MINI One D: Poněkud zvláštní kombinace

MINI One D

MINI One D: Poněkud zvláštní kombinace 8
Auto
Sdílet:

Automobily značky Mini se obecně těší velkému zájmu veřejnosti – jsou snadno rozeznatelné, líbivé, efektní a vynikají hlavně jízdními vlastnostmi a vyššími cenami. A tak trochu se čeká, že každé Mini bude rychlé a dravé. Co si tedy počít s naftovým tříválcem pod kapotou?

Mini patří pod značku BMW už od konce minulého století a neustále se rozvíjí. Dnes nabízí celou paletu modelů, které většinou dávno nejsou tak „mini“, jak by se na značku slušelo. Já ovšem tentokrát vyzkoušel tradiční třídveřovou karoserii o délce 3821 mm, ideální do městského provozu.

Efektní a příjemné

Vůz vypadá velmi efektně – má pěkná kola, klasickou siluetu třídveřového, kulatého hatchbacku a kontrastní doplňky, které zvyšují jeho vizuální přitažlivost. Interiér neznalého člověka také příjemně překvapí – dominantní je dobře vyřešený volant, kaplička přístrojů v zorném poli a ohromný displej s diodovým rámečkem uprostřed palubní desky, který barevně reaguje na různé pokyny. Například při zesílení hudby nabíhají po obvodu diodové signály.

Ačkoliv je interiér Mini One trochu stísněný, čelní okno je tak daleko, že na něj z pozice řidiče nedosáhnete. Zato uvnitř moc místa není. Sedadla jsou dobrá, ale loketní opěrka uprostřed je nepraktická – v každé poloze překáží a znemožňuje řazení. Tuto věc bych určitě vynechal. Třídveřové Mini je auto pro dva, protože zadní sedadla jsou spíše nouzová a místo na zavazadla je velmi malé, kufr nabízí pouze 211 litrů (sklopením lze získat 731 litrů).

Jízda městem je hračka

Naftový motor se pod kapotou novodobého Mini poprvé objevil už u předchozí generace. Tehdy šlo o motor 1,6 litru ze společné produkce s automobilkou Peugeot. Dnes Mini používá tříválec BMW (B37) o objemu 1,5 litru, využívající turbodmychadlo VGT. Výkon 95 koní a točivý moment 220 Nm stačí ke zrychlení na 100 km/h za 11 s maximální rychlosti 190 km/h. Fakt, že vůz je poháněn tříválcem, je znát hned po nastartování efektní páčkou inspirovanou leteckými přepínači. Zvuk zkrátka není (a ani nemůže být) silnou stránkou motoru, ostatně ani jeho projev vás nechytne za srdce. Do otáček stoupá jen pozvolna, zato docela lineárně, výkonová špička v podstatě chybí. Mini One D není určeno a ani myšleno jako svižný, rychlý vůz, to je vám asi jasné. Osobně jsem měl pocit, že je ještě línější než na papíře. Tento model je nabízen spíš kvůli svým nízkým nákladům, tedy hlavně spotřebě paliva. Ani když budete využívat potenciál motoru naplno, nedostanete se nad 7 litrů nafty na 100 km. Normálním, uvolněným stylem, ke kterému motor přímo vybízí, budete jezdit za zhruba 5,5 l / 100 km, což je fajn. Ekologickou jízdou se dá dosáhnout na hodnotu pod 5 l / 100 km, ovšem k udávaným 3,4 l / 100 km se mi přiblížit nepodařilo.

Modelová nabídka
Mini už dávno není pouze malý tří-, případně pětidveřový hatchback. Kromě nich totiž rozvíjející se automobilka nabízí i kabriolet, model Clubman (kombi), Countryman (jakýsi crossover) a výkonnou verzi John Cooper Works. Navíc neustále vznikají různé speciální edice, ještě podtrhující image koncepci modelů Mini. Pod kapotou najdeme řadu motorů, od naftového a benzinového tříválce až po silné dvoulitrové čtyřválce. Některé modely jsou nabízeny i s pohonem všech kol. Nejvýkonnější model John Cooper Works dosahuje výkonu 170 kW, tedy 231 koní.

Jízdní vlastnosti jsou obecně spíše nadprůměrné. Auto sedí na příplatkových 16palcových kolech a ani na výrazných nerovnostech zbytečně nerázuje, přitom je cítit příjemná tuhost celého podvozku. Výhrady nemám ani k přesnému řazení, zato mě zklamalo řízení. Je velmi rychlé, ale ve finále to je spíš na škodu, protože žádnou zatáčku nelze projet bez korekcí a při rychlejší jízdě musíte vůz pořád honit po silnici, což jistotě řidiče zrovna nepřidá. Tříválec předek příliš nezatěžuje, takže Mini se ochotně vrhá do zatáček, ovšem nutnost neustálé práce s volantem mě trochu otravovala.

V městském a příměstském provozu, kam je Mini One D stejně určeno, oceníte typické vlastnosti Mini, a to hlavně obratnost a ovladatelnost, kterou mám rád. Manévrovat městem je pro Mini hračkou, při nízkých rychlostech se pozitivně projevuje i hmotnost maximálně 1190 kg (dle výbavy). Zmíněné rychlé řízení nevadí, naopak spíš usnadňuje prudké manévry v úzkých ulicích.

Obecně platí, že produkty Mini nejsou levné – těží z dobrého jména a svého prémiového vymezení. Ani Mini One D není výjimkou. Už ze základní ceny 555 438 Kč se někomu může zatočit hlava, protože za stejné peníze koupíte dvě Škody Fabie. A pak jsou tu příplatky, jichž je skutečně mnoho. Stačí si projít konfigurátor, a zjistíte, že aby vaše Mini One D vypadalo k světu a něco umělo, rázem se přehoupnete přes 600 000 Kč. A to už je skutečně dost peněz za malé auto, které moc nejede a nic moc do něj nenaložíte.

Plusy:

Obratnost, podvozek, jízdní vlastnosti, nízká spotřeba

Minusy:

Řízení, nestabilita při vyšších rychlostech, slabý motor, vysoká cena, praktičnost

Verdikt:

Jak jste asi pochopili, Mini One D není mou volbou. Je to sice sympatické auto, ovšem jeho podivné řízení a nevýkonný motor mě nepřesvědčily. Když Mini, pak benzinové. Mini jsou obecně drahá, ale One D je drahé, a ještě k tomu nevýkonné. Lépe vybavený vůz s hezkými koly, lakem a vnitřní výbavou bude stát určitě přes 600 000 Kč, což jsou peníze, které za takto malé a vlastně nepraktické auto dá málokdo, minimálně tedy v České republice.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články