Elektrošvindl
Týdeník Echo - editorial
Německé auto je pojem, značky jako Mercedes, BMW nebo Audi jsou symbolem luxusu a spolehlivosti, a to kdekoli na světě. Německý automobilový průmysl je výkladní skříň spolkové ekonomiky. Němci diktují tempo směřování Evropy, a tak každého napadne, proč páchají ekonomickou sebevraždu, když se v kooperaci s bruselskými byrokraty snaží zničit svoji pýchu, pilíř ekonomiky, a mění ji za nejistou budoucnost elektromobility. Možnou odpověď nabízí publicista Holger Douglas, autor bestselleru Dieselová lež. V rozhovoru, který s ním ve Frankfurtu nad Mohanem pořídil Daniel Kaiser, upozorňuje Dougals na zničující politický teror německých Zelených, kteří se často rekrutují z buněk dnes už neexistujícího Komunistického svazu západního Německa. „Tyto kádry Stranu zelených na konci 80. let do jisté míry přebraly. A tyto kádry si velmi rychle uvědomily, že ochrana přírody je páka, s níž se dá i v demokracii vládnout společnosti, vydávat zákazy, kasírovat lidi. V roce 1998 se Zelení poprvé dostali k moci a začali zavádět věci, ze kterých vzešla nakonec i ta dnešní idiocie se zákazy vjezdu.“
Německo je posedlé zelenou energií, proto jeho krajinu také zdobí zlověstné hučící větrníky a zavírá všechny uhelné doly a jaderné elektrárny. A není těžké odpovědět, kdo nakonec drahou zelenou energii zaplatí. Teď přichází další útok na symbol svobody – ještě před několika lety auto – a s ním otázka, jestli obyčejní lidé budou mít na drahá, tzv. ekologická elektroauta, jejichž výroba je také výrazně nákladnější než těch se spalovacími motory. Existují také vážné pochybnosti o datech, která ideologii elektromobility ženou vpřed. Nejskeptičtější průzkumy tvrdí, že autodoprava, zahrnující 750 milionů aut, zatěžuje životní prostředí až 20 procenty celkových emisí oxidu uhličitého. Množství emisí vyprodukuje i 330 obrovských kontejnerových lodí, a to nemluvíme o tom, co umí vyprodukovat letecká doprava. Vážné jsou také pochybnosti, zda elektroauta jsou tou skutečnou alternativou ke spalovacím motorům, protože jejich provoz je závislý na baterii. Ta je schopna dodat za ideálních klimatických podmínek, což nejsou současné mírné mrazy, energii na ujetí maximálně 400 kilometrů. Pro výrobu baterií jsou klíčové suroviny, jejichž největší ložiska kontroluje Čína, nehledě na jejich hořlavost, kterou umí zkrotit jen specializovaní hasiči. Jednoduše mnoho neznámých pro vážná politická rozhodnutí, která nutí výrobce aut se spalovacími motory k takovým omezením emisí, že už nebudou provozuschopná. Nehledě na ekonomické dopady, jež mohou být devastující pro českou ekonomiku, která je nezdravě orientovaná právě na výrobu automobilů.
Je to vážné a široké téma, proto mu věnujeme titulní stranu a kromě rozhovoru přinášíme i analýzu našeho spolupracovníka a předního automobilového publicisty Jana Blažka.