První studie: Surfování v mobilu má negativní následky
Závislost na chytrém telefonu
Ať už cestou tramvají nebo při sklence s přáteli, stále více lidí má potíže odtrhnout se od nekončícího zdroje zpráv, novinek a příspěvků na svých chytrých telefonech a věnovat se realitě kolem sebe. A odborníci začínají potvrzovat, že toto chování může mít značně negativní následky. Přinejmenším co se týče kongnitivních funkcí, píše The Independent.
Lidé, kteří potřebují být neustále online, mají totiž větší problémy s věnováním pozornosti tomu, co se kolem nich ve skutečnosti děje. A to i tehdy, když zrovna na internetu nesurfují. Ukazuje to nová studie leicesterské univerzity De Montfort, vůbec první, jež se tímto fenoménem zabývala.
Stejně tak jsou tito uživatelé mnohem náchylnější k rozptylujícím faktorům, mohou zapomínat na důležité schůzky nebo být při konverzacích s druhými lidmi „duchem mimo“. Čím více lidé na svých mobilních zařízeních surfují, tím větší mají pravděpodobnost, že se budou s poruchami vnímání potýkat.
Problémy mohou dosahovat takových rozměrů, že lidé zapomínají, proč právě přešli z jedné části domu do druhé, říká autor studie Lee Hadlington. Jenže upřímně, komu se taková věc někdy nestala, i když žádný podobný přístroj nepoužíval? I výzkumníci připouští, že zatím není prokazatelné, zda lidé trpí poruchami pozornosti a vnímání převážně důsledkem mobilních zařízení, anebo naopak. Tedy že ti, kteří obecně těmito problémy trpí, inklinují k rozptylování na chytrých telefonech více než ostatní jedinci.
Čtěte také: Mladíkovi zachránil život chytrý mobil
Podle Hadlingtona je to mix obojího. Nejzranitelnější lidé se sice špatně soustředí od přírody, elektronická zařízení však jejich problémy ještě více prohlubují.
„V této studii jsme se dozvěděli to, že statisticky výrazně vysoké číslo lidí připouští, že používá internet na mobilu ve velké míře a zároveň se potýká s kognitivními poruchami,“ dodal Hadlington, jenž nyní pracuje na novém výzkumu o tom, jak tyto problémy řešit.
Čtěte také: Wi-Fi v tramvaji, signál v metru. MHD jede do 21. století
Studii prováděli vědci na 107 mužích a 103 ženách ve věku 18 až 65 let, kteří stráví online na mobilu průměrně 22,95 hodin týdně.