Divoká evropská parkoviště. Kamioňáci se bojí migrantů i zlodějů
NEDOSTATEK BEZPEČNÝCH PARKOVIŠŤ
Nejen čeští autodopravci a řidiči kamionů si zoufají. Na trasách vedoucích například do Velké Británie jim hrozí útoky migrantů, ty se za poslední rok zvedly o 24 procent. Jinde se zase obávají ukradení nákladu, nebo celého vozu. V Evropě je přitom nedostatek „bezpečných“ parkovišť, kde by mohl řidič auto beze strachu nechat. Některé evropské státy přitom tlačí na to, aby řidiči nespali v kabině, ale v hotelu a vůz nechali bez dozoru.
„Pro dopravce je tato otázka velice citlivá v poslední době i z toho důvodu, že přes jasný nedostatek bezpečnosti na silnicích Evropská komise v rámci takzvaného silničního balíčku hodlá zakázat řidičům trávení běžného týdenního odpočinku v kabinách. Komise tak podlehla tlaku některých států, které tento odpočinek v kabině již zakázaly,“ uvedl pro server Echo24 Jan Medveď z ČESMAD BOHEMIA.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
O problémech řidičů kamionů se začalo hodně mluvit v souvislosti s uprchlickou krizí. Běženci, kteří se snaží dostat například do Velké Británie, vlezou řidičům do návěsu a nechají se nelegálně převést do země. Řidičům za to ale hrozí vysoké pokuty. Ty padají i v případech, kdy řidiči a firmy udělají všechno pro to, aby k tomu nedošlo. A přestože přesné statistiky neexistují, problém se týká i českých kamioňáků. Psali jsme o něm ZDE.
V říjnu téma na plenárním zasedání otevřel europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), když kvůli tomu interpeloval českou eurokomisařku Věru Jourovou. Připomněl například úmrtí polského řidiče, který narazil do stojícího kamionu. Ten musel zastavit, protože běženci, kteří se chtěli dostat do Británie, před něj naházeli předměty, aby ho zpomalili.
Parkoviště jsou nebezpečná
Jourová připustila, že přes soukromé asociace evidují za posledních pět let minimálně osm tisíc případů, největší počet incidentů se ale odehrál v posledních letech. Mezi loňským a letošním srpnem došlo dokonce k nárůstu o 24 procent. Čísla navíc mohou být mnohem vyšší, protože ne všichni řidiči napadení oficiálně hlásí.
Řidiči se přitom bojí nechat vozy s nákladem odstavené na parkovištích. Těch, u kterých by nehrozilo bezpečnostní riziko, je minimum. „Pravdou je, že v EU je naprostý nedostatek bezpečných parkovacích míst pro řidiče nákladních aut. A to nejen na ‚východě‘ ale ani na západě nejsou taková parkoviště, kde by řidič měl jistotu, že když zaparkuje a i odejde od auta, že mu buď auto nebo náklad neukradnou nebo že mu tam nevlezou běženci,“ dodal Medveď. Taková bezpečná parkoviště jsou podle něj třeba v Německu jen dvě až tři.
Podle Medvedě se řada českých dopravců kvůli problému rozhodla do Anglie vůbec nejezdit. Zákaz spaní v kabinách přitom platí ve Francii, Belgii i Německu. Jedná se tedy státy, které jsou na cestě do Británie a kde je riziko vniknutí běženců velmi vysoké. Problém přitom nejsou jen migranti, ale také zloději a organizované skupiny, které kradou vozy pro zisk.
Podle Medveďa je ale situace velmi absurdní i v tom, že pojišťovny případné škody odmítají hradit, pokud řidič neparkuje právě na takovém „bezpečném parkovišti“. „Aktuální pohled pojišťoven a soudů je, že pokud řidič ponechá auto na parkovišti, které není označeno pojišťovnou jako bezpečné, a to je jen těch pár výše zmíněných, dopravce nese plnou odpovědnost za škodu na zboží, protože pojišťovny parkování na běžných odpočívkách označují za hrubou nedbalost dopravce, která se dle soudů rovná úmyslu,“ vysvětlil.
Nedostatku parkovišť si je vědomá i Jourová. Komise proto prý už zadala vypracování studie pro identifikaci míst, kde by měla vzniknout bezpečná parkoviště a udělila dotace ve výši 30 milionů euro na 9 projektů zvyšujících bezpečnost na silnici. Podle Medvedě je ale 30 milionů euro naprosto nedostatečné. „Aby se něco alespoň trošku pohnulo, musely by investice být asi o dva řády vyšší,“ dodal.