Česká pošta zvýšila ztrátu o půl miliardy. Optimalizují účty kvůli Balíkovně, tvrdí Havlíček

ČESKÁ POŠTA

Česká pošta zvýšila ztrátu o půl miliardy. Optimalizují účty kvůli Balíkovně, tvrdí Havlíček
Stínový premiér Karel Havlíček (ANO) pokračuje v kritice České pošty, prý účelově optimalizuje účetnictví Balíkovny. Foto: Shutterstock
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Česká pošta loni podle auditovaných výsledků zvýšila ztrátu o 502 milionů korun na 1,246 miliardy korun. Konsolidované provozní výnosy klesly o 872 milionů korun na 18,321 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti. Stínový premiér Karel Havlíček (ANO) pro Echo24 řekl, že vnitropodnikové účetnictví je optimalizováno tak, aby se ukázala vyšší ztráta Balíkovny a že je Balíkovna cíleně připravována pro prodej, což hnutí ANO považuje za špatný krok. Pošta nařčení odmítá.

Pokles příjmů se podle zástupců podniku podařilo částečně kompenzovat snížením provozních nákladů o 520 milionů korun na 19,458 miliardy korun. Meziročně horší byl i výsledek finančních operací, a to o 150 milionů korun.

„Výrok auditora k výroční zprávě proběhl bez výhrad, což svědčí o formální i obsahové správnosti účetnictví České pošty. Česká pošta v současné době využívá standardních úvěrových linek a její existence není ohrožena,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

PODCAST:

Podle zprávy dozorčí rady pošty podnik čelil tlaku na zajištění finanční stability v důsledku pětinového poklesu počtu odesílaných listovních zásilek, který je důsledkem digitalizace komunikace. To znamenalo snížení výnosů o 637 milionů korun. Meziročně nižší výnosy o 363 milionů Kč byly také u vnitrostátních balíků. Počet podaných balíků klesl o 6,9 procenta v důsledku silného konkurenčního boje, který zároveň neumožňoval poště zvýšit ceny.

„I přesto se podařilo najít rovnováhu mezi poskytováním tradičních poštovních služeb a inovacemi, které jsou zaměřeny na oblasti byznysu, jako jsou e-commerce a logistika,“ uvedl předseda dozorčí rady Martin Herrmann.

Pošta od dubna vyčlenila komerční balíkové a logistické služby do nového odštěpného závodu České pošty – balíkové služby. Má být mezistupněm před úplným oddělením do samostatné akciové společnosti Balíkovna. Management České pošty plánuje pro tuto komerční část firmy najít strategického partnera, který bude moci Balíkovně vytvořit prostor pro další růst a přinese potřebné investice odhadované na dvě až tři miliardy korun.

ANO odmítá prodej Balíkovny

Stínový premiér Havlíček dlouhodobě hospodaření České pošty kritizuje. Pro Echo24 už dříve řekl, že má důkazy o „účetních švindlech“, které se týkají Balíkovny. „Stojím si za tím, že vnitropodnikové účetnictví ČP je optimalizováno tak, aby se ukázala vyšší ztráta Balíkovny a že je Balíkovna cíleně připravována pro prodej. Způsob, jakým se to děje, je nepřijatelný, navíc v cílové rovince vlády. Nevidím důvod, proč naservírovat konkurentům státní Balíkovnu, navíc zjevně za výhodných podmínek,“ uvedl Havlíček.

„Na druhou stranu, nejsme v exekutivní roli, je to plně v odpovědnosti ministra Rakušana. Jinými slovy, nemáme páky, jak dění v ČP ovlivnit. Pokud bychom byli u vlády a management by přišel s tímto řešením, odmítli bychom to,“ dodal Havlíček.

Podobně se pro Echo24 vyjádřila také senátorka a stínová ministryně vnitra Jana Mračková Vildumetzová (ANO) s tím, že současný ministr Vít Rakušan (STAN) veřejnosti předkládá „pouze pohádku o transformaci České pošty, která však bude mít velmi špatný konec”.

„Negativní závěr auditora plně potvrzuje naše dlouhodobá zjištění – Česká pošta se nenachází v dobrém ekonomickém stavu a ostře kontrastuje s tvrzeními, jež pan ministr společně s generálním ředitelem veřejně prezentovali,” uvedla Mračková Vildumetzová.

„Z mého pohledu je naprosto zásadní zabránit prodeji Balíkovny – jediného výdělečného portfolia, které Česká pošta aktuálně má. Pokud by skutečně došlo k jejímu odprodeji ještě během tohoto volebního období, mohlo by to znamenat definitivní konec České pošty jako veřejné služby,“ dodala senátorka s tím, že Rakušan sám v minulosti podle ní kritizoval chyby minulosti, kdy stát přišel o plynárenskou či vodárenskou infrastrukturu. „Je proto naprosto nepochopitelné, že nyní připouští ztrátu i balíkové infrastruktury – segmentu, který je nejen strategicky důležitý, ale také může být ziskový,” uvedla Mračková Vildumetzová s tím, že úspěšná transformace by měla proběhnou po vzoru Rakouska.

Pošta jako nástroj pro „kontroverzní politickou diskusi“

Vedení ČP ústy svého mluvčího Vitíka nařčení ze strany hnutí ANO odmítá. „Vše je účtováno podle pravidel, s péčí řádného hospodáře, což potvrdil výrok auditora, který je bez výhrad. Nezávislého auditora bychom z podstaty věci nezpochybňovali. Managementu státního podniku nepřísluší komentovat výroky se zjevným předvolebním politickým podtextem. Je jen škoda, že Česká pošta, její zaměstnanci a zákazníci jsou bráni jako nástroj pro kontroverzní politickou diskusi, což nepřispívá k dlouhodobé stabilitě a udržitelnosti povinné poštovní služby, která je dána poštovní licencí Českého telekomunikačního úřadu,“ uvedl pro Echo24 Vitík.

V březnu redakci sdělil, že vedení pošty zvažuje proti Havlíčkovi právní kroky, nyní je však prý situace jiná. „Co se týká právních kroků, management nyní řeší v rámci transformace důležitější záležitosti. Žádné kroky v této věci proto podniknuty nebyly,“ řekl Vitík.

Zatím nejvyšší ztrátu 1,75 miliardy korun vykázala pošta v roce 2022 a její hrozící prohloubení na více než tři miliardy a hrozba insolvence v dalším roce přiměly vládu k rozhodnutí o transformaci podniku a přijetí stabilizačních opatření. Cílem transformace, která by podle dřívějších informací měla skončit v roce 2026, je ozdravení pošty a její návrat k zisku. Letos podnik předpokládá pokles ztráty pod jednu miliardu korun.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články