Most přes moře, ambiciózní rychlovlak. Johnson po brexitu nešetří, plánuje obrovské investice
INVESTICE
Vláda britského premiéra Borise Johnsona chce navzdory nejistotám po vystoupení Británie z Evropské unie dotáhnout obrovské investiční projekty, které kritizují odborníci i někteří členové vládních konzervativců. V úterý schválila stavbu rychlodráhy z Londýna na sever Británie za desítky miliard liber a premiér Boris Johnson i přes kritiku tlačí svůj plán na postavení mostu, který spojí Skotsko se Severním Irskem, jehož cena se odhaduje zhruba na 20 miliard liber.
Náklady projektu rychlodráhy, která by měla spojit Londýn s městy na severu země, přitom stoupají. Podle agentury Bloomberg by mohly dosáhnout až 100 miliard liber (necelé tři biliony Kč). Konzervativní premiér Boris Johnson kvůli záměru čelí nesouhlasným hlasům také z řad vlastní strany. První souprava se po vysokorychlostní trati (High Speed 2, HS2) rozjede patrně až v roce 2031.
„Tuto zemi brzdí nedostatečná infrastruktura,“ řekl Johnson v úterý zákonodárcům v Dolní sněmovně. „Můžeme buďto vyžít s existujícím spojením mezi severem a jihem, anebo sebrat odvahu k rozhodnutí, které – jakkoliv bude složité a kontroverzní – přinese prosperitu všem částem země,“ dodal.
Rychlodráha se podle webu HS2 stane nejrozsáhlejším infrastrukturním projektem Evropy, při jejím budování vznikne 30 000 pracovních míst. Soupravy HS2 mají dosahovat rychlosti až 362 kilometrů za hodinu, budou tedy rychlejší než většina rychlovlaků světa. Soupravy Eurostar například mezi francouzskou metropolí a Londýnem jezdí rychlostí nejvýše kolem 300 kilometrů za hodinu. Díky rychlodráze by se měla ztrojnásobit kapacita železničního spojení mezi britským severem a jihem. Podle plánu tratí projede 14 souprav za hodinu.
Zastánci HS2 tvrdí, že rychlodráha zkrátí čas strávený na cestě, zvýší kapacitu železničního spojení, vytvoří pracovní místa a pomůže propojit severní a střední části země s bohatým jihem. Oživení někdejšího průmyslového srdce Británie je po brexitu Johnsonovou klíčovou politickou agendou. Odpůrci projektu tvrdí, že by bylo levnější a rychlejší peníze investovat do posílení železničních služeb na stávající infrastruktuře. Zastánci HS2 oponují, že železniční systém, z velké části postavený ve viktoriánském období, dosáhl mezí své kapacity.
Ze studie britské rady pro průmyslovou strategii – vládního orgánu složeného ze zástupců univerzit, obchodu a komunit – nicméně vyplývá, že samotné dopravní spojení rozdíly v ekonomické produktivitě mezi regiony nenapraví. Na studii minulý týden upozornila agentura Reuters.
Most do Severního Irska
Myšlenku mostu, který by spojoval Skotsko se Severním Irskem, zmínil Boris Johnson poprvé v roce 2018. Johnsonův mluvčí pak toto pondělí potvrdil, že se povolaní ministři a úředníci o tento projekt aktivně zajímají a odmítají skepticismus, informoval britský The Guardian. Podle zdrojů serveru Bussiness Insider zůstává projektu oddaný i sám britský premiér, přestože pochyby o jeho životaschopnosti vyjádřili kromě kritiků z venku i kritici zevnitř vlády.
Cena projektu by se podle odhadů měla pohybovat kolem 20 miliard liber (kolem 590 miliard Kč). Výdaje by však mohly vzrůst kvůli potřebě napojit existující infrastrukturu na obou stranách mostu. Část mostu by také mohl nahradit tunel ve snaze vyhnout se nevybuchlým bombám, radioaktivnímu odpadu a dalším nechtěným věcem, které byly několik kilometrů od skotských břehů vyhozeny po druhé světové válce, píše britský deník. Inspirovat by se podle návrhů most mohl v mostu přes Öresund, který spojuje dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö.