Ministr Ťok před volbami slibuje Liberci rychlejší spojení s Prahou
Pomalé spojení Praha-Liberec
- čtk,
Rychlejší železniční spojení do Prahy, nebo modernizaci železničních stanic v Malé Skále, Hrádku nad Nisou, Chrastavě, Turnově a Semilech, ve čtvrtek v Liberci sliboval ministr dopravy Dan Ťok (ANO).
Zatímco ale nádraží by se oprav měla dočkat už v příštích čtyřech letech, zrychlení spojení do Prahy bude záležitostí na mnohem delší dobu. Teprve v polovině příštího roku má být hotova studie, kudy trať vést. V minulosti jich už ale byla zpracována více než desítka.
„Ta studie byla v minulosti vždy zadaná jinak a s cílem, aby nějak dopadla. My jsme tady vypsali studii, která by měla opravdu objektivně zhodnotit celou situaci, jsou dva různé přístupy, jak do Mladé Boleslavi, tak i potom další cesty,“ řekl Ťok. Nová studie by měla podle něj jasně říct, kudy trasu vést. „Na základě té se začne dělat příprava, EIA a další kroky, abychom mohli stavět. My chceme i zrychlit přípravu, máme jednu z nejsložitějších a nejpomalejších nejen v Evropě,“ dodal ministr dopravy.
Železniční trať z Liberce na Prahu byla vybudována ve druhé polovině 19. století stejně jako většina železničních tratí na území republiky a od té doby nebyla výrazněji modernizována. V současnosti trvá cesta vlakem do hlavního města až 2,5 hodiny a nemůže tak konkurovat rychlosti autobusu. Ten jede po čtyřproudé dálnici a cestující se do centra hlavního města dostane zhruba za polovinu času. Kapacita silnice je však omezená, a proto modernizace trati a zrychlení železničního spojení patří k hlavním prioritám Libereckého kraje.
„V současné době se zpracovávají dokonce dvě na sobě nezávislé studie. Jedna počítá s modernizací stávající trati s dostavbou některých úseků, aby tam bylo možné vlaky jezdit rychlostí od 80 do 160 kilometrů v hodině. Cesta z Liberce do Prahy by se díky tomu mohla zkrátit zhruba o hodinu. Nám by hodně pomohla už modernizace trati a zrychlení vlaků mezi Libercem a Turnovem,“ řekl ČTK Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem veřejné dopravy v Libereckém kraji. Připravuje se podle něj také studie rychlostního koridoru, po němž by vlaky mohly jezdit rychlostí 250 až 300 km/h a cestu z Prahy do Liberce by zkrátila na pouhých 30 minut. „Tam jsou ale dvě varianty, jedna by vedla do Polska přes Liberec, druhá přes Hradec Králové,“ vysvětlil Blažek.
Zatímco autobusové spoje končí už na okrajovém sídlišti Černý Most, vlaky zajíždějí až na centrální hlavní nádraží. Cestující jedoucí autobusem, kteří chtějí do centra Prahy, musejí tedy absolvovat ještě desítky minut trvající cestu metrem.
O úpravách trati z Liberce na Prahu se hovoří už léta. V roce 2003 se předpokládalo, že rychleji budou vlaky jezdit už v roce 2010. Přednost ale podle Blažka dostaly jiné železniční tratě v Česku. „Častým argumentem je, že sem vede dálnice, tu ale má většina krajských měst,“ řekl Blažek. Pokud jde o rychlostní koridor přes Liberec, na tom má podle něj i polská strana, která chce, aby trať vedla přes Jelení Horu. Než ale bude možné cestovat po této trati, potrvá to ještě několik desetiletí. „Obávám se, že my se toho nedočkáme,“ poznamenal Blažek.