Hloupější, ale bohatší děti se lépe prosadí, ukázala studie
Britská studie
Méně nadané děti z bohatších rodin jsou ve společnosti systematicky zvýhodňovány na úkor chytřejších dětí, které pocházejí z chudších poměrů. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila britská polovládní Komise pro sociální mobilitu. Ze studie vyplývá, že bohatší rodiče dokáží svým potomkům kromě lepšího materiálního zabezpečení zajistit i lepší osobnostní předpoklady jako je sebevědomé vystupování nebo vůdčí rozhodování.
Z nově zveřejněné studie vyplývá, že bohaté děti mají až o 35 procent větší šanci, že v dospělosti skončí ve vyšších příjmových skupinách než děti chudé. Je přitom jedno, jak je to které dítě nadané a jaké má studijní a jiné předpoklady – záleží zde z velké části na původu a sociálním zázemí, ze kterého dítě pochází.
„Nadané děti ze sociálně slabých rodin jsou méně schopné – nebo přinejmenším méně úspěšné – v promítání svého potenciálu do pozdějších úspěchů na trhu práce,“ uvádí v této souvislosti studie. Autoři proto naléhají na politiky, aby začali odstraňovat bariéry, které podle nich brání chudým dětem se prosadit.
Studie zde upozorňuje například na to, že děti z bohatších rodin si mohou dovolit navštěvovat lepší soukromé školy, kde se učitelé dětem více věnují. Bohaté děti, které jsou pomalejší (či nekorektně řečeno - hloupější), tak mají na těchto školách lepší šanci obstát, než jakou by měly na obyčejné veřejné škole.
Bohaté děti jsou sebevědomější
Stejně tak bohatší rodiče mohou podle studie svému potomkovi pomoct v pozdějším životě s hledáním dobře placeného zaměstnání. Obvykle totiž mají síť podobně situovaných známých, kteří jejich dítěti mohou pomoci s hledáním práce po skončení školy a následně nad nimi držet ochrannou ruku.
Bohaté děti však mají podle autorů studie i další výhody. Jejich úspěšní rodiče jim totiž často – v některých případech i nevědomky –ukazují, jak se má člověk chovat, aby obstál na vůdčí pozici. Děti se tak učí vystupovat sebevědomě, řadit svoje zájmy na první místo a jednat s rozhodností vůdce. Pro chudé děti je potom prý mnohem těžší osvojit si tyto dovednosti.
Studii nazvanou „Downward mobility and opportunity hoarding“ vypracovala britská polovládní Komise pro sociální mobilitu a dětskou chudobu. Komise sice není přímo podřízena britské vládě, ale je financovaná z rozpočtů různých ministerstev a dalších orgánů státní správy. Výsledky jejich práce mají mít pro vládu doporučující funkci při zvažování sociální politiky státu. Autoři při sestavování studie vycházeli z osudů více 17 000 lidí, kteří se v různých podmínkách narodili v Británii během jednoho týdne v roce 1970.