Cermat měl výpadek systému, zdrželo se skenování výsledků maturit
Písemné testy
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) mělo v úterý výpadek systému, který pozdržel skenování výsledků maturitních písemek z českého jazyka. Výsledky maturit by tím ale ohroženy být neměly, shodli se mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová, ředitel Cermatu Jiří Zíka a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Slohovou prací z češtiny v úterý začal jarní termín státních maturit.
Potíže, o kterých dnes dopoledne informovala televize Prima, podle Balážové a Zíky způsobila inovace softwaru, která měla zlepšit kvalitu čitelnosti při skenování velmi slabě napsaných písemných prací. Dodavatel upravil digitalizační program, udělal ale chybu a v důsledku následné snahy ji odstranit se chyba zřetězila a způsobila výpadky v systému, vysvětlili. Technické chyby byly podle Zíky i na straně škol.
I přes tento problém se podařilo během úterý naskenovat téměř 90 procent výsledků z více než 5500 učeben, ve kterých se maturity konaly, řekl Zíka. Zbylých deset procent se podařilo poslat k centrálnímu hodnocení dnes, dodal.
Balažová ani Zíka si nemyslí, že by úterní výpadek v digitalizaci mohl vést ke znehodnocení výsledků maturit. Za bezpečné uložení dokumentace je podle nich odpovědný vždy ředitel škol. „Nejde zajistit námi nebo ministerstvem, aby na každé škole to bylo nějak pod dohledem v trezorech či podobně,“ dodal mluvčí Cermatu Jan Pohanka.
Stejný názor má i předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. „Průběh a výsledek maturit to určitě ohrozit nemůže,“ řekla s tím, že zajištění výsledků je odpovědností ředitele školy a komisaře. „Pokud by měl nějaký komisař pochybnosti, že do toho mohl někdo zasáhnout, tak je to asi jeho vina, že si to neohlídal,“ dodala.
V Gymnáziu Nad Štolou, kde je Schejbalová ředitelkou, systém podle ní v úterý fungoval, i když mnohem pomaleji než dnes. Hlavním problémem podle ní bylo, že se nedalo dovolat na technickou podporu (helpdesk) Cermatu a nevědělo se, co se vlastně děje. Helpdesk byl totiž podle Zíky přetížen množstvím telefonátů s dotazy. Zíka proto požádal dodavatele, aby do softwaru do budoucna zařadil i komunikační aplikaci, která by prostřednictvím datových terminálů měla ulehčit helpdesku, pokud by se opakovala jakákoli krizová situace.
„Všechny zkušenosti z průběhu skenování budou zahrnuty do návrhu úpravy procesů budoucích zkoušek,“ uvedla mluvčí ministerstva.
Se skenováním výsledků jednotných přijímacích zkoušek, které se konaly dnes, žádné potíže nebyly, potvrdila Balážová i Schejbalová.
Další termíny jednotných přijímacích zkoušek se budou konat příští týden. Písemné maturitní zkoušky z ostatních předmětů a didaktické testy se budou konat v prvním květnovém týdnu.