Pátrání po MH370. Signály jsou nadějí, ale čas se rychle krátí
ztracené letadlo
Pátrání po pohřešovaném malajsijském letadle se teď zaměřuje na několik signálů zachycených v Indickém oceánu v oblasti, kde letadlo mohlo spadnout. Pátrací týmy věří, že zvuky mohou pocházet z černých skříněk havarovaného stroje. Na místo míří lodě i letadla několika zemí.
Vyšetřovací týmy se co nejrychleji snaží přijít na to, zda podmořské zvuky, zaznamenané v jižní části Indického oceánu, skutečně pocházejí z nahrávacího zařízení (černých skříněk) malajsijského letounu MH370. Čas ale hraje proti nim. Životaschopnost baterií, které skříňky stále nabíjí, už brzy skončí. Zařízení tak přestane vydávat zachycené pípání.
Zoufalé snahy vysledovat tyto signály přicházejí společně s nově zjištěnými detaily o neplánované změně trasy zmizelého letadla. Podle informací CNN letoun proletěl kolem indonéského vzdušného prostoru a poté se ztratil z vojenských radarů. Malajsijské úřady se domnívají, že let mohl být záměrně naváděn tak, aby se vyhnul tamější radarové kontrole.
Pátrací dostihy
Jako první zachytilo signály čínské hlídkovací plavidlo Chaj-sün v pátek a podruhé v sobotu na místě vzdáleném asi dva kilometry od prvního. Podle čínské televize byly na frekvenci standardně používané v černých skříňkách. Ty jsou vybaveny bateriemi, které vysílají signál zhruba 30 dní. Protože letadlo společnosti Malaysia Airlines se ztratilo už 8. března, lhůta pro zachycení jejich vysílání se rychle krátí.
K místu míří kromě australských letadel také loď britského námořnictva HMS Echo vybavená detektorem zvuků z velkých hloubek a desítka letadel.
„Je to velmi důležité a povzbudivé vodítko. Žádám všechny pátrací týmy, aby ve vyšetřování pokračovaly velmi pečlivě,“ uvedl koordinátor pátracích operací Australan Angus Houston podle stanice CNN. Ačkoliv byly zachycené signály shodné se zvuky, které vydávají nahrávací zařízení malajsijských letounů, neexistuje jistota, že by skutečně pocházely z pohřešovaného stroje. Upozornil také, že nepřicházely pravidelně, přičemž zařízení v letadlech má vydávat zvuk po minutě.
Podle čínských úřadů zachytilo další signál australské plavidlo Ocean Shield. To je vybaveno speciálním zařízením na lokalizaci zvuků ve velkých hloubkách, které má zapůjčeno od amerického námořnictva. Akustický šum ale zachytilo v jiné části oceánu. Po jeho vyhodnocení se pátrací loď připojí k ostatním, kteří letoun hledají na místě označeném Číňany. Její cesta ale bude trvat nejméně celý jeden den. K místu míří kromě australských letadel také loď britského námořnictva HMS Echo vybavená detektorem zvuků z velkých hloubek a desítka letadel.
Nejslibnější vodítko
Poslední zachycené signály jsou nejnovější a nyní také jedinou nadějnou stopou v celosvětově sledovaném pátrání po letu 370. „Impulsy registrované čínskou lodí jsou zajímavé zejména proto, že vycházejí z oblasti, o které se odborníci (dle nejnovějších výpočtů) domnívají, že je skutečným místem pádu letadla,“ dodal Houston. Většina nejrůznějších bílých objektů, které byly spatřeny na hladině oceánu, se také pohybovala v okolí zhruba devadesáti kilometrů od místa zachycení signálů.
Letadlo zmizelo už téměř před měsícem v oblasti jihovýchodní Asie. Na palubě bylo 239 cestujících, mezi nimi přes 150 Číňanů. Vyšetřovatelé dosud nebyli schopni zjistit, proč se letadlo pohybovalo mimo kurz a kde přesně skončilo. Nenašly se žádné trosky, nepodařilo se ani přibližně vypočítat dráhu letu. Odborníci vědí pouze, že se odchýlilo od původní trasy z Kuala Lumpuru do Pekingu, zamířilo na západ a pak na jih.
Většina nejrůznějších bílých objektů, které byly spatřeny na hladině oceánu, se také pohybovala v okolí zhruba devadesáti kilometrů od místa zachycení signálů.
CNN informovalo, že pátrací týmy se při hledání trosek nyní zaměří na jižní oblast Indického oceánu. Jedná se o plochu s obrovskou rozlohou 216 000 čtverečních kilometrů, která je vzdálena přes 2000 km jihozápadně od australského přístavu Perth. Místo prohledává celkem 10 vojenských letadel, 2 civilní a 13 lodí.
Letadlo prý letělo kolem Indonésie
Úřady tvrdí, že Let 370 skončil pádem do Indického oceánu poté, co se ztratil z vojenského radaru ze západního pobřeží Malajsiského poloostrova. Tento závěr staví na odborných analýzách údajů satelitu, radaru apod. Po přezkoumání dat z radarů sousedních zemí došli experti k závěru, že dopravní letadlo směřující původně na sever od Indonésie do Pekingu se obrátilo na jih a letělo směrem k jižní části Indického oceánu. Jeho cesta tak vedla mimo indonéský vzdušný prostor. Nikdo však dosud neví, kdo a proč by mohl chtít změnit jeho dráhu. Vyšetřovatelé zároveň nevylučují, že důvodem odklonu byly technické problémy.