Chlapi nepláčou? Veteráni se vypořádávají s traumaty jugoslávské války

Film z Karlových Varů v kinech

Chlapi nepláčou? Veteráni se vypořádávají s traumaty jugoslávské válkyNOVÉ 5
Panorama
Echo24
Sdílet:

Do kin 5. října vstupuje jeden z nejvýraznějších filmů letošního karlovarského festivalu, který zde navíc měl celosvětovou premiéru. Balkánský koprodukční snímek Chlapi nepláčou, který je originálním epilogem traumat jugoslávské války, si z Varů odnesl Zvláštní cenu poroty. Drama režiséra Alena Drljeviće se odehrává v opuštěném horském hotelu, kde probíhá psychologický experiment s válečnými veterány.

Válečné konflikty z 90. let zanechaly kromě viditelných stop v krajině bývalé Jugoslávie také rány ve vzpomínkách všech rozeštvaných národů, přičemž každý z nich minulost interpretuje po svém. Když se tedy necelých 20 let po ukončení války sejde v jednom odlehlém hotelu na několikadenním terapeutickém sezení rozmanitá skupina veteránů, schyluje se k dramatu.

Film je hraným filmovým debutem dokumentaristy Alena Drljeviće. Jsou to právě jeho zkušenosti s filmovým dokumentem, které dodávají filmu na jeho syrovosti a působivosti. Drljevićovi se navíc do snímku podařilo obsadit ty nejlepší balkánské herce. I proto si film během světové premiéry na karlovarském festivalu vysloužil řadu pozitivních recenzí jak od českých, tak zahraničních novinářů.

200 tisíc diváků v kinech

Film Chlapi nepláčou vstupuje do kin pod hlavičkou distribučního labelu KVIFF Distribution, na kterém spolupracují tři partneři: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Česká televize a společnost Aerofilms. Tento label do tuzemských kin uvedl filmy jako Mládí, Boj, Tohle je náš svět, Neonový býk, Rodinné štěstí, Paterson nebo Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho. Filmy do kin dosud přilákaly více než 200 tisíc diváků.

„KVIFF Distribution dokázal, že naše představa, jak do kin přivést zajímavé filmové tituly a upozornit na ně diváky, byla správná. Smyslem labelu od počátku měl být přesah festivalového programu do širší distribuce,“ řekl k tomu prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška.

Aktivity labelu v červenci 2016 rozšířila akce Vary ve vašem kině, která i letos přinesla do kin bezprostředně po skončení festivalu tři uvedené snímky. Byla mezi nimi romantická komedie Pěkně blbě, která celý festival zahajovala, thriller Dvojitý milenec a drama Axolotl Overkill.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Nudný život řidiče? Jarmusch natočil protilék na temnotu, akci a drama

Vítěz karlovarského festivalu s rozpočtem 5 tisíc euro vstupuje do kin

‚Termín Karlových Varů nepřesuneme, s festivalem je příliš úzce spjatý‘

Do Varů jsme jeli na rodinnou dovolenou, říká režisér vítězného filmu

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články