Superdebata. Balšínek, Šídlo a Plesl o oligarchizaci českých médií
Diskuse o médiích
- Echo24,
- ,
Jak vážná je situace v souvislosti s prorůstáním světa médií, byznysu a politiky? Je oligarchizace českých médií skutečně vážným problémem, které se máme obávat? A jak moc se situace v mediálním světě změnila za posledních několik let? O tom ve středu v podvečer diskutovali šéfredaktoři třech českých médií – Dalibor Balšínek za Echo Media, Jaroslav Plesl jako šéfredaktor MF DNES a Jindřich Šídlo za Seznam.cz.
To, že situace v českých médiích, potažmo kumulace politické, ekonomické a mediální moci je živé téma, dokládala i hojná účast v CEVRO Institutu, na jehož půdě se debata konala. Mimo studentů institutu a řady novinářů byli mezi posluchači i bývalý ministr obrany Alexandr Vondra (ODS) nebo poslanec a člen poslaneckého výboru pro bezpečnost Bohuslav Chalupa (ANO). Diskuzi moderoval Tomáš Pojar, prorektor CEVRO Institutu. Akce, jejímž hlavním partnerem je Syndikát novinářů České republiky, se odehrála v pražské Jungmannově ulici a byla otevřená veřejnosti.
Nejskloňovanější otázkou debaty bylo, zda a jak se mění role českých médii i se vstupem politiků na mediální trh. Problém v koncentraci moci vidí i Dalibor Balšínek. „Považuji za naprosto nepřijatelnou kumulaci moci, proto jsme odešli z Lidových Novin. Andrej Babiš má důležitý informační nástroj, kterým naposledy došlo například k diskreditaci současného politického vedení,“ řekl na úvod debaty šéfredaktor a vlastník Echo Media Balšínek. Připomněl tak aktuální problém reorganizace policie a vyhrocený vztah právě vlastníka společnosti Mafra a ministra financí Andreje Babiše s ministrem vnitra Milanem Chovancem. „Nevidím problém v tom, že bohatí vlastní média. Problém je v tom, když je vlastník médií předsedou politické strany a členem vlády,“ dodal Balšínek.
S myšlenkou nepřijatelnosti kumulace moci naopak nesouhlasil šéfredaktor MF DNES Jaroslav Plesl. „Role média je přeceňovaná. Politické, ekonomické a mediální věci vždy prorůstají. Není to jen u nás, ale i v těch lepších společnostech. Je to normální. Média nemají moc, protože kdyby ji měla, tak se nikdy Miloš Zeman nestane prezidentem,“ řekl v debatě Jaroslav Plesl a vysloužil si potlesk posluchačů.
Média vliv mají, Babiš by jinak nenakupoval
Vliv médií naopak nepodceňuje poslední debatující Jindřich Šídlo. „Média vlivná jsou. Jinak by je Andrej Babiš nekupoval,“ řekl. Důležité podle něj však je, že média jako taková přestala fungovat tak, jak fungovala před deseti lety. A podle Šídla záleží pouze na nich, zda najdou ekonomický model přežití. V souvislosti s tím Balšínek zdůraznil vliv sociálních médií. „Způsob šíření informací na sociálních sítích má čím dál tím větší vliv. Například server Echo24.cz má 40 % návštěv právě ze sociálních sítí. Tři až čtyři miliony Čechů jsou na Facebooku aktivní, proto je třeba vnímat jak pozitivní, tak negativní vliv sociálních médií,“ řekl Balšínek.
Negativní vliv sociálních médií vidí debatující především v tom, že zde dostávají prostor i různé neziskové nebo mediální agentury, které na média tlačí a sílí tím tlak na politickou korektnost. V souvislosti s tím zmínil Jaroslav Plesl problematiku migrační krize, o níž podle jeho slov MF DNES od loňského roku referovala skepticky. „Byli jsme často označováni za xenofoby a rasisty. Dnes už je však situace jiná. Tlak na média tady je,“ řekl Plesl.
Férovost českého mediálního prostředí
Otázka vztahující se k férovosti českého mediálního prostředí vzbudila protichůdné reakce. Zatímco Plesl ho považuje celkově za férové, tak podle Balšínka to tak není. Soukromé firmy podle něj na rozdíl od médií Andreje Babiše například nedostanou inzerci od státních firem. „Jestli to nebude tím, že jste malé médium,“ poznamenal Jaroslav Plesl. Jindřich Šídlo v této souvislosti připomněl téměř dvacet let staré události kolem roku 1997, kdy se velká mediální a ekonomická moc nakumulovala v rukou tehdejšího ředitele TV Nova Vladimíra Železného. Zároveň však řekl, že dnešní situace a vliv Andreje Babiše v českých médiích je podle něj dramatičtější.
Diskuze se také krátce stočila k teoretické otázce toho, co by se stalo, kdyby Andrej Babiš Mafru třeba prodal. Dalibor Balšínek řekl, že na více než 18 %, které hnutí ANO v parlamentních volbách 2013 získalo, mělo vliv právě to, že předtím v červnu Babiš koupil Mafru. Podle Jindřicha Šídla na volební výsledek měl větší vliv pád vlády Petra Nečase než nákup Marfy Andrejem Babišem. Podle Jaroslava Plesla jde o čistě hypotetickou otázku." Jestli něco může ovlivnit preference hnutí ANO, tak je to maximálně TV Nova," odpověděl šéfredaktor MF DNES.
Úsměvy na tvářích posluchačů vzbudila i poslední otázka moderátora Tomáše Pojara, jakou cestou se budou ubírat média a kde budou za 5 let. Jindřich Šídlo odpověděl, že neví. Podle Balšínka se vývoj vůbec nedá předpokládat. „Je to obrovský rozvoj technologií. I televize mají obrovské ztráty. Jediné, co budou lidé sledovat v reálném čase, je sport,“ řekl Balšínek s tím, že je to vidět i na skladbě pořadů. Nejvíce jasno v celé situaci měl Jaroslav Plesl. „Jindřich ví, když on se odstěhuje na internet, tak to znamená, že média budou na internetu,“ zareagoval Plesl na nedávný přestup Jindřicha Šídla z redakce Hospodářských novin do redakce Seznam.cz.
Debata se točí okolo otázky, zda mají média vliv.
Plesl: Role média je přeceňovaná. Politická, ekonomická a mediální věci vždy prorůstají. Není to jen u nás,a le i v těch lepších společnostech. Je to normální. Média nemají moc, protože kdyby ji měla, tak se nikdy Miloš Zeman nestane prezidentem
Balšínek reaguje s tím, že chápe Pleslovu snahu naznačit, že Babiš na lidi vliv nemá. Plesl svou tezi dokazuje na příkladu prezidentské volby. Balšínek naopak uvádí, že právě tyto volby ukazují, že média vliv mají, protože v prezidentné volbě z roku 2013 byl Karel Schwarzenberg původně jedním z mnoha a vliv médií ho nakonec dostal až do pozice hlavního vyzyvatele Miloše Zemana.
V publiku je mnoho novinářů i politiků, například Alexandr Vondra (ODS) nebo poslanec za ANO Bohuslav Chalupa. Celková atmosféra je bouřlivá, lidé se smějí, tleskají nebo výrazně nesouhlasí.
Otázka: Je na českém mediální trhu férová soutěž?
Plesl: Ano.
Balšínek: Není to férová soutěž, soukromá média jako třeba Echo nedostanou inzerci od státních firem. Andrej Babiš má pod kontrolou spoustu firem a tam reklama být může. Z tohoto pohledu to férové není.
Otázka: Neměla by média vytvořit situaci proto, aby bylo koho volit, když ne tedy Andreje Babiše? (Dotazující přitom připomněl úpadek ODS a TOP 09.)
Plesl: My u Babiše pomáháme ODS dostat se na nohy, řekl s odkazem na konkrétní články a inzerci s MF Dnes.
Balšínek: Nejsme tu od toho, abychom vyřešili personální situaci v ODS a TOP 09. Můžeme to jen sledovat.
Otázka: Jsou v médiích nějaká témata tabu?
Balšínek: Žádná témata podle mě tabuizovaná nejsou. Ale co cítím, je tlak na politickou korektnost.
S tím vyjádřil souhlas i Plesl: „Doufám, že se zatím může psát a říkat, co chce,“ prohlásil a jako příklad uvedl případ Martina Konvičky, který byl obžalován za podněcování k nenávisti kvůli svým výrokům vůči muslimům. Podle Plesla zde vzniká tlak na to, aby se v médiích objevil jen jistý druh pohledu. Jako příklad uvedl FTV Prima s šéfredaktorku zpravodajství a publicistiky Jitkou Obzinovou. „Byl zde tlak na to, aby se zveřejňoval jen určitý pohled na migrační krizi,“ řekl. „Jako Mladá fronta DNES jsme byli před rokem označováni za xenofoby a rasisty,“ doplnil Plesl s tím, že dnes je však už situace jiná.
Šídlo: Média vlivná jsou. Jinak by je Andrej Babiš nekupoval. Dále připomněl symboličnost místa setkání, kde dřív zasedala Televize Nova. „Média přestala fungovat tak, jak fungovala před deseti lety. Média buď najdou nebo nenajdou ekonomický model přežití. Zatím se nenašel,“ doplnil.
Plesl: Role médií je přeceňovaná. Politika a ekonomická a mediální moc vždy prorůstají. Je to i v lepších společnostech, nejen u nás. Média nemají moc, protože kdyby ji měla, tak se nikdy Miloš Zeman nestane prezidentem.
Balšínek: Babiš má důležitý informační nástroj. Poslední případ zneužití je diskreditace současného politického vedení. Nevidím problém v tom, že bohatí vlastní média. Problém je v tom, když je vlastník médií předsedou politické strany.