Jenom přináší komplikace. Lázně dávají od voucherů ruce pryč

PROGRAM COVID-LÁZNĚ

Jenom přináší komplikace. Lázně dávají od voucherů ruce pryč
Ilustrační snímek Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Ladislav Šustr
Sdílet:

I přes navýšení objemu dotace na státní lázeňské poukazy se řada zařízení nechce programu účastnit. Důvodem je složitá administrativa či riziko, že kvůli chybám nebude stát proplácet příspěvky a všechno přijde na vrub lázním. Další komplikací je, že dotace se vyplácí z veřejných peněz a jednotlivá zdravotnická zařízení tak mohou přijít o možnost získat státní příspěvek na opravy v nejbližších letech.

Ministerstvo pro místní rozvoj v tomto týdnu obdrželo notifikaci Evropské komise na program Covid lázně, který měl pomoci nahradit zahraniční klientelu v zařízeních s léčebnou kúrou. I přes znatelné navýšení částky na jednoho žadatele, z původních 5,3 milionu na nynějších 21,3 milionu korun, se lázně do další zkušenosti nehrnou.

Lázeňská zařízení totiž na začátku spuštění programu bojovala s obrovskou poptávkou, která je zablokovala na několik dní. I přes fakt, že většina objektů měla 80 procentní naplněnost i bez využití poukazů. Na hlavu se provozovatelům dosud sešlo na 122 tisíc poukázek s tím, že rezervovaných jich bylo pouze 30 tisíc. Ostatní buď nebyly uplatněny, nebo je prostě hotely odmítly.

Důvodů, proč jsou vouchery odmítány, je podle Vilmy Příbramské z portálu Lázně Travel několik. „Pro lázně je velkým problémem kumulace dotací. Žadatelé totiž čerpají z programů veřejné podpory a mohou zároveň získat Antivirus či Covid nájemné. Pro řadu lázní je tak nyní velkou neznámou, kolik voucherů mohou uplatnit a zda s dalšími podporami nebudou mít problémy. Mohlo by se totiž stát, že hotel vypotřebuje celkovou částku a další 3 roky si nesáhne na veřejné peníze například kvůli opravám,“ řekla pro Echo24 Příbramská.

Podle ní se navíc samotné vouchery potýkají se složitou administrativou, která hotely odrazuje. Lázně totiž u každého předloženého poukazu musí uvést veškeré údaje o klientovi, jako je datum a místo narození, adresu trvalého bydliště, souhlas podepsaný GDPR, veškeré informace o pobytu včetně lékařských zpráv či jaké procedury návštěvník čerpal. Tyto a další údaje navíc musí zařízení archivovat dalších 10 let.

Některé hotely tak stále avizují, že nadále vouchery nepřijímají. To je například u Lázní Třeboň. „Pokud na našich stránkách hledáte informace o možnosti uplatnění slevových voucherů od Ministerstva pro místní rozvoj ve výši 4000 korun, dovolujeme si Vás upozornit, že limit pro třeboňské lázně byl již vyčerpán. Z tohoto důvodu není nyní možné váš voucher přijmout. Děkujeme za pochopení,“ uvádějí lázně na hlavní stránce. Podobná situace je i u ostatních hotelů, které informace zatím vůbec nepodávají či se k pomoci státu staví skepticky a odmítavě.

Ministerstvo navíc umožnilo, aby se poukazy mohly používat zpětně na již objednané pobyty. Lidé tak vouchery uplatňovali, i když si svůj pobyt zařídili v lednu či únoru před březnovou karanténou. Zájemci o lázně, kteří si voucher vygenerovali po 1. červenci, tak nemohli najít volná místa. Každé zdravotnické zařízení totiž mohlo zatím uplatnit 1250 poukazů, při kapacitě 400 až 500 lůžek to znamená pouhý měsíc.

Proti programu a celkovému nastavení se postavil v otevřeném dopise šéf portálu Lázně Travel Libor Stočes. Podle něj ministerstvo situaci podcenilo. „Nám všechny stornované pobyty již nikdo nezaplatí. Ani prostředky vynaložené na kampaně a reklamu pro podporu lázní, kterou jsme okamžitě po znovuotevření lázeňských hotelů spustili. Nám již nikdo nezaplatí veškerý čas, který jsme museli trávit zodpovídáním stovek dotazů denně v návaznosti na váš nefunkční program. Nám nikdo neuhradí ušlé zisky v období, kdy jste nám přímým zásahem (Covid – Lázně) do obchodních vztahů zcela znemožnili bez jediné šance na jakoukoliv kompenzaci uskutečňovat prodeje až do konce roku 2020,“ nechal se slyšet.

To je v praxi likvidace všech cestovních kanceláří se zaměřením na tuzemské lázeňské pobyty v čase, kdy se všichni vypořádávají s následky koronavirové pandemie, míní Stočes. „Kde jste byla v březnu, v dubnu, v květnu, jak jste se Vy a Vláda ČR zasadila o přímou pomoc cestovnímu ruchu?“ ptal se Dostálové a vyzval ji, aby přijala odpovědnost za svá pochybení.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz