Land Rover Discovery: Cesta za dobrodružstvím
Land Rover
Už po prvních kilometrech v Land Roveru Discovery vám bude ten černý pruh asfaltu, po kterém se běžně pohybujete, připadat zbytečně limitující. Není se čemu divit – sedíte v autě, které projede téměř všechno a je prověřené řadou různých drsných podniků po celém světě. Tak se odvažte a zahněte klidně do horského terénu, výbavu na to máte skvělou.
Discovery má za sebou dlouhý vývoj. První off-road byl pod tímto názvem představen už v roce 1989, tedy před 25 lety. Během doby se vypracoval do podoby jakéhosi menšího range roveru, který sice není tak luxusní a nevypadá tak prémiově, ale schopnostmi se vedle svého většího bratra rozhodně nemusí cítit trapně.
Čtvrtá generace Discovery je na trhu od roku 2009 a za hranatým designem (Discovery je bezesporu jedním z nejhranatějších aut současnosti) stojí Gerry McGovern, který pro Land Rover vytvořil například velmi úspěšný model Evoque nebo předchozí Range Rover. Vnější design vypadající jako poskládaný z kostek lega je jasně patrný z fotografií, na pracovišti řidiče se proti analogu objevil TFT displej zobrazující některé provozní informace, přepracovaný je i středový tunel. Od představení v roce 2009 už uplynul nějaký čas a mezi zásadní okamžiky patří ukončení nabídky starého motoru 2,7 litru ve prospěch moderních naftových třílitrů (TDV6 a SDV6) v roce 2010 a následně rok 2012, kdy byla s motorem spojena osmistupňová převodovka původem od ZF, která v současnosti platí za nejlepší automat.
V letošním roce se Discovery dočkalo oživení v podobě faceliftu, jenž přinesl nejen přitažlivý styling, ale také vylepšený audiosystém či nové bezpečnostní a komfortní prvky. Pod kapotu se dostal také nový třílitrový benzinový motor s kompresorem, který nahradil nabídku původních V6 a V8.
Stabilní dvě tuny
Přitažlivý benzinový motor sice nabízí výkon 340 koní a určitě potěší srdce automobilových nadšenců, ovšem u nás se neprodává. Pro test jsme zvolili praktičtější a úspornější naftovou verzi TDV6 ve slabším provedení. Třílitr dodává všem kolům sílu 211 koní, točivý moment, tedy zásadní hodnota pro cestu terénem, dosahuje díky použití dvou turbodmychadel výborné hodnoty 520 Nm a je k dispozici již od 1500 ot/min. Dynamika není tak dramatická, jak by se dle papírových hodnot mohlo zdát, ale svůj podíl na tom má i vysoká hmotnost přesahující dvě tuny. V případě že si potrpíte na dynamiku i u off-roadu, doporučím silnější SDV6 s výkonem 256 koní. Výhodou obou verzí je instalace skvělé převodovky, která řadí hladce a nerušivě a neobtěžuje posádku ani škubáním, ani nepřirozenými, trhavými rozjezdy.
Při vysokých rychlostech Discovery potěší výbornou směrovou stabilitou – není náchylné ani na boční vítr, ani na vodní sloupec například na dálnici. Přehlednost hranaté karoserie má také své výhody, ovšem v městském provozu je třeba počítat s velkými rozměry: šířka včetně zpětných zrcátek dosahuje 2200 mm, délka 4829 mm. Proti předchůdci Discovery narostlo do všech směrů, což se projevuje i prostorným, vzdušným interiérem. Vnitřní úroveň pohodlí je vysoká, přičemž pouze hranaté tvary palubní desky odkazují na to, že tohle auto není primárně postavené pro potěchu oka při jízdě, ale pro funkčnost a překonávání překážek.
Zatáčky na okreskách nejsou místem, kde se Discovery bude cítit dobře. Má sice velmi komfortní podvozek (vzduchové odpružení je od druhé výbavy S sériové), takže o drobných i větších silničních nerovnostech skoro nevíte, ale hmota jaksi nemá tendenci moc zatáčet. Schopnosti vozu prostě lépe vyniknou v terénu. V základní výbavě má Discovery stálý pohon všech kol, přičemž testovaná výbava S (která je ideální) přidává ještě elektronický systém Terrain Response, jenž umožňuje nastavení různých režimů jízdy dle povrchu či zvýšení světlé výšky ze standardních 185 mm určených pro běžné ježdění až na 240 mm.
Základní výbava E má konvenční ocelové odpružení, všechny další elektronické vzduchové. Všechny verze mají stálý pohon všech kol s jednostupňovou redukční převodovkou a elektronickou uzávěrku mezinápravového diferenciálu. Od výbavy S výše můžete ovládat nastavení podvozku a chování čtyřkolky prostřednictvím systému Terrain Response, který mění přenosy sil na kola a rozdělení točivého momentu dle zvoleného povrchu. Umožňuje také nastavit světlou výšku v rozmezí až 125 mm (nahoru) a 50 mm (dolů při nakládání věcí). Vše doplňuje celá série elektronických pomocníků včetně asistenta pro sjezd z kopce či pomocníka rozjezdu do kopce.
Asistent z kopce, senzory do vody
Cesta za dobrodružstvím právě začíná: na otočném ovladači navolíte neutrál, poté zařadíte redukci a můžete se směle vydat mimo zpevněné cesty v podstatě za každého počasí. V průchodnosti terénem vám pomůže ještě elektronická uzávěrka mezinápravového diferenciálu či praktický asistent jízdy z kopce, který automaticky přibrzďuje kola, a udržuje tak předvolenou rychlost.
Neomezí vás ani nadprůměrné nájezdové úhly 36,2 ° vpředu a 29,6 °, které v kombinaci s optimální délkou rozvoru napovídají o značných schopnostech. Pokud je třeba přebrodit potok, můžete se na Discovery také spolehnout – brodivost 700 mm patří taktéž mezi velmi dobré hodnoty, a kdybyste se náhodou dostali hlouběji, senzory na zrcátkách vás na to upozorní. Pokud přijde na tažnou kapacitu, nemusíte se omezovat: Discovery za sebou utáhne přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny, takže není problém ani s přepravníkem na koně či člunem. Ani spotřeba není při různorodém používání nijak dramatická, pohybuje se od 10 l do 12 l / 100 km, což vzhledem k hmotnosti a dynamice považuji za příjemné.
Discovery není auto za pár korun, za techniku i odolnost se platí. Ale cena není nijak přehnaná: základní verzi pořídíte za 1 279 917 Kč (3.0 TDV6 E), vrcholnou za 1 769 881 Kč (3.0 SDV6 HSE). Za zmínku stojí i nabídka užitkové dvoumístné verze v ceně kolem 1,3 milionu Kč. Jak již bylo řečeno, druhá výbava S zcela dostačuje a nabízí vše potřebné. Cena činí 1 356 894 Kč se slabším (leč dostatečným) motorem, a pokud si vyberete některé z řady příplatkových prvků či paketů, dostanete se na cenu cca 1,5 milionu korun. Za tyto peníze získáte solidní, odolnou anglickou techniku, se kterou si rozšíříte obzory i o místa, kam jste mysleli, že se nikdy nepodíváte.
Plusy:
terénní schopnosti, komfort vzduchového odpružení, odolnost, kultivovaný motor, praktický a prostorný interiér
Minusy:
náklony v zatáčkách, silná nedotáčivost, příliš lehce nastavený posilovač řízení
Verdikt:
Discovery dospělo. Pokud vyloženě netoužíte po luxusu dražšího Range Roveru, zaslouží vřelé doporučení. Je to pracant, drsoň, ale můžete s ním vyrazit i do opery. Neuráží, nevzbuzuje zbytečnou pozornost, přesto všechno zvládá s grácií. Za volantem se budete cítit jako dobrodruzi, které nic nezastaví, a neustálý pocit spolehnutí se na techniku vás bude těšit s každým dalším kilometrem. Ani luxus interiéru nebyl opomenut – nechybí kvalitní audio, navigace a další prvky, které v podobném voze správně považujete za samozřejmé.