Jaguar F-Type Coupé: S drsným řevem
JAGUAR
O Jaguaru se dá stručně říct, že ještě před deseti patnácti lety neměl zrovna dobrou image. Německým prémiovkám nemohly přežité, nepříliš povedené modely konkurovat. Jenže pak se všechno změnilo a dnes tu stojí auto, po němž toužíte už v okamžiku, kdy ho spatříte: nový F-Type Coupé.
Situace v Jaguaru se v posledních letech dramaticky proměnila – a mohou za to Indové. Konkrétně průmyslový gigant Tata Motors, který upadající značku koupil a v podstatě zachránil. Tata poslala do Coventry tolik potřebnou finanční injekci, jež umožnila zásadní investice do modelové obměny, ale i technologického zázemí. A tak začala postupná renesance značky, která vrcholila minulý rok, kdy se po sérii konceptů předvedl F-Type kabriolet, tedy úchvatné sportovní GT, jež duchovně navazuje na ikonický Jaguar E-Type ze začátku 60. let. A rok po kabrioletu tu máme i kupé, po kterém je dle informací přímo z prodeje velký hlad i v Česku. Objednávek už je několik desítek…
Toužit po takovém voze je zcela přirozené: stačí se podívat na tvary dvoumístného GT, na jeho muskulaturu či výraz a je jasné, že normální člověk milující technické finesy a jedinečný design se zamiluje. Auto je uměleckým dílem z každého pohledu – od zakulacených světel se táhne první zásadní designová linka před široké podběhy předních kol. Druhá „linka života“, jak ji Jaguar nazývá, tvoří klenuté zadní blatníky. Kabina se ladně zužuje směrem dozadu a dává vyniknout masivním zadním bokům. Linie střechy je třetí linkou, která určuje celkový tvar. Síla je patrná z každého detailu přitažlivé karoserie, ať už se necháte unést grafikou zadních světel, nebo zapuštěnými klikami dveří.
Kočka, která jde vypnout
Usedám do kokpitu hliníkového stroje. Doslova mě obejmou kožená sedadla, před volantem září rozměrný otáčkoměr, páka ovládající osmistupňové ZF je umístěna vysoko na zdobeném středovém tunelu, pěkně po ruce. Kvalita, funkčnost i cit pro estetiku se tu míchají v chuťově dokonalý koktejl pro milovníka sportovních vozů. Už nastartování umí způsobit vzrušující očekávání. Testovaný model v prostřední specifikaci S je vybaven příplatkovými aktivními výfuky, které vyluzují tak přitažlivou paletu tónů, že je zaručené, že v každé situaci budete budit pozornost. Jen pro informaci: hrubiánský projev se dá vypnout, v tu chvíli divoká kočka pouze poklidně a nehlučně pluje ulicí…
Výkon 380 koní poskytovaný vidlicovým šestiválcem a přenášený na zadní kola samosvorným diferenciálem je příjemný ve všech situacích. Silnější pětilitrový osmiválec (500 koní) je sice vrcholem potravního řetězce, ale není proč si za něj připlácet. Díky použití mechanického kompresoru má šestiválec točivý moment 460 Nm k dispozici již od 3500 ot/min, díky čemuž auto „jede“ báječně a dynamika odpovídá dravé vizáži šelmy: z 0 na 100 km/h se dostanete za 4,9 s, maximální rychlost dosahuje 275 km/h. V praxi je zrychlování drtivé, ale naprosto přirozené a pružné (ostatně zrychlit z 80 na 120 km/h zabere pouze 3,1 s). Už první kilometry vás dostanou do transu, celé pohonné ústrojí je (i díky použití zmiňované převodovky ZF) skvěle sladěné, radost je řadit si páčkami pod volantem i vychutnávat probublávající výfuk.
Kola, co se českých silnic nebojí
Výhodou je, že ač se jedná o masivní GT nabité veškerými myslitelnými komfortními a bezpečnostními prvky, auto není zase tak těžké: váží 1594 kg, což je v této kategorii lepší průměr. Sice mu hodně chybí do lehkosti menších sporťáků, ale o to zkušeněji svou hmotnost maskuje. Na tomto faktu se podepisují nejen speciální technologie použité na karoserii, ale i výborný podvozek, který se ani při použití 20palcových kol nebojí českých silnic. Vyloženě plavnou jízdu čekat nelze, ale nekonají se ani rázy do podvozku či řízení: auto je prostě příjemné. Když už jsme u toho… samotné řízení je brilantní. Strmé, přesné a citlivé. Pokud máte odvahu a něco umíte, není problém vykouzlit efektní smyk, ale ještě zábavnější jsou rychlé průjezdy širokými horskými okreskami, kde si naplno vychutnáte nejen dynamický (a brzdný!) potenciál auta, ale i zmiňovanou zvukovou kulisu.
Ceník Coupé je celkem přehledný: základní F-Type stojí 1 881 187 Kč s daní, silnější F-Type S pak 2 202 079 Kč (například 400koňové Porsche 911 Carrera S stojí minimálně o 700 000 Kč víc) a vrcholný F-Type R pořídíte s jasným cenovým odskokem od 2 909 445 Kč. Není se čemu divit, svými schopnostmi a výkonem nemíří na nikoho jiného než na 911 Turbo. Aston Martin ani Maserati neřešíme, jsou cenově úplně jinde než F-Type Coupé…
F-Type není jen o designu, ledacos napovídají i použité technologie. Zaprvé: auto je celé hliníkové. Například boční panel karoserie je vyroben z jednoho hliníkového výlisku, který vzniká náročným lisováním zastudena, což je velmi obtížná, ale funkční technologie. Díky tomu odpadají spoje a zvyšuje se tuhost. Ta je vůbec extrémní: kupé vykazuje o 80 % vyšší torzní tuhost než kabriolet! Jaguar uvádí dokonce rekordní číslo: 33 000 Nm/stupeň. K dosažení této hodnoty při ponechání designu bez středového sloupku bylo zapotřebí přistoupit i k dalšímu řešení: extrémně pevné nosníky střechy (od A- po D-sloupek) jsou z hliníkové slitiny tvarované vodou. Střešní panel je nabízen buď v hliníkovém provedení (doporučujeme), nebo v panoramatickém skleněném provedení (spíše pro efekt). Vynikající torzní tuhost je základním předpokladem pro další vývoj a dynamické vlastnosti, které od prémiového GT očekáváte.
Seznam základní výbavy by mé puristické nároky pohodlně uspokojil, ovšem kdo chce víc, má samozřejmě řadu možností – dokoupit lze všechno možné od široké řady kol či brzd přes mnoho různých interiérových záležitostí, takže cena F-Type se může posunout klidně o pár set tisíc výš. K dispozici máte mnoho různých barevných kombinací interiéru, materiálů a doplňků, což je u podobného auta správně: ani jeden F-Type nebude stejný. Osobně bych v tomhle ohledu doporučil se spíše uskromnit. Zaprvé ušetříte peníze a zadruhé všechno, co pro úžasné jízdní zážitky potřebujete, už máte v autě samotném. A pak se na něj ještě jednou podívejte… Na závěr připomínám, že fotky zdaleka nepojmou skutečnou krásu tohoto kusu anglické krásy a inženýrství.
Plusy:
pružný a výkonný motor, celková image a design, převodovka ZF, řízení, jízdní vlastnosti, nečekaná hravost, tuhost karoserie, spotřeba při dynamické jízdě kolem 14 l / 100 km, v klidu 9 l / 100 km
Minusy:
výhled dozadu, místo na hlavu pro vyšší cestující, spíše průměrné sedačky, málo odkládacích prostor v interiéru
Verdikt:
Jaguar konečně postavil auto pro opravdové řidiče, jež v sobě navíc nese onu esenci značky, která existuje už více než 90 let a má za sebou pestrou historii a technologie, mnohokrát okořeněné úspěchy při závodech. V případě F-Type (ale i XF a XJ) pomohl také přístup Indů: nejenže do Jaguaru nasypali dost peněz, ale nechali Angličany, aby vyvinuli zásadní modely, a navíc jim nechávají zisk, který mohou investovat. Jedna tradiční značka je zachráněna! F-Type Coupé je úžasné auto, jež navíc není zbytečně drahé. Jako ideální verzi doporučujeme střední S: má skvělý výkon, samosvorný diferenciál a větší brzdy i kola než základní verze, přitom není o tolik dražší. S příplatky se dostanete na nějakých 2,4 milionu a budete mít rozhodně větší styl než řidiči Porsche 911.