Sexistické prasátečko vyhrála fotka genitálií na pisoárech
Anticena pro perverzní reklamu
Anticenu Sexistické prasátečko, udělovanou za stereotypní a sexistické zobrazování mužů a žen v reklamě, si letos od veřejnosti i poroty vysloužila reklama na erotický klub Cabaret Darling. Na dalších příčkách se umístily brněnské Vysoké učení technické a ODS Praha 8.
Ocenění se letos uděluje již posedmé. O nominacích, jichž se tentokrát sešlo 96, rozhodla veřejnost i dvanáctičlenná porota složená ze zástupců genderové oblasti a reklamní i mediální osobnosti. Porota nehodnotila provedení, ale především obsah, upozornil Martin Charvát z agentury Konektor.
U veřejnosti i odborné poroty nejvíce zabodovala reklama erotického klubu Cabaret Darling, který se prezentoval na pánských pisoárech explicitním vyobrazením ženského pohlaví. „Reklama je perverzní. Porušuje princip slušnosti až v takové míře, že je to neobvyklé,“ uvedl Pavel Horňák, který je profesorem reklamní etiky na Slovensku a spoluzakladatelem slovenské Rady pre reklamu.
Na druhém místě u veřejnosti i poroty skončilo propagační video Vysokého učení technického v Brně. To zobrazuje ženy a muže v odlišných oddělených světech definovaných jasně vymezenými rolemi. Muž je zde prezentován jako expert ve vedoucí a technické pozici, zatímco žena je zobrazována pouze jako objekt sexuální touhy.
U poroty se vysokoškolské video dělí o druhé místo s reklamou místního sdružení ODS Praha 8, která se objevila na facebookové stránce tohoto sdružení. Politická strana v této reklamě za pomoci mladé dívky oděné pouze v plavkách lidem vzkazovala, že „Jsou sexy!“. Vedení partaje se ovšem v tiskovém prohlášení od celé kampaně distancuje. „Tato fotomontáž s logem ODS není oficiálním materiálem strany a občanští demokraté nejsou jejími autory. Od takového užití loga se distancujeme,“ uvedla tisková mluvčí strany Jana Havelová.
Celkové pořadí spolu s hodnocenými reklamami je dostupné na webových stránkách soutěže.