Zachovat, opravit, přemístit? Různé scénáře pro železniční most na Výtoni, UNESCO varuje

INFRASTRUKTURA V PRAZE

Zachovat, opravit, přemístit? Různé scénáře pro železniční most na Výtoni, UNESCO varuje
Železniční most na Výtoni. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Budoucnost památkově chráněného železničního mostu na pražské Výtoni zůstává nejistá. Výbor světového dědictví UNESCO ve středu jednoznačně doporučil českému státu most zachovat a opravit na původním místě. Zásadní rozhodnutí má učinit ministr dopravy Martin Kupka (ODS), a to ještě před říjnovými volbami. Ve hře zůstávají dvě varianty – citlivá rekonstrukce mostu nebo jeho nahrazení novou tříkolejnou konstrukcí. Každá z možností má své příznivce i odpůrce, a debata tak rozděluje nejen odborníky a veřejnost, ale i politickou reprezentaci.

„Výbor vyzývá stát, aby železniční most pod Vyšehradem zachoval a obnovil na jeho současném místě vzhledem k jeho přínosu pro výjimečnou univerzální hodnotu památky,“ uvádí se v doporučení přijatém v Paříži na závěr 47. zasedání Výboru světového dědictví. Most je podle UNESCO nedílnou součástí historického panoramatu Prahy a jeho odstranění by mohlo ohrozit status hlavního města na seznamu světového dědictví.

Výbor UNESCO doporučil Praze nebourat železniční most na Výtoni

Střet dvou koncepcí

Správa železnic, která je vlastníkem mostu, dlouhodobě upozorňuje na havarijní stav ocelové konstrukce z roku 1901 a podporuje její nahrazení moderním tříkolejným mostem. Vítězný návrh ze soutěže architektonických kanceláří počítá s výstavbou nové konstrukce na stávajících kamenných pilířích a s přemístěním původní nýtované konstrukce o několik kilometrů proti proudu Vltavy, kde by most sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty mezi Modřany a Chuchlí.

„Dvě koleje už dnes nestačí a pro rozvoj příměstské i dálkové dopravy je třetí kolej nezbytná. Nový most přinese bezpečnější a kapacitnější provoz,“ uvedl Pavel Paidar ze Správy železnic.

Proti tomuto plánu se však zvedla silná vlna odporu. Občanská iniciativa Nebourat, Národní památkový ústav, magistrát, radnice Prahy 1, 2 a 5 a řada odborníků prosazují variantu opravy mostu. Nadační fond Vyšehradský most si proto nechal vypracovat studii od mezinárodního týmu mostních inženýrů. Podle ní lze most opravit tak, aby práce trvaly čtyři roky a třetí kolej mohla být přistavěna formou úzké platformy. Náklady se odhadují na 2,5 miliardy korun – tedy méně než novostavba.

„Takovýto most lze opravit. Viděl jsem mnoho konstrukcí v horším stavu, které bylo možné zachránit,“ uvedl britský inženýr Ian Firth. Podle autorů návrhu by bylo možné během oprav zajistit plynulý železniční provoz pomocí provizorní konstrukce.

Politické rozhodnutí

Ministr dopravy Martin Kupka rozhodnutí odložil do chvíle, než obdrží kompletní analýzu tzv. HIA (Heritage Impact Assessment), která hodnotí dopad jednotlivých variant na kulturní dědictví. „Podmínil jsem další kroky názorem UNESCO a výsledky HIA, i na základě konzultací s ministerstvem kultury,“ řekl Kupka. Dokument by měl být hotový do konce léta.

UNESCO ve svém stanovisku přímo vyloučilo variantu přesunu mostu. „Skutečně není jiná možnost než vyšehradský most opravit na stávajícím místě,“ potvrdil prezident Českého komitétu ICOMOS Martin Horáček. Pokud by Česká republika šla proti tomuto doporučení, hrozí Praze vyškrtnutí z prestižního seznamu světového dědictví.

Praha váhá, ale připravila plán B

Hlavní město Praha vnímá zachování mostu jako prioritu, ale připravilo se i na možnost, že Správa železnic rozhodne jinak. Radní schválili plán, podle něhož by stará konstrukce mohla být přesunuta a sloužit jako pěší lávka mezi Modřany a Chuchlí. „Pokud stát rozhodne, že most na Výtoni nelze zachovat, nabízíme důstojné řešení pro jeho další využití,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Přesunu se ale obává předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr. „Spekulovat o umístění mostu jinde než pod Vyšehradem je hazard, který ohrožuje zápis Prahy v seznamu UNESCO. (...) Rekonstrukce by byla rychlejší i levnější,“ řekl.

Iniciativa Nebourat mezitím apelovala otevřeným dopisem na premiéra Petra Fialu (ODS), aby stát projekt demolice definitivně zastavil. „Jakýkoliv jiný postup než oprava památky způsobí ČR mezinárodní ostudu a bude protizákonný,“ uvedla mluvčí iniciativy Ina Koldová. Petici za opravu podepsalo již více než 25 000 lidí.

Rozhodnutí o osudu mostu pod Vyšehradem musí padnout do říjnových voleb, které prezident Petr Pavel vyhlásil na 3. a 4. října. Do té doby se čeká na výsledky HIA a definitivní stanovisko ministra Kupky.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články