K čemu chtít u pedagogů uměleckou výchovu
Zákon o pedagogických pracovnících se ministerstvo školství rozhodlo změnit kvůli nápravě nepříznivé situace, do které se o prázdninách dostávají někteří učitelé se smlouvou na dobu určitou – jsou totiž nezaměstnaní.
Ale když víme také o další chybě, kterou je třeba napravit, měli bychom to udělat. Jaký je to problém? Ve výčtu oborů, které kvalifikují pedagogické pracovníky, totiž citelně chybí magisterské umělecko-pedagogické obory z vysokých škol AMU a JAMU.
Od 90. let se v České republice na DAMU – dramatické fakultě AMU – rozvíjí obor, který může výrazně zlepšit atmosféru ve škole. V hodinách dramatické výchovy se nenacvičuje divadlo. Děti se učí kultivovaně se projevovat, vyjadřovat i zvládat své emoce, učí se rozumět svým spolužákům. Pod citlivým vedením získávají důležité sociální dovednosti, které chybí i mnohým dospělým. V rámci dramatické výchovy lze často úspěšně zmírnit napětí mezi dětmi, které bez „ošetření“ může vyústit do šikany.
Vedle etické výchovy je právě dobrá umělecká výchova účinným prostředkem, jak kultivovat dětskou osobnost a předejít velké bolesti dnešní doby: agresivitě, která vyplývá z nespokojenosti se sebou samým a z nepochopení druhých. Dobrá umělecká výchova pomáhá jednotlivým žákům i atmosféře třídy.