Mini Cooper Clubman S: Praktický, či pouze efektní?
Mini Cooper Clubman S
Automobilka Mini dnes už neprodává pouze malé, stylové hatchbacky. Právě naopak, její nabídka je čím dál širší. Můžete mít tří nebo pětidveřovou verzi, kupé, mini bez střechy či model zapadající až někam mezi SUV. A pak také pětidveřové kombi, tradičně zvané Clubman.
První generace novodobého Clubmanu byla představena již v roce 2007 a v britské továrně v Cowley vznikala dokonce i jako „užitkový“ van. Její nástupce, na první pohled patrně větší a s pozměněným designem, se objevil teprve minulý rok.
V nabídce jsou celkem čtyři verze: Cooper, Cooper D, Cooper SD a Cooper S. Vyzkoušeli jsme poslední jmenovaný typ, navíc s pohonem všech kol All4 (volitelně k nejsilnějším verzím SD a S). Pod kapotou Mini Clubman S je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec BMW TwinPowerTurbo, který přenáší na kola výkon 192 koní, což je pro malé prémiové auto důstojná hodnota. Točivý moment dosahuje 280 Nm už při 1250 otáčkách/min.
Samotný motor se mi líbil – je točivý, téměř nemá turboefekt a plynule zrychluje v celém spektru otáček. I jeho dynamické parametry jsou slibné a jednoduše řečeno dostatečné – zrychlení na 100 km/h zabere pouze 7,1 s a maximální rychlost činí 228 km/h. K tomu, aby měl motoru tu správnou šťávu, odpovídající stylu auta, mu ale chybí dvě věci – malinko drsnější zvukový doprovod a výkonnostní špička ve vysokých otáčkách. Testovaný model byl spojen s osmistupňovým automatem, který řadil hladce a nerušivě, ovšem pokud po něm vyžadujete ostřejší chování, je dobré ho přepnout do manuálního módu a řadit pákou. Ovšem pokud jej necháte v automatickém režimu, svou práci odvede i tak velmi dobře. Po celém týdnu testování se spotřeba ustálila na 8,5 l/100 km, v případě, že budete jezdit klidněji, dá se spotřeba srazit zhruba o litr. Mini oficiálně slibuje průměr 6,3–6,2 l / 100 km, což není úplně nereálné.
Mini vždy vyrábělo stylové automobily – ať už ty původní, nebo dnešní, v rámci nutných standardů někdy až zbytečně „nafouknuté“. I když se mi osobně například přední část úplně nezamlouvá, Clubman rozhodně má stylu na rozdávání. Jasně rozeznatelný design a zejména zadní část s výraznými světlomety a dělenými dveřmi otevíranými do stran je vyloženě efektní.
Platí to i o interiéru. Tradiční kruhový ukazatel uprostřed palubní desky se v průběhu času neustále zvětšuje a nyní splňuje funkci komplexního palubního systému ovládaného pomocí konzole iDrive. K Mini však neodmyslitelně patří – stejně jako přepínače inspirované leteckým průmyslem, v čele s rudým startovacím tlačítkem motoru, kulaté výdechy či kryty klik a další prvky.
Clubman má skvěle tvarovaná sedadla, která nabízejí nejen téměř optimální oporu těla, ale i velmi dobrou pozici za volantem. S mini se rychle sžijete a jeho řízení vám připadne samozřejmé a jisté. Při samotném řízení mě vnitřní prostor Clubmanu skutečně těšil, a to nejen snadným ovládáním, ale i zmiňovanými designovými prvky nebo efekty.
Vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o pětidveřové kombi, je důležité zaměřit se i na vnitřní prostor. Mohu vás uklidnit, o cestující na předních i zadních sedadlech je postaráno komfortně. Mají místo pro nohy i hlavy, tedy pokud jejich těla nevynikají nadstandardní výškou. Přístup do zavazadelníku o objemu 360 až 1250 litrů zajišťují zmíněné dvoukřídlé dveře. Tento je sice efektní, ovšem není důsledně vychytaný, protože zavírání křídel vyžaduje zbytečně velkou sílu, takže se vám to občas nepovede napoprvé. Samotné hodnoty zavazadlového prostoru nejsou v rámci třídy zrovna výjimečné, ale Clubman je stále hlavně o stylu, praktická stránka je tak trochu upozaděna.
Mini staví na image i marketing. Ke Clubmanu nabízí například výbavové sety Salt, Pepper nebo Chili, přičemž každá úroveň obsahuje řadu různých doplňků, které vaše konkrétní Mini ještě ozvláštní. Jedná se o stylingové i funkční detaily, výbava Chili obsahuje dokonce i volič jízdních režimů, který stisknutím tlačítka pozmění charakter vašeho automobilu. Koho těší drsnější výraz, může si zvolit interiér i exteriér ve stylu sportovních modelů John Cooper Works.
Žádné Mini si nekupujete kvůli schopnosti převážet věci – pořizujete si ho, protože chcete vyjádřit svou odlišnost. A také se dobře projet – a v tomto ohledu je Mini stále jedinečné auto s téměř motokárovým chováním, daným širokým rozchodem kol, umístěnými téměř v rozích karoserie. Příjemné pocity se dostavují nejen díky samotnému pocitu z řízení, ale i při delším ježdění po nerovných silnicích. Tehdy se v dobrém světle ukazuje podvozek, který krásně kopíruje terén a není zbytečně tvrdý. Clubman ochotně zatáčí, hranice nedotáčivosti, daná konstrukcí je posunuta hodně daleko a řidič se při jízdě cítí pánem situace.
O koupi Mini se nerozhodujete v případě, že vám chybí slušný rozpočet. Obecně platí, že Mini je značka patřící pod BMW, a i proto si za její produkty připlatíte. Testovaný Mini Cooper S All4 začíná na 759 200 Kč, ovšem řada příplatků umí jeho cenu posunout klidně o dvě stě i více tisíc výše. Záleží jen na vás, co všechno si vyberete. V tomto ohledu platí obecná rada při koupi současných aut – udělejte si čas, dlouhé ceníky příplatků prozkoumejte důkladně a vyberte si věci, které skutečně potřebujete, případně se vám líbí natolik, že si je dopřejete.
Plusy:
Jízdní vlastnosti, řízení, image, interiér, sedadla, přehlednost auta
Minusy:
Zavírání pátých dveří, nepříliš velký kufr, vyšší cena, řada příplatků
Verdikt:
Pokud se nebudu dívat na cenu, která Clubman mnoha lidem posune pryč ze zorného pole, je třeba uznat, že se jedná o velmi dobré auto. Má silný motor, velmi dobré jízdní vlastnosti a je stylové. Skutečně jsem si ho během testovacího týdne oblíbil. To ale neznamená, že bych za něj automaticky utratil peníze, které si Mini žádá…