U Čechů nejvíc boduje Míša a Mrož, Ruská zmrzlina je pátá
Statistika mlsání
Když si Češi vybírají zmrzlinu, sáhnou nejčastěji po tvarohovém nanuku. Loni jich zkonzumovali v průměru 20 na osobu, nejprodávanější byl Míša tvarohový a Mrož jahodový s tvarohem. Vyplývá to z dat agentury AC Nielsen, podle kterých Češi nakoupili za loňský rok celkem 34 milionů litrů zmrzliny.
Za deset nejprodávanější nanuků lidé utratili více než půl miliardy korun. Míša tvarohový vévodil žebříčku s tržbami v hodnotě 141 milionů, o 60 milionů za ním zaostával Mrož jahodový s tvarohem. Třetí byl s tržbami 55 milionů Twister Green a hned v závěsu skončil další Mrož – opět jahodový s tvarohem, ale v bílé čokoládě (50 milionů).
Ruská zmrzlina byla pátá, na šestém místě zakotvilo Magnum Almond, na sedmou příčku dolétl Ledňáček vanilkový. První desítku doplnilo Eskymo kokosové, Mrož tvaroh a smetana a Míša tvaroh/jahoda. Data zahrnovala pouze nanuky prodávané v obchodech a už ne kopečkovou nebo točenou zmrzlinu z cukráren a pouličních stánků.
Tři litry na osobu řadí Česko na evropský průměr, žebříček vedou skandinávské státy s průměrnou roční spotřebou přes deset litrů na jednoho obyvatele.
Zmrzlinový trh v Česku mají rozparcelovaný společnosti Unilever, která stojí za značkami Míša a Algida, a firma Bidvest – dříve Nowaco – se značkou Prima. Podle manažera značky Prima Lukáše Dědka zákazníci dlouhodobě preferují méně sladké zmrzliny, především vanilkovou. Hned za nimi v oblíbenosti následují zmrzliny čistě ovocné a tvarohové.
Tři litry na osobu řadí Česko na evropský průměr, žebříček vedou skandinávské státy s průměrnou roční spotřebou přes deset litrů na jednoho obyvatele. V České republice množství zkonzumované zmrzliny roste jenom pomalu, lidé ale začínají být vybíravější a místo levných nanukových dortů volí stále častěji dražší výrobky.