Na setinu přesně
South Bohemia Classic 2014
První zářijový víkend se v malebném prostředí jižních Čech konala již druhá letošní setinová soutěž klasických aut. Zatímco v Evropě je tento koncept běžný, u nás se od minulého ročníku teprve rozvíjí – zato ovšem velmi dynamicky. Pokud se podíváte do kalendáře soutěží pro klasické automobily, které lákají stále širší publikum lidí vyžadujících autentické zážitky z řízení vozu, budete překvapeni: každý víkend se konají dvě až tři akce. Většinou spíše lokálního charakteru, těch „výjimečných“, na něž neváhají dorazit i zahraniční posádky, je výrazně méně. South Bohemia Classic je jednou z nich. (Co jsou přesně setinové soutěže, se dozvíte v boxu.)
Firma Classicrallye vloni přivedla do Česka nový soutěžní formát – tzv. setinovou rallye. Tento způsob je ve světě běžně rozšířený, podle stejných pravidel se jezdí slavné podniky typu Mille Miglia, Targa Florio či Silvretta Classic. U nás se setinové soutěže dočkaly také vřelého přijetí, což dokázal nejen druhý ročník Carlsbad Classic v červenci, ale i zářijová South Bohemia Classic. Jak název napovídá, veterány (a sportovní vozy kategorie Exclusive) se setkaly na jihu – start se odehrával přímo v historickém centru Českého Krumlova, cíl a zázemí byly v hotelu Relax v Dolní Vltavici přímo u Lipna.
Krajinou rybníků
Do „perly jižních Čech“ přijela pestrá sestava 72 automobilů, přičemž nejzajímavější byla jistě úchvatná Lancia Aurelia B20 GT s cenovkou několik set tisíc eur. Ovšem i milovníci ostatních značek si přišli na své: nechyběly krásné jaguary, austiny, porsche, MG, alfy romeo, BMW, triumphy, mercedesy a také zástupci domácí značky Škoda (modely Felicia či 110R). Všechny potěšil třeba i růžový Cadillac americké posádky, přičemž detroitské železo reprezentovala například i Corvette C3. Vyjmenovat kompletní startovní listinu by bylo na dlouho, tedy jen pro představu: většina modelů byla z 50. až 70. let minulého století. Automobily z tohoto období jsou pro podobné soutěže ideální z několika důvodů – jejich konstrukce už není zastaralá jako v případě předválečných aut, motory mají dostatečné výkony, brzdy jsou relativně účinné a jízda s nimi je zábavná a svižná. A přitom si stále zachovávají onu noblesu a předvádějí krásu karoserií, pro které je obdivuje každý, kdo se v jejich blízkosti ocitne.
Koncept převzatý a přizpůsobený českým podmínkám, ale již dávno rozšířený v Evropě a ve světě. Základem je šipkový itinerář (není slepý), podle kterého se posádky přesunují dle předem stanoveného průměru po trase (v rámci etap). Tyto etapy se jezdí na minuty přesně s tím, že nejde o žádné závodění, ale pohodovou, leč svižnou jízdu krajinou v rámci rychlostních limitů. Zásadní jsou ale tzv. testy přesnosti. Ty se měří na setinu přesně laserovými branami, přičemž start a cíl jsou letmé a v úseku testu se nesmí zastavit. V praxi to funguje tak, že pokud máte například ujet 150 m za 15 s, je cílem protnout cíl přesně v 15. vteřině. Každá setina – odchylka od času 15,00 s – je penalizována trestným bodem. Testy samozřejmě nejsou pouze takto jednoduché, je možné vytvořit vložený test (start A, start B, cíl A, cíl B), vložit do úseku tajný test nebo vymyslet všemožné kombinace. Záleží jen na kreativitě organizace. Jediným specialistou na tyto měřené úseky v ČR je plzeňská firma Ewitis.
V pátek na účastníky čekala náročná noční etapa s více než 125 kilometry trasy. Už start v Krumlově se odehrával za tmy a navigace byla složitá i kvůli časté mlze, jež postupně sedala na zalesněnou krajinu. Dalším specifikem byly dlouhé přejezdy neobydlenými územími a také náročné testy přesnosti (včetně tajných), které čekaly na každého účastníka. Navíc je třeba brát v potaz, že starší automobily proti novým hůře svítí, což představuje další tlak na posádky. Úžasná atmosféra panovala ve městech a vesnicích, kterými jsme projížděli: díky dostatečné informovanosti se průjezd automobilů změnil ve slavnost, při níž místní mávali a vítali posádky a sami se výborně bavili, většinou s naším národním nápojem po ruce. Taková atmosféra dokáže zahřát – každé zamávání či pochvalný výkřik určitě zlepšují morálku posádky.
Do cíle postupně dorazili téměř všichni, pouze několik automobilů (bohužel včetně lancie) muselo odstoupit pro poruchu. Páteční oslava v hotelu Relax se sice protáhla, ale ráno byli všichni připraveni na brutálních 250 km trasy, která účastníky zavedla kolem Lipna do Třeboně, Hluboké nad Vltavou a dalších míst, jež reprezentují krásu kraje rybníků. Počasí se vydařilo, a tak každý, kdo měl kabriolet či roadster, si naplno užíval paprsků slunce krásného babího léta s nebem nad hlavou.
Testy a kontroly
Jelikož jsem se také účastnil, mohu upřímně říct, že trasa byla vybrána výborně. Jih naší země je sám o sobě okouzlující, neznečištěný průmyslem a vynikající kvalitními asfaltovými silnicemi mezi hlubokými lesy a pastvinami plnými spokojeně vyhlížejícího dobytka. Během dne jsme si projeli některé náročné úseky slavné Rallye Český Krumlov a přitom důkladně prozkoumali nejen roviny plné rybníků, ale i Novohradské hory. Sobotní oběd byl přímo v Nových Hradech na náměstí. Dlouhý den za volantem byl plný testů přesnosti, průjezdních a časových kontrol. Při náročné jízdě se dokonale prověřila nejen souhra posádek (která je pro úspěch v setinové rallye zásadní), ale i technický stav automobilů, které musely zvládnout nejen vzdálenost, ale také svižné tempo. Upřímně řečeno, 250 kilometrů je hranice, kolik se dá ve starém autě za den ujet – každý kilometr navíc už je velmi vyčerpávající, zejména pokud se neustále motáte po okreskách.
Cíl v Dolní Vltavici jsme přivítali s úlevou, ale i očekáváním. Večer, při velkolepé oslavě v hotelu Relax, se totiž postupně zveřejňovaly výsledky jednotlivých testů – i naše posádka s bílou toyotou byla úspěšná: tři testy jsme vyhráli! Celkově druhé místo v kategorii Exclusive považujeme za velký úspěch. Mnohem důležitější byly ovšem výsledky kategorie Classic. První místo si po vzorném výkonu zaslouženě odvezla posádka Petr a Tomáš Fialovi, kteří patří v rámci evropských soutěží ke špičce. Stříbro získali překvapivě manželé Mandovi se zmiňovanou corvettou a třetí Jaroslav Brzoň se svým otcem a vozem Porsche 911. Po předání cen a gratulacích následovalo ještě vyhlášení tzv. Classicrallye Trophy pro celkové vítěze sezony 2014. Napjaté okamžiky povolily až ve chvíli, kdy byla vyhlášena nejlepší posádka: ve scéně dobře známí manželé Vítkovi. Kromě pohárů si domů odvezli také hlavní cenu šampionátu, ručně vyráběné hodinky Erhard Junghans v hodnotě 120 000 Kč.
Letošní setinové soutěže jsou již minulostí. Ale v roce 2015 se vrátí v plné síle: první, jednodenní v okolí Prahy, se totiž chystá už na konec dubna (sobotu 25. 4.), Carlsbad Classic 2015 má své datum pevně stanoveno na 17. až 18. července, týden po filmovém festivalu, a South Bohemia Classic bude opět v září.
Hodnocení akce:
Druhá letošní setinová rallye se celkově povedla, nezaznamenal jsem žádné zásadní pochybení. Velmi potěšující bylo pestré startovní pole, je vidět, že zejména čeští veteránisté přicházejí tomuto „opravdovému“ soutěžení na chuť. South Bohemia Classic byla akční, najezdili jsme spoustu kilometrů úžasnou krajinou a velké množství testů zajistilo dostatečně soutěžní atmosféru. Pevně věřím, že drobné nedostatky budou postupně vychytány a soutěž bude nadále růst po boku akce v Karlových Varech.