Češtináři popsali dopad státní maturity: „Literatura se stala neoblíbeným předmětem“
MATURITY Z ČEŠTINY
Společnost učitelů českého jazyka a literatury kritizuje systém maturit v České republice. Podle ní je výuka literatury na českých školách v úpadku. Na vině má být systém státních maturit. "V roce 2011 do škol vkročila státní maturita, donutila češtináře osekat literaturu do seznamů a studentům přikázala vybrat si z nich směšných dvacet (ve vyšší úrovni třicet) textů k rozborům," tvrdí SUČJL.
"Postupně se v nich usazovaly stále ty samé, pokud možno tenké knihy a vytvořila se nová „povinná četba“. Její rozbory kolují na internetu, a dokonce se s nimi obchoduje. I studenti, kteří ještě čtou, je používají, aby nevynechali nějaký formální detail," říká SUČJL ve své tiskové zprávě.
Společnost dále dodává, že "mnoho autorů a textů zmizelo z jejich povědomí a literatura se opět stala neoblíbeným předmětem, neboť maturita hodiny češtiny velmi ovlivňuje." Podle učitelů je třeba novela zákona, která "nebude diktovat systém ústní maturity z češtiny." Češtináři by tak mohli tvořit modely zkoušek, jež nebudou postavené na seznamech a formě.
K testu z českého jazyka a literatury by podle Cermatu mělo jít 75 230 žáků. Státní maturitní zkouška z češtiny je povinná pro všechny včetně ukrajinských uprchlíků, kteří v Česku studují kvůli válečnému konfliktu v jejich domovině. Druhý předmět státní maturity si středoškoláci volí mezi matematikou a cizím jazykem.
Studium letošních maturantů ovlivnila v minulých třech školních letech opatření proti epidemii covidu-19 spojená s výukou na dálku. Někteří odborníci na vzdělávání proto upozorňovali, že tak mohli mít studium obtížnější. V letech epidemie byly zkoušky pro maturanty upravené, letos se konají ve standardním režimu.