Chorvatsko spadlo z trůnu. Češi loni více jezdili do Itálie, hitem je nově i Polsko
CESTOVÁNÍ V ZAHRANIČÍ
Pljeskavici a ajvar vystřídala pizza a těstoviny. Několika generacemi oblíbené Chorvatsko bylo sesazeno z pomyslného trůnu české dovolenkové destinace číslo jedna, kde ji vystřídala nedaleká Itálie. Tuzemští dovolenkáři minulý rok jezdili častěji za písečnými plážemi Tyrhénského moře, než na kamenité pobřeží Jadranu. Dlouholetý favorit českých občanů tak přišel o své prvenství mezi nejoblíbenějšími dovolenkovými destinacemi, potvrzují data Českého statistického úřadu (ČSÚ). Překvapivým hitem jsou i polské pláže u Baltského moře.
Češi v roce 2024 podnikli do Itálie 796 tisíc delších cest do Itálie, což je meziročně o čtvrtinu více. Chorvatsko tak s 674 tisíci delšími cestami zůstalo pozadu, přestože si stále drží silnou základnu věrných turistů, uvádí cestovní data z konce března.
Změna na pomyslném trůnu podle odborníků odráží touhu Čechů po nových zážitcích. Lidé už nechtějí jezdit pořád na stejné místo. Itálie nabízí nejen krásné moře, ale i kulturu, gastronomii a celkově širší spektrum zážitků, tvrdí cestovní kanceláře.
Češi za loňský rok podnikli přes 7,5 milionu zahraničních cest, což je o 4 procenta méně cest než v předešlém roce 2023. Z toho více než 5,7 milionu tvořily delší dovolené, čímž se myslí pobyty nad čtyři a více nocí. Podle statistik je čím dál oblíbenější cestování letadlem – využilo ho bezmála 2,6 milionu lidí. Delší cesty se vyplácejí v rámci cestování do vzdálenějších či exotičtějších destinací, kde náklady na letenku tvoří značnou část nákladů. Naopak počet cest autem mírně klesl, stejně jako cestování autobusovou dopravou.
Na výsluní se kromě Itálie dostaly i další jižanské destinace. Vzrostl zájem o Egypt a Řecko, zatímco Španělsko i Chorvatsko meziročně ztratily. Ceny přitom zůstávají relativně stabilní. Průměrná delší dovolená vyšla loni Čechy na 18 524 korun. Kratší cesty (1 až 3 noci) stály kolem 6169 korun a podniklo je kolem 1,5 milionu Čechů, uvádí ČSÚ.
KOMENTÁŘ: Zlevní Aleš Michl lidem peníze?
Ačkoliv se někteří Chorvatští podnikatelé obávají úbytku českých turistů, experti varují před unáhlenými závěry. Nejde o konec české lásky k Chorvatsku, ale spíš o přirozené kolísání zájmů a chuť poznávat něco nového.
Nenápadným hitem léta se stalo Polsko
Minulý rok také enormně vzrostl zájem mezi Čechy o dovolenou u Baltského moře. „Polsko je momentálně nejrychleji rostoucí přímořskou destinací. V porovnání s loňskem, kdy začalo získávat na oblibě, je dnes poptávka více než trojnásobná,“ uvádí Lenka Laus, produktová manažerka cestovní kanceláře Travel Family. „Největší zájem klientů je o zájezdy do oblasti Trojměstí, tedy do okolí měst Gdaňsk, Sopoty a Gdyně. Na oblibě ale získává také západní pobřeží polského Baltu od letoviska Międzywodzie přes oblast Kołobřehu až po pláže u města Łeba.“
Cenově dostupné zájezdy umožňují Čechům si plně užít pobyt, počínaje návštěvami restaurací nebo zábavních parků až po sportovní aktivity. Cestovní kancelář Travel Family připisuje nárůst poptávky nejen výraznému rozšíření nabídky zájezdů, ale také diverzifikaci dopravních možností. Například do oblíbeného Trojměstí se dá pohodlně dostat rychlým leteckým spojením, ale také autem nebo po železnici. Vlak vyjíždí z pražského hlavního nádraží čtyřikrát denně, zastavuje i v Kolíně a v Pardubicích a na místě je za necelých devět hodin.
Horké letní dny u Baltského moře potvrzují, že koupání v jeho vodách představuje příjemný a osvěžující zážitek. Písčité pláže spolu s moderními hotely a resorty nabízejí vysokou úroveň ubytování a služeb. Polsko navíc investuje do kvalitní infrastruktury, která zahrnuje nejen pláže, ale i sportoviště, cyklostezky a další atraktivní vyžití.