Zúžená magistrála, nejezdící tramvaje, voda v metru. Rekonstrukce Václaváku ztěžuje dopravu
DOPRAVA V PRAZE
Rekonstrukci Václavského náměstí a s tím spojené obnovení tramvajové trati přes náměstí pociťují Pražané v těchto dnech výrazněji než dřív. Stále trvá přerušení tramvají mezi Vodičkovou a Jindřiškou ulicí, magistrála před Národním muzeum je zúžena o dva jízdní pruhy a do vestibulu metra navíc začala prosakovat voda. Celá rekonstrukce, která začala na konci června, má trvat tři roky.
Rekonstrukce horní části Václavského náměstí spojená s budováním tramvajové trati od Národního muzea začala letos v červnu. Kromě výstavby tramvajové trati, která propojí koleje ve Vinohradské s těmi ve Vodičkově a Jindřišské ulici, má být součástí rekonstrukce i revitalizace horní části náměstí podle vítězného návrhu studia Jakub Cigler Architekti, rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanic metra Muzeum a výstavba retenční nádrže na dešťovou vodu k zalévání stromů a úpravy na povrchu. Práce potrvají tři roky a vyjdou podle výsledku tendru na 1,24 miliardy korun bez DPH.
V první etapě od 29. června do 30. září 2024 má být obousměrně přerušen provoz tramvají mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Do toho řidiči kvůli rekonstrukci zažívají výrazné dopravní omezení na Severojižní magistrále, konkrétně na konci Wilsonovy ulice před Národním muzeem. Původně došlo k zúžení o jeden jízdní pruh, nyní je silnice před Národním muzeem stažena o dva jízdní pruhy.
První výhybka na Václavském náměstí.
— PID (@PIDoficialni) July 30, 2024
Ještě si počkáme, než díky ní tramvaje odbočí. Ale jak je vidět, je s každým dnem příští zastávka u koně mnohem blíž. pic.twitter.com/EyCvy386OY
Fungování metra se rekonstrukce nijak dotknout nemá, aktuálně ale začala do vestibulu stanice metra Muzeum prosakovat voda. Podle vedoucího tiskového oddělení pražského dopravního podniku (DPP) Daniela Šabíka jde o očekávané průsaky způsobené rekonstrukcí stropní desky stanice, z níž dělníci kvůli pracím odstraňují hydroizolaci. Prosakování vody se podle něj dá očekávat po celou dobu prací.
I když aktuálně je sucho, voda se drží v dutinách od posledních dešťů. „Rozšířili jsme zábor tak, aby byl v maximální míře pod tím, kde zhotovitel pracuje a kde jsou odkryté hydroizolační vrstvy,“ uvedl Šabík. I tak se podle něj voda může dostat i mimo ohrazenou plochu. „Jde o daň za to, že stanice je i v době prací funkční. Chtěli jsme to udělat tak, aby probíhaly práce s lokálním záborem a v maximální míře byl zachován provoz stanice,“ řekl.
Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou podle dřívějších informací po stranách náměstí a uprostřed bude promenáda. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu aut, která pojedou částečně po tramvajových kolejích.