Toyota Land Cruiser: Plnohodnotný vůz do nepohody
Toyota Land Cruiser
Když se odvážíte nepodlehnout módní vlně SUV a rozhodnete se pro pořádný off-road, vaší pozornosti by neměl uniknout Land Cruiser. Legendární vůz, jehož název ani trochu nemate –
zvládne totiž všechno, co od něj budete chtít.
Věřím, že Land Cruiser není třeba představovat ani úplným automobilovým laikům. Je jedním ze základních kamenů značky Toyota a v řadě různých generací a verzí se vyrábí již od roku 1951. Během času se samozřejmě proměnil, ale charakteristické atributy mu zůstaly – pohon všech kol, zaměření na komfort, nenápadný, ale elegantní styl.
Historie řady Land Cruiser je velmi pestrá a ne zrovna jednoduchá na pochopení. Nám bude stačit vědět, že v Evropě (a v ČR) se aktuálně prodává čtvrtá generace modelu LC150 (střední řada Land Cruseru, zvaná také J150). Existuje již od roku 2009, vyrábí se v Japonsku, Číně i Rusku a v minulém roce prošla již druhým faceliftem.
Ten je rozeznatelný podle umírněnějšího designu přední a zadní části, ale také lepší výbavou interiéru, zaměřeného na komfort až sedmi cestujících. Právě u interiéru začneme. Ačkoli L150 je na trhu již deset let, vnitřní prostor je vymyšlen velmi nadčasově.
Velmi kvalitní materiály
Zapůsobil na mě z několika důvodů. Tím hlavním je uživatelská přívětivost a logické uspořádání ovladačů. Jelikož jsem trochu tradicionalista, mám rád tlačítka. A hranatá palubní deska s výraznou kapličkou přístrojů je stále trochu klasická zejména tím, že se mnoho různých funkcí ovládá manuálním tlačítkem, navíc ergonomicky dobře umístěným. Příjemnou atmosféru dotváří použití velmi kvalitních materiálů (třeba na rozměrném volantu či středové části palubní desky) a multimediální systém, který je z hlediska funkcí sice průměrný, ale vysoce funkční. Pozornost upoutá také panel ovládání stálého pohonu všech kol, naznačující, že tento vůz si v terénu troufne na ledacos.
Kožený interiér testované verze je fajn, ale sedadla jsou spíš pohodlná křesla bez bočního vedení. Ostatně u off-roadu to vůbec nevadí, důležité je, že jejich vyhřívání a chlazení je snadno v dosahu a funguje rychle. Sedmimístný interiér je prostorný a dobře vyřešený. Nabízí 621 až 1934 litrů prostoru, což stačí pro všechny potřeby. Vyzkoušel jsem dokonce jízdu v sedmi lidech a překvapením bylo, že ani osoby ve třetí řadě neměly problém s místem pro nohy a hlavu.
Land Cruiser je sice tradiční koncepce, ale zato je vybaven celou paletou bezpečnostních systémů, které známe z prémiových modelů vyšších tříd. Nechybí systém udržující vozidlo v jízdním pruhu, čtení dopravních značek či adaptivní tempomat. Okolí výrazně osvěcují Bi-LED čelní světlomety. Zatímco můžete zvolit dvě verze karoserie (tří- a pětidveřovou), nabídka motorů je velmi omezená. Zastupuje jí výhradně turbodiesel čtyřválec 2,8 litru, dosahující výkonu 177 koní. Ve spojení s automatickou šestistupňovou převodovkou, kterou mohu jen doporučit, nabízí točivý moment 450 Nm. Při hmotnosti 2280 kg (plus výbava) to znamená schopnost zrychlit na stovku za 12,7 s a dosáhnout maximální rychlosti 175 km/h.
Upřímně řečeno, Land Cruiser se hodí pro klidnější jízdu. Dálniční limit je tak akorát a na okreskách je stejně lepší jet v pohodě a užívat si plavného podvozku. Vůz s tuhou zadní nápravou na rámu není vhodný pro ostřejší jízdu (proto nechápu, proč má volič jízdních režimů včetně modu Sport, který stejně nic moc nemění), spíš vybízí ke klidnému, pohodlnému cruisingu. A to v podstatě bez ohledu na to, po jakém jedete povrchu.
Přehledná karoserie
Jízdní vlastnosti parníku jsou očekávatelné, díky dobře nastavenému posilovači se s Land Cruiserem dobře manévruje. Hranatou karoserii považuji za přehlednou. Celý vůz mi padl velmi příjemně do rukou, ale už od prvních kilometrů mi bylo jasné, že slabinou je motor. Je sice dobře odhlučněn a řekne si pouze o 9–10,5 l nafty na 100 km, ale skutečně mu chybí síla, a to
v jakýchkoli otáčkách. Má sice dost síly (točivého momentu), ale dynamicky pro těžký vůz stačí jen stěží – pro takto velký vůz by to skutečně chtělo šestiválec, kterých je sice v nabídce několik, ale bohužel ne pro náš trh. Podvozek je vhodný pro jakékoli povrchy. Ani v terénu neztrácí své sebevědomí, je výborně odhlučněn a nabízí více než dostatečnou úroveň komfortu. Terén je doménou Land Cruiseru, o čemž napovídají i čísla. Vůz zvládne boční náklon 42°, stejnou hodnotu má i stoupání. Nájezdový úhel činí 31°, přejezdový 22° a sjezdový 25°. V pohybu vás nezastaví ani 700 mm hluboká louže a zapřáhnout můžete třítunový bržděný přívěs. To jsou velmi slušné parametry, které nepotřebují dalšího vysvětlení.
Nejprodávanější verzí je u nás Land Cruiser Active Trend 5dv. 2,8 D4D (177 k) spojený se šestistupňovým automatem, který stojí 1 709 900 Kč (s DPH). I když základní model koupíte již od 1,2 milionu Kč, v tomto případě se určitě vyplatí pořídit si dobře vybavený vůz – ani tak není cena v rámci třídy přehnaná, právě naopak.
Land Cruiser využívá stálý pohon všech kol se třemi diferenciály a redukční převodovkou. V závislosti na výbavě může být středový i zadní diferenciál typu Torsen s různými možnostmi uzávěrek. Nechybí ani řada podpůrných systémů pro výjezd do kopce či sjíždění prudkých svahů. Nechybí ani vícefázové ABS, přizpůsobení podvozku danému terénu či kineticko-dynamický systém odpružení, zajišťující ještě větší komfort při jízdě drsným terénem. Pro přehled je okolí vozu monitorováno čtyřmi kamerami.
Plusy:
Terénní schopnosti, komfort, všestrannost.
Minusy:
Slabší motor, dynamika.
Verdikt:
Land Cruiser je svým způsobem tradiční auto, a to v dobrém slova smyslu. Na rozdíl od různých SUV, která jsou polovičatým řešením, jde o pořádný off-road se stálým pohonem všech kol, který v terénu zvládne skutečně hodně. Zároveň je pohodlný při běžném ježdění na silnici. Jeden ze základních automobilů, stále postavený na rámu, který zvládne spoustu rolí včetně drsného dobrodružství, přitom se zbytečně nepředvádí a není přehnaně okázalý. A je za dobré peníze. Pro to všechno a pocit z jízdy vřele doporučuji.