Mitsubishi ASX: Nestárnoucí klasika, která stále dokáže zaujmout
AUTO TEST
Jelikož v posledních letech byly ulice doslova zaplaveny nejrůznějšími kreacemi na téma SUV, tedy jakýchsi crossoverů osobních a terénních aut, ani v testech se jich nevyhneme. Pro Mitsubishi je model ASX v současné době zásadní.
Mitsubishi je známý a tradiční výrobce aut z Japonska, který má za sebou už osm dekád produkce aut. Proslavil se řadou různých modelů, od terénního Pajera až po sportovní sedany Lancer Evo, ale v poslední době už nemá v tomto průmyslovém odvětví tak velkou sílu. Celý koncern má pod sebou řadu různých firem z mnoha odvětví a i když je Mitsubishi 17. největší automobilka na světě, zásadní modelovou ofenzivou zrovna nedělá, spíš se soustředí na určitý segment. To pochopíte i při návštěvě showroomu značky nebo jejich webových stránek.
Stojí za pozornost
Hlavním tahákem jsou modely s pohonem všech kol – zejména stárnoucí ASX, ale také nový Outlander a konečně zmiňované Pajero. Právě ASX se úspěšně etablovalo mezi zákazníky, jež si oblíbili styl aut typu SUV. Z nabídky je patrné, že Mitsubishi jde v duchu dnešních trendů – nabízí i verze s pohonem pouze předních kol, a to v kombinaci s dobrým motorem 1.6 MIVEC (117 k). Pokud ale chcete čtyřkolku, musíte sáhnout po některém z naftových motorů (a vyšší výbavě). Já otestoval slabší naftový čtyřválec 1.6 DI-D (114 k), který se se čtyřkolkou prodává již od 568 800 Kč (po masivní slevě přes sto tisíc korun) ve výbavě Invite+. V této výbavě nechybí komplexní paket elektronické bezpečnostní výbavy či položky typu rádia a centrálního zamykání, ovšem oželet musíte například Bluetooth či parkovací kameru. I tak je to pro mě dostatečná výbava a vzhledem k výhodné ceně stárnoucího modelu určitě stojí za pozornost.
ASX zvenku vypadá jako většina podobných aut – podle dnešních trendů má ostře řezanou příď, která zákazníka ubezpečuje o tom, že s takovým společníkem se nemusí ničeho bát. Boční i zadní pohled už odhalují spíše konzervativní tvary, typické pro současná SUV. Interiér je vytvořen z kvalitních, ale jinak speciálních materiálů. Najdete zde normální plasty, na dotek příjemné plochy a celkově relativně vzdušný a příjemný prostor k žití. Navíc je z auta dobrý výhled. Co se týče prostoru pro cestující vzadu, je spíše průměrný. Kufr nabízí minimálně 419 litrů prostoru, což stačí pro běžné potřeby, ale na velké převážení věcí to není. SUV jsou zkrátka trochu „stylový“ segment, u kterého nečekáte vyloženě praktické možnosti.
Když buší nový čtyřválec
Pod kapotou modelu, postaveného na platformě Outlanderu, buší nový čtyřválec 1.6 DI-D, který nahrazoval dlouho používanou jednotku 1,8 litru. Novinka je plodem francouzsko-japonské spolupráce a celkově zaslouží spíše chválu – má sametový běh, slušně zabírá už v nízkých otáčkách a v těch středních krásně zrychluje, pro malé SUV dokonce důstojně. Po celém testovacím cyklu ukazoval palubní počítač průměrně kolem 6,2 l/100 km, což je rozumná, slušná hodnota. V případě, že budete trochu více využívat otáčky, řekne si kolem 7 l/100 km. Stále v pohodě vzhledem ke hmotnosti, výkonu a dynamice. Mimochodem zrychlení z nuly na stovku za 11,5 s je průměrné, maximální rychlost 180 km/h také. Jedna poznámka k řazení – spojka vyžaduje trochu víc síly, ale dráhy šestistupňové převodovky jsou přesné a jasně definované.
Japonci zpravidla člení na rozdíl od evropských výrobců své výbavy velmi striktně a dovolují jen málo příplatkových prvků. Má to své výhody – například cena dané výbavy se až na minimální možnosti změn opravdu týká modelu, který jste vybrali (a nebudete připlácet za řady doplňků), ale i nevýhody. Ta hlavní spočítá v tom, že si někdy nemůžete vybrat například silnější motor s nižším stupněm výbavy. ASX je nabízeno celkem ve čtyřech výbavách, přičemž já bych klidně volil druhou odspodu Invite+ za nic si nepřiplácel. ASX je nabízeno také ve verzi na LPG, přičemž výrobce vám úpravu benzinového modelu provede za 31 900 Kč.
Mitsubishi je v rámci svého segmentu řidičsky příjemným autem. Má dobře nastavené řízení, kterým je radost hbité auto vodit zatáčkami. Opravdu se s ním dobře spolupracuje, přičemž celku pomáhá také podvozek a konečně normální, 16palcová kola (samozřejmě si můžete připlatit za větší). I díky nim nejsou přejezdy nerovností výrazně cítit do karoserie, ale naopak jsou krásně utlumeny a posádku neruší. Čtyřkolka je samostatná a v případě prokluzu předních kol (například v bahně) nerušivě zapojí do práce i zadní kola. Na běžné použití je to dostatečné řešení, o čemž napovídá i míra jeho rozšíření. V případě modelu typu ASX určitě uvažujte o pohonu všech kol, když už budete kupovat auto, které trochu jako „terénní“ vypadá, tak ať nezapadne v první mokré hlíně.
ASX je celkově příjemné, povedené auto, které se už od přestavení těší oblibě i v naší zemi. Dle statistik prodejů se pohybuje mezi deseti nejprodávanějšími, přičemž od ledna do září letošního roku našlo nové majitele celkem 1351 aut. Moc se jim nedivím…
Plusy:
Dobrý motor, spotřeba paliva, jízdní vlastnosti, komfortní podvozek
Minusy:
Překážející plast středové konzole, tužší spojka, se čtyřkolkou pouze naftová verze
Verdikt:
ASX je obratné, dobré auto, které se mi ničím zásadně neprotivilo. S naftovým motorem se příjemně jezdí, pro běžné použití ho považuji za vhodný a doporučuji i proto, že se prodává v kombinaci se čtyřkolkou. I když ASX pomalu stárne, stále dokáže zaujmout. Dobře se řídí, potěší hbitostí, je přehledné a snadno se s ním žije. Proč ne?