Kozel zahradníkem? Službu Uber kontrolovali konkurenční taxikáři
Promlémy taxislužby
Pražská ODS si stěžuje, že kontroly alternativní taxislužby Uber prováděl pro pražský magistrát konkurenční taxi dispečink. Podle zastupitele Filipa Humplíka je tak celá únorová kontrola, která u všech 17 případů objevila chyby či přestupky, totálně nevěrohodná. Magistrát ale tuto kritiku odmítá. Pracovníci z dispečinku se podle něj pouze připojili k úředníkům z magistrátu, kterým Uber v minulosti ve svém systému zablokoval účty, a tak nemohli provádět kontroly samostatně.
„Magistrát si na kontrolu Uberu najal taxikáře konkurenčních taxi dispečinků. Chápu to tak, že pražská koalice ví, že nejlepším zahradníkem je kozel,“ uvedl Humplík (ODS) pro server ECHO24.cz. Poukazoval tak na únorovou kontrolu služby Uber, během níž byly odhaleny chyby u všech 17 kontrolovaných řidičů. „Ta kontrola (aniž bych se chtěl nějak zastávat Uberu) je tím totálně znevěrohodněna,“ doplnil.
Mluvčí magistrátu Vít Hofman kritiku odmítá. „Magistrát si nenajal žádné pracovníky jiných dispečinků, tyto osoby se připojily ke kontrolním pracovníkům, kteří jízdy prováděli,“ uvedl na dotaz serveru ECHO24.cz. Únorová kontrola podle mluvčího magistrátu probíhala za účasti policie, figurantů, jednoho z dispečinků v Praze a kontrolních pracovníků magistrátu.
„Důvodem kontroly byl zejména fakt, že Uber v minulosti zrušil přístup platebních karet a telefonních čísel kontrolních pracovníků města ihned po provedené kontrolní jízdě, a město tak vyčerpalo své možnosti kontroly,“ doplnil Hofman.
K používání služby Uber se totiž musí zákazník zaregistrovat na internetu, kde zadá své telefonní číslo a platební kartu. Po samotné jízdě už stačí pouze v aplikaci potvrdit platbu vystavenou řidičem a ta se sama odečte za zákazníkova bankovního účtu. Platební karta je přitom nezbytná jak pro platbu, tak i samotnou objednávku vozidla. Právě to bylo důvodem, proč magistrát využil pomoci externích pracovníků.
Podobné kontroly organizuje město přibližně jednou měsíčně, letos v únoru konkrétně se zaměřením na službu Uber. Podle magistrátu není nic zarážejícího ani na tom, že u všech 17 kontrol řidičů Uberu byly odhaleny chyby jako porušení zákona o silniční dopravě nebo zákona o cenách. Služba totiž nesplňuje místní legislativu, a tak se pochybení jednoduše vyskytují u téměř každého případu.
Mezi prohřešky bylo například to, že vozidla neměla vyvěšeny ceníky, což odporuje zákonu o cenách. „Konstrukce ceny je v rozporu s nařízením hlavního města,“ uvedl v dubnu ke zmiňované kontrole vedoucí odboru taxislužby Jiří Bureš. Uber prý dodržuje nástupní sazbu i výši ceny za kilometr, ale nikoliv částku za čekání. Zákon o silniční dopravě zase porušovali řidiči tím, že sice měli všechny potřebné doklady, avšak vozidlo neměli označeno tak, jak legislativa vyžaduje. Úřad ve dvou případech dokonce udělil pokutu 50 000 korun, která byla po odvolání snížena na 20 000 korun.
Uber v Česku podniká od léta 2014 a figuruje podle svého vyjádření jako prostředník zajišťující zájemcům takzvanou smluvní přepravu nebo spolujízdu, a nikoliv taxislužbu. To ale ve svém rozhodnutí zpochybnily magistrát i ministerstvo dopravy. Podle právního rozboru ministerstva dopravy není v rozporu se zákonem samotná aplikace Uber. Pozor by si ale měli dát smluvní řidiči, kteří aplikaci užívají.
Praha má dlouhodobé problémy především s nepoctivými taxikáři. Uber letos na jaře nabídl Praze pomoc, město ji ale zatím odmítá. Podle informací magistrátu je v metropoli 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. V lednu na protest proti postoji města zablokovali taxikáři magistrálu. Řidiči taxi protestovali také loni v létě, nelíbilo se jim magistrátem zamýšlené přezkušování z místopisu a cizího jazyka.