Zemědělci na západě ničí náklad řidičům z Česka. Hodina blokády je stojí 100 eur
PROTESTY ZEMĚDĚLCŮ
Dopravcům stále rostou náklady kvůli protestům zemědělců v západní Evropě, na výtržnosti se přitom většina pojistných smluv nevztahuje. V pondělní tiskové zprávě to uvedlo sdružení tuzemských automobilových dopravců Česmad Bohemia. Podle něj zemědělci blokují klíčové trasy dopravců, napadají nákladní automobily a ničí náklad. Dění často nečinně přihlíží místní policie, upozornilo sdružení.
Protestující zemědělci při napadání kamionů ničí zejména potravinový náklad. Podle mluvčího sdružení Martina Felixe útočí zejména na automobily registrované v zahraničí, tedy i na ty české. Průměrné náklady řidiče nebo provozovatele zablokovaného kamionu jsou podle Felixe přibližně 100 eur, tedy více než 2500 korun za hodinu. "Širší ekonomické náklady již dosáhly mnoha milionů eur," řekl.
Hodnota nákladu se liší, "Jeden kamion může převážet potraviny v hodnotě 100.000 eur (asi 2,5 milionu korun) i více," uvedl Felix. Pojištění přitom ve většině případů výtržnosti nezahrnuje. "Neplatí to ani zákazníci," dodal.
"Řidiči uvíznou na silnici a jsou dlouho drženi jako rukojmí bez přístupu k jídlu, vodě a hygienickým zařízením, zatímco zboží je dodáváno s obrovským zpožděním," řekl Felix. Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU), jejímž členem je i Česmad Bohemia, podle něj vyzvala orgány Evropské unie a členské státy, aby pro zachování obchodních cest dělaly více.
"Každý má právo protestovat, ale ne právo vyhrožovat řidičům, útočit na kamiony a ničit majetek. A pokud dojde k nákladným zpožděním, útokům a ničení, někdo za to musí zaplatit," řekla v pondělí ředitelka IRU pro prosazování zájmů EU Raluca Marianová.
Vlády členských zemí mají podle Marianové povinnost zajistit volný pohyb zboží a zaručit bezpečnost řidičů a jejich nákladu. "Neschopnost vlády jednat a chránit právní stát často dokládají záběry policie, která je sice přítomna na místě, ale nepokouší se zabránit škodám způsobeným trestnou činností," uvedl Felix.
IRU po vládách příslušných členských států požaduje kompenzace škod dopravců. "Pokud vlády neplní svou ochrannou roli, musí škody uhradit," řekla Marianová. Dopravci podle ní potřebují jednoduchý a transparentní postup pro uplatnění nároku na náhradu škody.