Praha, 23:13. Kusy betonu se rozlétly po celém nástupišti

Praha, 23:13. Kusy betonu se rozlétly po celém nástupišti 6
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Do půlnoci zbývá necelá hodina, na Masarykovo nádraží v Praze přijíždí vlak Českých drah City Elefant z Českého Brodu. Místo toho ale, aby zastavil, ozve se ohlušující rána a kusy betonu letí od kolejí směrem k východu z haly po celém nástupišti. Mnohatunová souprava nedobrzdila a prorazila zarážedlo na konci koleje. Vlak vjel až do třetiny nástupiště.

Shodou okolností byli zraněni jen tři cestující, pokud by se to stalo během denního provozu, počet zraněných by se vyšplhal na jednom z nejvytíženějších nádraží v zemi zřejmě mnohem výše. Drážní inspekce se teď snaží odhalit, jestli za nehodu může strojvedoucí, nebo technická závada. V případě, že by skutečně šlo o technické poškození stroje, mohou inspektoři nařídit kontrolu všech podobných vlaků v Česku. Škoda přesáhne čtyři miliony korun.

„V současnosti víme s jistotou pouze, že vlak nedobrzdil, jak měl. V daném úseku měl nařízenou rychlost maximálně 50 km/h. Ale jestli jel pětatřicet nebo pětačtyřicet, se teď s určitostí nedá říct. Rychlost vlaku ve stanici ale určitě nebyla na úrovni dobržďování, to by jinak nevjel až na nástupiště,“ uvedl pro ECHO24.cz náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Drážní inspekce už má k dispozici záznamový rychloměr i zajištěné stanoviště. První analýza dat by mohla být podle ní známá ještě během dneška. Z rychloměru totiž inspekce přesně zjistí, jak strojvedoucí vlak ovládal včetně toho, kdy například houkal nebo zavíral dveře. „Budeme mluvit i se samotným strojvedoucím. Ale to, jestli třeba usnul, nebo nepostupoval správně, to vám nikdy nikdo nepřizná,“ uvedl Kučera.

Stroj, nebo člověk?

Právě selhání strojvedoucího je spolu s technickou závadou, do které se řadí i selhání brzd, nejpravděpodobnějšími možnostmi, kvůli kterým mohl vlak City Elefant Českých drah vykolejit. Uvažuje se podle Kučery i o systémově chybě, ale ta se jeví jako nejméně pravděpodobná.

Na vyšetření nehody mají inspektoři až 6 měsíců, podle Kučery proto nechtějí věc uspěchat. Teď je prý ještě příliš brzy na to, aby se přijala jakákoli bezpečnostní opatření. Pokud se ale prokáže, že za nehodou mohou opravdu špatné automatické brzdy, jak tvrdí ČT24, Drážní inspekce může nařídit pozastavení provozu a následnou kontrolu všech vlaků City Elefant.

Více zde: Dopravní zmatek v Praze. Na Masarykově nádraží vykolejil vlak

„Naše posádky na místě ošetřily tři osoby. Dvě z nich utrpěly lehká poranění a byly ošetřeny na místě. Třetí, muž, ročník narození 1971, byl posléze převezen s poraněním dolních končetin do Nemocnice na Františku,“ uvedla pro ECHO24.cz mluvčí pražské záchranné služby Jiřina Ernestová.

Nádraží bylo kvůli nehodě na několik hodin zcela uzavřeno. Desítky spojů musí vyjíždět z jiných pražských nádraží, jejichž seznam uvedly České dráhy na svém webu. Lidé mohou k cestě na jiné pražské nádraží využít městskou hromadnou dopravu, dopravní podnik jim uzná platnou jízdenku ČD.

Před desátou dopoledne se zprovoznily první dvě koleje pro regionální a dálkovou dopravu od Kladna a Rakovníka. Celý provoz na nádraží se začne pomalu obnovovat před polednem a v odpolední hlavní špičce by vlaky už měly jezdit podle jízdního řádu.

Podobná nehoda se stal loni v srpnu právě na nádraží Praha-Smíchov. Osobní vlak tam projel návěstidlo a narazil do zarážedla slepé koleje. Lehce se zranily tři ženy. Škoda na vlaku činila 80 tisíc korun, na trati 100 tisíc Kč.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články