Začíná miliardový soud: kdo může za sesuv půdy na D8?
kamenolom vinu odmítá
Začíná dlouho očekávaný soud, v němž stát požaduje miliardu korun kvůli sesuvu půdy na dálnici D8. Tvrdí totiž, že za sesuv na dálnici, která se stavěla přes 30 let, může firma Kámen Zbraslav. Ta ale vinu popírá a namítá, že za to mohl intenzivní déšť.
Sesuv svahu u Litochovic nad Labem na Litoměřicku postihl rozestavěný úsek D8 v červnu 2013 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať. Na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na souběžné železniční trati 300 milionů korun, dohromady proto Česká republika žádá náhradu škody ve výši jedné miliardy korun. Dokončení dálnice se sesuvem odsunulo nejméně o dva roky a ještě je možné mluvit o štěstí, že při sesuvu nezahynul nikdo ze zaměstnanců stavebních firem.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
Stát vychází z posudku, který za viníka sesuvu označil blízký kamenolom Dobkovičky. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že „příčinou sesuvu byly nadměrné srážky a činnost kamenolomu Dobkovičky s nedostatečným odvodněním srážek“.
Stát přitom v žalobě vychází ze znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně. Posudek si však nenechal vypracovat stát, ale soukromá osoba, která vede se současnými majiteli lomu spor o vlastnictví. Ministerstvo se o posudek opírá a to i přesto, že mu Česká geologická služba nedoporučila, aby ho k žalobě použilo. Je podle ní vypracovaný nekompetentním subjektem, neodborně a navíc tendenčně se záměrem svalit veškerou vinu na kamenolom.
Majitel lomu, firma Kámen Zbraslav, však podíl na sesuvu popírá. Podle právního zástupce firmy Pavla Sedláčka má vlastní posudky, podle kterých byl zával dálnice způsoben vlivem nevhodného umístění stavby a také vlivem počasí. Sesuvu předcházel intenzivní déšť. „Lom je tam přes 100 let a nikdy s ním nebyl problém, dálnice je tam tři roky a najednou problém je,“ komentoval to Sedláček.
Poslanci si odsouhlasili audit
V lednu 2017 navíc poslanci požádali vládu, aby neprodleně zajistila nezávislý forenzní audit výstavby úseku dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Audit má podle usnesení Poslanecké sněmovny zahrnovat zejména prověrku přípravy stavby, kvalitu projektu nebo výkon činnosti technického dozoru stavby. Usnesení hovoří i o právním auditu uzavřených smluv včetně dodatků, dodržování zákona o zadávání veřejných zakázek nebo o analýze víceprací.
Vláda měla poslance o zjištěních informovat v červnu letošního roku. Ministr Ťok se však pozastavil nad tím, jestli najatá auditorská firma bude schopna v daném termínu audit vypracovat.
30 let budování dálnice
Dálnice D8 se buduje už přes 30 let. Stavbu totiž brzdily zdlouhavé pře. První úsek byl otevřen 6. listopadu 1990. Výstavbu posledního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v délce 16,4 kilometru, který ŘSD zahájilo v listopadu 2007, zbrzdil právě sesuv půdy.
Poslední kousek dálnice D8 se pro řidiče otevřel loni v prosinci. Kvůli nestabilnímu podloží v Českém středohoří, kudy dálnice vede, je ale u takzvané prackovické estakády sveden provoz na jeden ze dvou mostů a povolená rychlost je tu maximálně 60 km/h. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr.