IKEA se přesouvá z periferií do center měst, poprvé v Hamburku
IKEA se dále přizpůsobuje přáním svých zákazníků. Na konci června otevře v centru Hamburku na hlavní pěší nákupní zóně svou prodejnu. Reaguje tak na změnu nákupních zvyků spotřebitelů. Bude to poprvé, co se oblíbený řetězec namísto tradičních periférií ocitne uprostřed města.
„Je to pro nás zcela pilotní projekt. Chceme se dostat blíže k lidem a víme, že lidé si úmyslně nepořizují auto,“ oznámil na tiskové konferenci ředitel pro expanzi německé pobočky IKEA Johannes Ferber. Prozatím bylo vždy zvykem švédského obchodního řetězce stavět svá velká obchodní centra na okrajích města, v blízkosti dálnic.
Přesun obchodních domů do center měst má hned několik důvodů. Lidé již nechtějí nakupovat na periferiích kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Zároveň je nižší rodinné rozpočty nutí k nakupování menšího počtu položek, nemusí tedy navštěvovat velké prodejny na okraji města. V neposlední řadě řetězec IKEA trápí i rostoucí konkurence. Módních domy typu Zara, Next nebo H&M se totiž rozhodly expandovat i na nábytkářský trh.
IKEA do nového obchodu investovala 80 milionů eur (2,2 miliardy korun), stejný objekt na periferii by ji vyšel na pouhých 50 milionů eur. I přes to se vedení rozhodlo pro tento krok – vidí velký potenciál v mladém obyvatelstvu velkých měst, kteří žijí v malých bytech a uvítají levný a účelný sortiment, který prodejna nabízí.
Hamburský obchodní dům je asi o dvacet procent menší než ten běžný na okraji města. Údajně by však měl obsahovat stejnou nabídku jako v jakékoliv jiné prodejně. Zvažuje se i otevření místa pro odběr zboží objednaného přes internet.
Řetězec IKEA již funguje přes 70 let a má 356 obchodů ve 44 zemích světa.