Jarmark marnosti nebo klenot BMW X7 M60i
BMW X7 M60i je sice auto v evropských podmínkách v mnoha ohledech zcela zbytečné, po technické i jízdní stránce je to však klenot stěží hledající rivala.
Jarmark marnosti nebo klenotSvět velkých luxusních SUV je sám o sobě velmi specifický. Výkonné pětimetrové koráby s cenovkou ve výši několika milionů často fungují pouze jako příměstský dopravní prostředek nezřídka řízený drobnými ženami. Pokud pak jde o vrcholná provedení daných modelových řad, nabývá na významu spíš demonstrace sociálního statusu nad zážitkem z jízdy a skutečným doceněním konstrukčních a technických schopností vozu. Ve většině případů asi čeká podobný osud i toto BMW X7 M60i xDrive, které bude buď nečinně stát v garážích vil okolo města, nebo se bude se spotřebou 18 l na 100 km vydávat na přískoky směrem ke škole, sportovištím a hodinám dětského zpěvu.
Vůči autu jako produktu je však takové zacházení vrcholně nezdvořilé, protože BMW X7 M60i umí pobavit i hodně náročného řidiče, byť ten si za ty zhruba čtyři miliony korun může koupit i něco jiného, agilnějšího a lépe padnoucího do ruky. Pro koho tedy toto auto vůbec je, pokud vyloučíme výše zmíněnou cílovou skupinu?
Pod kapotou bezmála 5,2 metru dlouhého a 2675 kg těžkého vozu je osmiválec 4,4 V8 s výkonem 530 koní, který je dopován dvojicí turbodmychadel a pomáhá mu i mildhybridní 48V technika. Ve výsledku úžasný agregát, který dává při jízdě zapomenout, jaké „hebedo“ řídíte. Dynamika je výjimečná ve všech ohledech, ať už jde o zrychlení na stovku za pouhých 4,7 sekundy, nebo dálniční dominanci, kde X7 budí svou vizáží oprávněný respekt a hlavně je vždy připraveno deklasovat okolí. Za jeho volantem je velmi snadné podlehnout dojmu, že je člověk vládcem světa. Do reality všedního dne vás však vrátí buď policejní hlídka, nebo pohled na spotřebu paliva. Když se řidič krotí, což neznamená, že by se loudal, lze s tímto autem jezdit i pod 13 l na 100 km. Vlastně to vzhledem k výkonnostnímu potenciálu a rozměrům vozu nejsou tak hrozné údaje, ale úplně se ubránit pocitu, že benzin teče do motoru často trochu zbytečně, nelze.
Jízda je ale lahůdková a žít odpovídající životní styl, je tohle auto na cestu do hotelu v St. Moritz jako dělané. BMW X7 M60i umí být vysoce komfortní a důstojné, stejně tak při změně do sportovního režimu zdivočí a krásně táhne v širokém otáčkovém spektru. Také podvozek zdařile pomáhá maskovat hmotnost vozu, a tak lze i v zatáčkovitých pasážích jezdit překvapivě svižně. Do standardní výbavy verze M60i xDrive totiž patří spousta prvků zejména z dílny M, které pomáhají ke sportovním zážitkům – M diferenciál, M brzdy, M výfuk a dále pak třeba aktivX7 M60i ní stabilizátory, vzduchové odpružení obou náprav či aktivní řízení a natáčení zadních kol. Přes to všechno ani tyto vychytávky (a že se fakt snaží!) z takto koncipovaného auta skutečný sporťák samozřejmě nikdy neudělají.
Uvnitř je ve všech směrech dostatek prostoru, sedí se citelně výš než v jiných velkých SUV, a tak vám třeba BMW X5 připadá při přímém srovnání jako hračka. Rozměrná karoserie je docela přehledná a díky natáčení zadní nápravy je auto při manévrování překvapivě poddajné, přesto parkování vyžaduje nějaké zkušenosti a opatrnost. V leckterých podzemních garážích či ve stísněnějších ulicích se řidič trochu zapotí. Z praktického hlediska potěší standardní sedmimístné uspořádání, přičemž i ve třetí řadě, jakkoli je k ní logicky horší přístup, se posadí i dospělí a budou zahrnuti nečekaným luxusem, třeba v podobě vlastního ovládání klimatizace a vyhřívání. Kufr má v sedmimístném uspořádání sporých 300 litrů, ale po sklopení sedadel třetí řady se zvětší na 750 litrů a dál lze pokračovat až k hodnotě 2120 litrů.
Co říct závěrem? Snad jen to, že pokud bychom vyloženě nepotřebovali v luxusu převážet až sedm cestujících, určitě bychom uvažovali o menším, přesto dostatečně velikém BMW X5 M Competition s ještě lepší dynamikou a o něco nižší cenovkou.
Plusy:
Sociální status, praktičnost, dynamika.
Minusy:
Sociální status, spotřeba paliva, problematičtější parkování.