Hyundai Ioniq 5. Moderní retro, které sází na design. Ale má co nabídnout i jinak

Hyundai Ioniq 5. Moderní retro, které sází na design. Ale má co nabídnout i jinak
Hyundai Ioniq 5 má co nabídnout i po technické stránce. Foto: Hyundai
7
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Hyundai Ioniq 5 je typickou ukázkou elektromobilu, který sází na design. Má však co nabídnout i po technické stránce.

Protože technickou platformu sdílí Hyundai Ioniq 5 se sesterským modelem KIA EV6, museli se designéři obou značek činit o to víc, aby byla výsledná auta co nejvíce odlišná. Povedlo se! Hyundai Ioniq 5 má natolik ostře a zejména originálně řezané linie karoserie, že by technicky nezasvěcený sotva hádal tak blízkou konstrukční propojenost s elektromobilem od značky Kia.

Ioniq 5 je zajímavý ze všech úhlů. Zepředu vynikne jeho šíře (1,89 m), z boku zase dlouhý rozvor (3,0 m) a zezadu si ho nelze splést s jiným autem. Celkově působí jako velmi zdařilá moderní interpretace retrostylu. Pod víkem pátých dveří je kufr o objemu 527 litrů a vpředu menší úložný prostor, který má v případě verze 4x4 objem pouze 24 litrů, pro které se moc často využití nenajde, maximálně na pár dobíjecích kabelů. Vadily zapuštěné kliky dveří, s kterými bylo soužití obtížné, postrádali jsme stěrač zadního skla, které má menší sklon a docela se špiní, třeba i od pylu, když auto odstavíte. Stejně tak výhled vzad není úplně příkladný.

Interiér je však kreativní a v některých ohledech může připomínat prémiovější designové domácí spotřebiče. Kromě toho potěší prostorností a vzdušností. Infotainment je celkem přehledný, má rychlé odezvy a dostatek různých funkcí, postrádali jsme ovšem možnost plánování cesty s nabíječkami včetně informací o odhadovaném stavu akumulátorů.

Takže pohon. Ioniq 5 je možné objednat se dvěma kapacitami akumulátorů – ECO má 56 kWh, POWER 77,4 kWh. Testovali jsme výkonnější POWER, a to v kombinaci s pohonem všech kol, o který se stará dvojice elektromotorů s celkovým výkonem 225 kW. Výrobce u této varianty udává dojezd 460 km, jenže v praxi jsme se této hodnotě příliš nepřiblížili. Nejčastěji jsme i při plném nabití mohli operovat s akčním rádiem kolem 320 km. Pozitivem je, že výpočet dojezdu byl poměrně exaktní a dalo se na něj spolehnout. Stejně tak na rychlé dobíjení. Hyundai Ioniq 5 se totiž může jako jeden z mála pochlubit skutečně moderní platformou E-GMP, která má 800voltovou architekturu, takže díky dvojnásobnému napětí může využít dobíjení výkonem až 235 kW. Otázka samozřejmě je, kdy a kde takových výkonů v tuzemsku využijete. Ne že by pár supervýkonných nabíječek neexistovalo, ale pro využití zmíněného výkonu je potřeba i souhra dalších faktorů, například teploty baterie. Reálně jsme se při dobíjení nejčastěji pohybovali v rozmezí 70–150 kW, což ale není vůbec špatné. Ioniq 5 má i zajímavou funkci V2L (Vehicle To Load), takže je možné jeho prostřednictvím dobíjet elektrické spotřebiče o příkonu až 3,6 kW.

Jakkoli se může korejský elektromobil pochlubit působivou dynamikou – z nuly na stovku zrychlí za 5,2 sekundy a maximálka je 185 km/h, je kvůli své hmotnosti přes dvě tuny jednoznačně předurčen spíš ke klidnější a komfortní jízdě. V režimu Sport sice dokáže potrápit i vyhlášené sporťáky, jenže to mluvíme spíš o rovných či dálničních úsecích. Jakmile totiž přijde na zatáčkovité a techničtější pasáže, odhalí nastavení podvozku své limity a dá najevo, že proti svižné jízdě nic nenamítá, ale vyloženě sportovní tlačení na pilu mu po chuti moc není. Kromě toho je spotřeba ve sportovním režimu a během častějšího využívání potenciálu motorů kolem 30 kWh / 100 km, což není málo. Náš dlouhodobý průměr během testu se ustálil na hodnotě 21,2 kWh / 100 km, ve městě se pak dalo jezdit i mezi 16 a 18 kWh / 100 km.

Za 4,6 metru dlouhý elektromobil Hyundai Ioniq 5 zaplatíte nejméně 1 119 990 Kč, to však v případě, že zvolíte startovací výbavu Smart, menší baterii a pohon 4x2. Zcela na druhém konci ceníku najdete testované provedení Ioniq 5 Power AWD, které přijde na 1 569 990 Kč. Málo to samozřejmě není, ale v rámci elektromobilní konkurence to vzhledem k technické vyspělosti vozu není špatná nabídka.

Plusy: Jízdní komfort, 800V architektura, dynamika v přímém směru.

Minusy: Kliky dveří, reálný dojezd, projev při sportovní jízdě.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články