‚Superstíhačku‘ F-35 prý porazí o generaci starší stroj
Projekt za bilion
Experti na bojové letouny vyjádřili kritické připomínky k novému stíhacímu letounu firmy Lockheed Martin F-35. Podle pilotů se s ním létá obtížně a v simulovaném souboji ho porazí i stíhačka F-16, která poprvé vzlétla před více než 40 lety . Právě ty a další starší modely měla nová stíhačka v řadách spojenců NATO nahradit, napsal britský The Daily Telegraph.
Obtížné manévrování, pomalé ovládání a nemožnost uniknout v okamžiku, kdy nejnovější stroj Lockheed Martin F-35 Lightning II zaměří o generaci starší F-16 Fighting Falcon firmy General Dynamics. Tak popsal testovací „souboj“ mezi oběma stroji blog o vojenské technice „War is boring (Válka je nudná)“.
Stíhačka F-35 má nahradit právě stroje jako je F-16, která poprvé vzlétla v roce 1974, v arsenálech zemí NATO včetně Spojených států Spojených států. USA byly také objednavatelem nového letounu od firmy Lockheed Martin, která se pyšní mimo jiné tím, že „F-35 je se svou 5. generací stealth technologie a nepřekonaným situačním povědomím lepší než jakékoliv letadlo 4. generace používané dnes“.
„Jak už poznamenali mnozí armádní představitelé napříč celým světem při více příležitostech a my to také zdůrazňujeme – když se pilot stíhačky 4. generace potká v bojovém režimu s F-35, pilot stíhačky 4. generace zemře,“ tvrdí přitom podle The Daily Telegraph zástupci Lockheed Martin.
Konkrétní stížnosti popsal pilot nového stroje v pětistránkovém reportu. Hlavní stížnosti byly na problematickou aerodynamiku F-35. Ta měla nahradit nejen přímo bojové stíhačky, ale také má sloužit jako podpůrný letoun vojákům na zemi. Podle závěsných systémů by tak stíhačka měla být víceúčelově použitelná.
Projekt za jeden bilion dolarů se už v minulosti potýkal s nejedním problémem. Největší nechtěné pozornosti se F-35 dostalo na letecké přehlídce ve Farnborough minulý rok. Na show měl být stroj poprvé představen britské veřejnosti, ale nakonec kvůli požáru motoru nevzlétl.
Výrobce uvádí, že se zprávou o komplikovanosti ovládání bude detailněji zabývat. Je také podle Lockheed Martin důležité, že tento testovací kus nebyl vybaven speciálním softwarem, který nepřátelé registruje dlouho dopředu. Neměl prý také ani nainstalovaný systém, který umožňuje pilotovi střílet tam, kam chce, bez nutnosti otáčet předek letounu směrem k cíli.