documenta v Kasselu patří k milníkům současného umění. První se konala v roce 1955, kdy podle organizátorů znamenala obrodu západoněmecké moderní kultury a vymezení se vůči nacistické minulosti. Nynější patnáctý ročník výstavy začal 18. června a potrvá do 25. září.