Škoda Octavia po faceliftu. Jaké jsou první dojmy?
Recenze
Automobilka Škoda představila tento týden novou verzi svého modelu Octavia. Bestseller české automobilky získal díky výraznému přepracování mimořádně osobitý design, luxusnější pojetí velkorysého interiéru a optimální jízdní vlastnosti. Příď se čtyřmi světlomety, kterou vyfasovala modernizovaná Škoda Octavia, sice nevzbudila vlnu nadšení, ale i tak je z nejprodávanější Škodovky po faceliftu lepší auto. V čem?
Osobně mám rád, když je auto v rámci modernizace během modelového cyklu vizuálně změněno tak, aby byl facelift na první pohled patrný. Pokud takto znělo zadání, tak jej u Octavie splnili. Druhou věcí je výsledek samotný a zde se stejně jako spousta ostatních nemohu nějak zbavit dojmu, že byl druhý pár světel do přední masky naroubován tak nějak ne úplně harmonicky. Nejsem však kdovíjaký estét, takže bych se nerad pouštěl do hlubších designérských polemik – Banglevy BMW se mi také kdovíjak nelíbily a odborníci na design je hodnotí velmi vysoko. Také nechci být z těch, kteří tvrdí, že na fotkách vypadá Octavie hůř, než ve skutečnosti, což může vypadat jako omlouvání nepříliš povedeného díla. Buď jak buď, při prvním setkání naživo nemám s Octavií z hlediska vzhledu problém. Díky čtyřem světlům dělené pásky LED diod denního svícení nevypadají v provozu špatně a jsou pěkně výrazné. Stejně rozdělené jsou pak při jejich použití i blinkry a ani to nevypadá zle. A zcela popravdě – Octavia je především fleetovým autem, takže jej srdcem vybírá jen málokdo, drtivá většina řidičů ji dostane přidělenou.
Asistenty a konektivia
Druhou oblastí, která doznala změn, a v tomto případě už se nebojím prohlásit, že jednoznačně k lepšímu, je výbava v oblasti konektivity a jízdních asistentů – těch najdeme v nabídce rovnou pět nových. Octavia po vzoru Kodiaqu používá novou generaci infotainmentu a komunikačního rozhraní s připojením k internetu, což vynikne zejména ve spojením s vrcholným systémem Columbus s displejem o úhlopříčce 9,2 palce. Systém má rychlé odezvy, velmi jemnou grafiku a samozřejmě spoustu funkcí a komunikačních možností rozdělených na dvě oblasti Infotainment Online (přístup k internetu, zábava atd.) a Škoda Care Connect (zejména asistenční a bezpečnostní služby). U navigace jsem ocenil možnost zadání cíle nejen podle přesné adresy, ale podobně, jak jej hledáme v Google (např. Hotel Barcelo Praha), příjemná je i možnost využít Google Earth či Streetview a vlastně jediné, co mě chybělo je otočný ovladač pro zoomování zobrazení navigace – po modernizaci musím použít dotykový displej. V Octavii je rovněž ve standardu systém automatického Tísňového volání E-Call, který je tak součástí auta ještě dříve, než přikazuje evropská legislativa.
Technika
Po faceliftu se nepatrně změnily i vnější rozměry vozů liftbacku i kombíku. „Krátká“ Octavia je delší o 11 mm, kombík o 8 mm a zvětšil se i rozchod zadních kol o 20, respektive 30 mm podle motorizace. Samozřejmostí jsou nové možnosti objednání moderních výbavových prvků, a tak lze např. od výbavového stupně Ambition objednávat i nově vyvinuté Full LED světlomety. Na přání je pro inovované Octavie v nabídce také adaptivní podvozek DCC (Dynamic Chassis Control). U tohoto systému řídí funkci tlumičů elektricky ovládané ventily a řidič může volit mezi třemi režimy: Comfort, Normal a Sport.
Jízda
Během testovacích jízd jsem s třemi různými motory ujel v nové Octavii asi 220 kilometrů. Nejvíce času jsem strávil za volantem verze 2.0 TDI (150 k) s DSG ve vrcholné výbavě Laurin & Klement, jež byla vybavena DCC. Jízdně se Octavia nezměnila, s DCC je zejména v komfortním módu příjemným společníkem na delší cesty a byť se občas na větších nerovnostech troche zhoupne, neztrácí řidič potřebný kontakt s podvozkem. Druhým motorem, s nimž jsem strávil 30 km, byl benzinový agregát 1.8 TSI (180 k) opět v kombinaci s DSG I DCC. Tento motor samozřejmě zajišťuje Octavii solidní dynamiku a je jakousi civilní předzvěstí sportovní verze RS. Pro milovníky svižnějšího svezení, kteří ale z různých důvodů (vč. finančních) nechtějí RS, je tohle hodně zajímavý motor. Posledních asi 60 km jsem naopak cíleně sáhnul po základnější verzi. Protože jsem se bohužel nepropracoval k základnímu litrovému motoru (116 k), vzal jsem zavděk verzí 1.2 TSI (86 k) s pětistupňovou manuální převodovkou a základním podvozkem se zadní nápravou s vlečenými rameny, což je motor, který u nás není v nabídce. U této verze logicky ustupuje dynamika do pozadí, pro normální klidnou jízdu však motor postačuje.