Praha chystá revoluci v železniční dopravě. Centrum by mělo provrtat několik tunelů
nové železniční trasy
- red,
V centru Prahy by měl vzniknout systém tunelů, který má oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových. Cílem je, aby příměstské vlaky již nekončily v centru, ale projížděly jím. Nové trasy budou zapracovány do územního plánu Prahy. O návrhu rady hlavního města bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání. Informuje o tom web Prahy.
Návrh zahrnuje dva tunely. Oba začínají v prostoru Florence a napojují linky z Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na ostatní vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Praha-Eden linky od Hostivaře.
Nové spojení by mělo oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, včetně vysokorychlostních, a mělo by tak odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a vyřešit kapacitní i prostorové problémy trati Smíchov – Hlavní nádraží. Dopravně-urbanistická a technická studie návrhu byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba pořídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu.
„Díky projektu ‚Nové spojení 2‘ dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic, nebo z Milovic na Karlovo náměstí. Nová stanice Opera zase zjednoduší cestujícím příměstských vlaků přestup na dálkové vlaky a na metro. Zvýší se rovněž výrazně kapacita příměstských vlaků a usnadní se dojíždění veřejnou dopravou z okolí Prahy,“ uvedla Petra Kolínská, náměstkyně primátorky hl. m. Prahy.
Zájem o cestování vlakem po Praze roste každým rokem. Například během roku 2016 bylo v pracovních dnech v rámci Pražské integrované dopravy vypraveno 900 spojů denně, které v hlavním městě přepravily za den přibližně 120 820 cestujících. Nové spojení by mělo ulehčit ostatním druhům MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujícím dojet vlakem až do cíle.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
„Studie předpokládá trasu Karlín – Smíchov v délce cca 6,1 km (z toho 4,3 km v tunelu s podzemními stanicemi Florenc, Opera, Karlovo náměstí a povrchovou stanicí Praha-Smíchov) a trasu Negrelliho viadukt – Praha-Eden v délce 6,4 km (z toho 5,4 km v tunelu, s podzemními stanicemi Opera a Nám. Bratří Synků a povrchovou stanicí Florenc),“ řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a spoluautor podkladové studie.
„Celkem se tedy jedná o 12,5 km nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 km vedeno v tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a s jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy. Stanice Opera umožní výše uvedené propojení tunelových tras buď do „kříže” (Karlín – Smíchov a Negrelliho viadukt – Eden), anebo do “vlásenek” (Karlín – Eden a Negrelliho viadukt – Smíchov),“ dodal Lejčar.