Rakousko zažaluje Německo kvůli mýtnému. Česko se může přidat
Německé mýto
Proti zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta, kterému dnes dala zelenou německá Spolková rada, podá Rakousko žalobu u Soudního dvora EU. Podle agentury APA to oznámil rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried.
Německá spolková rada dnes dala zelenou zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta. Neuplatnila totiž právo námitky, které by zavedení mýtného mohlo výrazně zkomplikovat. Zavedení mýtného kritizuje řada evropských zemí, především těch, které s Německem sousedí. Do jejich čela se postavilo právě Rakousko. Leichtfried dnes chystaný německý krok označil za „mýtné pro cizince“, které je v rozporu s právem EU. Český premiér Bohuslav Sobotka už dříve uvedl, že by se k případné žalobě mohlo Česko připojit, pokud pro to budou dostatečné argumenty.
Požádal jsem ministra dopravy o analýzu dopadů zavedení mýta na německých dálnicích a návrh, jak dál postupovat. https://t.co/ysZLvCEQbD
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) 29. března 2017
O zpoplatnění dálnic pro osobní auta už minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale narazil na kritiku ve Spolkové radě, kde se zástupci některých spolkových zemí obávali především dopadů na příhraniční obchod a spolupráci. Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru. Plénum Spolkové rady ale dnes tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní vozy tak už v Německu nestojí nic v cestě.
Schválený návrh, který Česko považuje za diskriminační, počítá s tím, že dálniční poplatky budou fakticky platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také zaplatí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel; majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce větší úlevu, než kolik zaplatí na poplatcích.
Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (68 až 676 Kč), dvouměsíční od sedmi do 50 eur (189 až 1351 Kč). Nejdražší roční mýtné bude 130 eur (3513 Kč).
Českého řidiče vlastnícího vůz Škoda Octavia, který splňuje ekologickou normu Euro 4 a má naftový motor o objemu dva litry, roční mýtné přijde na 100 eur, dvouměsíční na 40 eur a desetidenní na 20 eur (2702, 1081 a 540 Kč).