Jak se z majitele Twitteru Muska stal Trump
ZHYNE TWITTER?
Ne že by nebylo známo, že Elon Musk dokáže být impulzivní, nesnesitelně kompetitivní a samolibý. Ale takové typy nejsou mezi úspěšnými podnikateli výjimečné. A hlavně, důležitý byl nakonec výsledek. Ta auta jezdí. Ty rakety létají. Jenže v případě sociální sítě Twitter jsou tím produktem lidé – spokojení uživatelé. A ukazuje se, že Musk se pro správu takového podniku zásadně nehodí. Množí se předpovědi, že Twitter zahyne.
V sektoru sociálních sítí by to nebylo nic nemyslitelného. V roce 2005 koupila News Corporation Ruperta Murdocha sociální síť MySpace za 580 milionů dolarů, v roce 2011 se jí zbavili za 35 milionů dolarů a dnes mladší generace neví, co to bylo. V roce 2011 koupil tehdejší gigant Yahoo! sociální síť Tumblr za 1,1 miliardy dolarů, v roce 2019 se jí nástupce Yahoo! zbavil za tři miliony.
To, jestli Twitter upadá, je dnes těžké nějak objektivně zjistit. Vzhledem k tomu, že Musk zároveň s převzetím stáhl firmu z veřejného obchodování, už nemusí zveřejňovat tolik údajů jako dřív. Celkový počet uživatelů je zavádějící číslo, které mnoho neříká. Jiná čísla jsou neověřitelná. Například že platit za novou službu Twitter Blue osm dolarů měsíčně se zatím rozhodlo necelých půl milionu uživatelů. Bylo by to z hlediska finanční bilance firmy žalostně málo.
O tom, jak zoufale to vypadá uvnitř Twitteru, jak nehorázně si Musk počíná atd., vyšly desítky reportáží. Musíme je brát s rezervou – americká média píší o technologickém sektoru tendenčně, s nepochopením a v zajetí určitého typu lidí, kteří jsou ochotni s nimi mluvit. Jedním takovým neklamným indikátorem třeba je, když se v reportážích zdůrazňuje, jak se nějaký zaměstnanec rozplakal.
Jen kryptoměny a pornografie
A Twitter taky upadal už před převzetím Muskem. Víme to z interního dokumentu firmy někdy z loňského raného podzimu, který v říjnu popsala zpráva Reuters. Nejaktivnější uživatelé síť opouštějí a zájem o klíčová témata politiky, zábavního průmyslu a sportu upadá, konstatoval dokument. Roste jen aktivita uživatelů zaměřených na kryptoměny a pornografii.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.