ANO kritizuje projekty vysokorychlostních tratí. Jejich plány byly dobré, diví se Kupka

VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ

ANO kritizuje projekty vysokorychlostních tratí. Jejich plány byly dobré, diví se Kupka
Stínový premiér Karel Havlíček (ANO) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Foto: Michal Čížek // Martin Kupka
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Stát nemůže ufinancovat všechny priority, které si vysnila vláda Petra Fialy (ODS). Pro Echo24 to řekl stínový premiér Karel Havlíček (ANO) s tím, že především vysokorychlostní železniční tratě budou stát v ceně peněz dva biliony a jsou nezaplatitelné. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) pro Echo24 připomněl, že to byla právě vláda Andreje Babiše (ANO), která plány na budování vysokorychlostních železnic připravila. Navíc to podle něj byly dobré plány, na které „rád navázal“.

Státní rozpočet je v posledních letech každoročně ve stamiliardových deficitech a to ho ještě čekají obrovské investice v podobě financování dostavby Dukovan či zvyšujících se výdajů na obranu. V takovém prostředí si podle Karla Havlíčka musí stát vybrat, jaké jsou jeho reálné priority.

„Stát si musí říci, zda chce stíhačky F-35, nové jaderné bloky, chce vysokorychlostní tratě, které si vysnil Martin Kupka. Musí se říci, kde na to ten stát vezme. To se nedá ufinancovat ani ze zvýšených daní, ani z lepšího výběru, ani ze státních úspor, protože kde chcete dále uspořit? Brát důchodcům?“ ptá se Havlíček s tím, že peníze lze získat jednak nastartováním hospodářského růstu třeba na tři procenta HDP a lepším výběrem daní.

„Ale pak už je to jenom na úkor zvyšování dluhu. Vláda nalajnovala brutální utrácení, byť s některými věcmi jsme souhlasili, třeba co se týká jádra, které je nezbytně nutné a nakonec to zaplatí zákazníci. Ale vláda neříká to B, jak to chce financovat. Třeba VRTky jsou nezaplatitelné. Zaplatíte za ně bilion, respektive dva v ceně peněz. Je potřeba si říci, na co máme, protože na všechno nemáme,“ řekl Havlíček v rozhovoru pro Echo24.

Kupka: Jestli ANO couvá z vlastních výhledů, je to škoda pro celou zemi

Ministr dopravy Kupka v rozhovoru pro Echo24 řekl, že jde v postoji hnutí ANO k vysokorychlostním tratím o „pozoruhodný obrat“. „Vždyť to byla právě vláda Andreje Babiše, která výhledy výstavby vysokorychlostních tratí nastavovala. A teď řeknu něco, co by možná Karel Havlíček a Andrej Babiš nečekali. Já jsem to jejich nastavení přivítal, navázal jsem na jejich plán, rozšířil ho a posunul dál. Jsem si plně vědom, že pro budoucnost České republiky opravdu velmi důležitý projekt národního významu. A jestli oni teď couvají a snaží se ho zpochybnit, tak je to škoda pro celou zemi. Nevím, jestli jim v průzkumu veřejného mínění vyšlo, že už to voliči tolik nechtějí, ale jinak tomu jejich obratu nerozumím,“ uvedl Kupka.

Podle Kupky je jasné, že se budou muset hledat finanční prostředky na výstavbu tratí. „V tuto chvíli připravujeme financování klíčových ramen vysokorychlostních tratí v režimu PPP se zapojením soukromého kapitálu. Z hlediska EU může být takové řešení nejen vítané, ale možná i nutné, protože ani EU nebude mít dostatek prostředků na podporu všech různých projektů napříč různými zeměmi. Z iniciativy Petra Fialy se podařilo poslat dopis s podporou několika zemí Ursule von der Leyenové, aby ve víceletém finančním rámci posílila budování železnic v přeshraničních úsecích,“ řekl Kupka.

Ministerstvo dopravy, tehdy ještě pod vedením Karla Havlíčka, avizovalo v květnu roku 2021, že pilotní úseky nových tratí v rámci takzvané Via Vindobona, tedy Vídeň-Praha-Berlín, pro rychlost až 320 km/h o délce minimálně 120 km budou zprovozněny před rokem 2030, zbývajících 250 km nových tratí pak postupně v letech následujících. Tomuto výhledu podle Kupky vůbec neodpovídal stav přípravy těch projektů.

Vysokorychlostní trať Vídeň-Praha-Berlín až ve 30. letech

„Já z toho Karla Havlíčka neviním, protože je dobře, že tu přípravu vysokorychlostních tratí hnal dopředu. My víme, že reálně začít budovat v režimu PPP tzv. Moravskou bránu, spojení mezi Přerovem a Ostravou, je možné v roce 2028. Je to velmi důležitá věc, která uleví přetíženou infrastrukturu současné Ferdinandky a přispěje to k průchodnosti českých železnic. To je naprosto zásadní projekt a bez ohledu na to, kdo bude v příští vládě, tak za to nepřestanu bojovat,“ vysvětlil Kupka.

V případě trati přes Vídeň, Prahu a Berlín – tzv. Via Vindobona – ke zprovoznění dojde podle Kupky nepochybně až ve třicátých letech. „A v té dekádě bude už také možné po těch dokončených úsecích jezdit. V případě Moravské brány je reálné, že by mohla být zprovozněna kolem let 2033 až 2034. Pokud se podaří udržet tempo a nepřijde nová vláda, která by vše zastavila a odložila do skříně, což by byla obrovská škoda, pak to zvládneme,“ dodal Kupka.

„Buď se nesmyslnou kapitulací staneme bílým místem na mapě, které se bude objíždět přes Rakousko a Bavorsko, nebo dokážeme využít profit, který máme díky své geografické poloze jako křižovatka Evropy. Pokud to ANO myslí vážně, tak chce reálně zbrzdit ekonomický vývoj země a otočit opravdu dobré a užitečné plány,“ uzavřel ministr.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články