Jogurtový magnát čelí výhrůžkám. Zaměstnává „příliš mnoho migrantů“
Podnikatel imigrant
Americký podnikatel zaměstnává ve svých továrnách na řecké jogurty stovky přistěhovalců. Zakladatel úspěšné firmy Hamdi Ulukaya věří, že v momentě, kdy dostane uprchlík práci, přestává být uprchlíkem. Miliardář Ulukaya, který sám přišel v devadesátých letech do Spojených států z Turecka, kvůli tomu nyní čelí výhrůžkám.
Hamdi Ulukaya je ztělesněním „amerického snu“, píší The New York Times. Turecký migrant, který do země přišel v devadesátých letech, se rychle dokázal rozkoukat a stal se úspěšným podnikatelem. Jeho firma Chobani vyrábí řecký jogurt a provozuje i bistra. Zaměstnává přitom až 2000 lidí. V médiích se objevil minulý rok také v souvislosti s tím, že svým zaměstnancům dal nečekaně deset procent akcií firmy Chobani. Společnost má přitom roční obrat kolem miliardy dolarů.
V jeho továrně ve státě New York navíc pracují asi tři stovky migrantů. Ulukaya se dlouhodobě angažuje v kampani na pomoc uprchlíkům. Kromě zaměstnávání těchto lidí založil i nadační fond, který pomáhá jejich integraci. Miliardář pak sám navštívil ostrov Lesbos v Řecku, aby na vlastní oči viděl, co se děje.
Jeho práce zůstávala dlouho bez povšimnutí až do letošního jara, kdy vystoupil na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu. Tam nabádal firmy, aby se nebály uprchlíky zaměstnat. Mezinárodní firmy jako IBM, Cisco, Salesforce se rozhodly ke kampani připojit a začaly s podnikatelem spolupracovat. Firma Chobani se zavázala, že pomůže ostatním firmám se strategií, jak efektivně integrovat migranty do pracovního procesu.
Některým lidem se to však nelíbí, Ulukaya prý zaměstnává „příliš mnoho“ migrantů a vyzývají k bojkotu jogurtů Chobani. Na Twitteru a Facebooku pak nešetří nadávkami a výhrůžkami. Na internetu se také objevilo velké množství zavádějících článků s falešnými informacemi. Konzervativní web WND vydal například článek s titulkem „Americký jogurtový magnát slíbil zadusit USA muslimy“.
Voda na mlýn pro Trumpa
Ulukaya přišel do USA za studiem a brzy začal podnikat. Nejdříve vyráběl sýr feta podle rodinného receptu a po několika letech koupil opuštěnou továrnu na jogurty, od roku 2007 pak začal prodávat řecký jogurt Chobani. Jak firma rostla, Ulukaya potřeboval další zaměstnance. Obrátil se proto i na blízké uprchlické centrum. „V okamžiku, kdy uprchlík dostane práci, přestává být uprchlíkem,“ řekl Ulukaya, v jehož firmě pracuje asi 300 uprchlíků. Přestože takových firem je více, nenávistným komentářům podle komentátorů čelí Ulukaya především proto, že býval sám migrantem.
Podle Human Rights Watch je antikampaň proti podnikateli vedená také proto, že republikánský kandidát na prezidenta Donald Trump ve své předvolební kampani opakovaně vystupuje proti migrantům, a příběh se mu tak hodí. Konzervativní web WND, který publikoval několik manipulativních článků o podnikateli, má podle The New York Times vazby na prezidentskou kampaň Donalda Trumpa.
Ulukaya se však nenechal zviklat. „On je vlastně noční můrou xenofobů,“ říká Kenneth Roth z Human Rights Watch. „Je to imigrant, který nikomu nebere práci, naopak pracovní místa vytváří. Jde to proti rétorice konzervativců,“ dodal.