‚Občas máme vyprodáno‘. Příběh horských kol Author

Jak vznikla firma

‚Občas máme vyprodáno‘. Příběh horských kol AuthorROZHOVOR 1
Ekonomika
Sdílet:

V roce 1992 sem poprvé přivezl pár horských kol. Na otálení i nedůvěru odpověděl tím, že jich o rok později přivezl 40 tisíc. Už pod značkou Author. Dnes patří do „ligy mistrů“, ale stále říká: chceme být národní a celosvětově středně velká značka, ne Toyota. Letošek vidí jako famózní rok po pár těžších a loňském čistícím. „Občas jsme i vyprodaní. Je to jiné chápání značky. Nepotřebujeme jabloně v sadě vyždímat tak, aby za tři čtyři roky odešly,“ říká Martin Havlena, prezident Universe Agency a zakladatel Authoru. O budování firmy a značky, o kterém bude mluvit i na dubnové konferenci CFO Vision. O tom, jak se rodí kolo. O české ekonomice, koruně, ale i tom, proč podnikat v Čechách je docela odvaha.

Pojďme na začátek. Jak Author vznikl?

Já jsem se k cyklistice dostal tak, že jsem po ukončení Vysoké školy ekonomické v roce 1987 nastoupil do oddělení jízdních kol v tehdejším Motokovu. Vydržel jsem tam dva roky do roku 1989. Hned po revoluci roce 1990 jsem založil firmu Universe Agency. Letos tedy máme 25 let. Důvod názvu byl ten, že jsme začínali jako takzvaná „zastupotechna“ a měli v úmyslu zastupovat výrobce dílů a součástek pro tehdejší československý trh. Vozili jsme pro vnitřní obchod, výrobce kol, pro sportovní oddíly a především reprezentaci. Tehdy mě nenapadlo, že bychom někdy sami vyráběli kola s tím, jak obrovská a silná byla historie veloprůmyslu u nás, zkušenost lidí v něm.

Jenže?

V roce 1991 do firmy přistoupil brácha Ondřej a stal se spolumajitelem a já jsem se o rok později, v roce 1992, poprvé dostal do Asie. Tam jsem zaprvé viděl výrobu horských kol a za druhé jsem zjistil, že silné značky nemají vlastní továrny, ale výrobu zadávají. Poprvé jsem viděl výrobu kol, jako je třeba GT. Přivezl jsem vzorky horských kol domů a původní variantou bylo, že je nabídneme domácím výrobcům, jako byly Eska, Favorit či Velamos. Ti ale řekli, že je to nezajímá, chápali to jako módní záležitost, něco, co se dlouhodobě neudrží.

Takže jste se do výroby pustili sami…

My jsme se myšlenky horských kol nechtěli vzdát, říkali jsme si, že tehdejší Československo má fantasticky označenou síť stezek v lese, v přírodě. Český svaz turistů skvěle funguje přes 100 let a podmínky pro horskou cyklistiku u nás jsou výrazně lepší, než třeba v sousedním Německu nebo Rakousku. Bylo to historicky první terénní kolo, určené pro dospělé. Tehdy byla kola BMX, pro děti do terénu, ale nic pro dospělé. V roce 1992 jsme dovezli na zkoušku dvě stovky kol bez názvu, které se hned prodaly. Obchodníci po nás chtěli další. V roce 1993 jsme už přivezli okolo 40 tisíc kol a již pod značkou Author.

Proč Author?

Snaha byla, abychom se jmenovali od A, abychom byli „firstlisted“ a samozřejmě, aby značka měla latinský základ, protože jsme hned trpěli představou, že z toho jednou uděláme mezinárodní brand. K tomu se v roce 2000 přidala kompletní nabídka dílů, příslušenství a později i oblečení pod značkou Author.

 

Celý rozhovor si můžete přečíst na serveru pro investice, trhy a ekonomiku Roklen24.

Zajímají vás zprávy z byznysu, ekonomická data, analýzy a komentáře. Čtěte náš partnerský web Roklen24.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz