Havlíček je skeptický k dalším vysokorychlostní tratím. Stanjura udělal Kupkovi prasárnu, říká

VYSOKORYCHLOSTNÍ TRATĚ

Havlíček je skeptický k dalším vysokorychlostní tratím. Stanjura udělal Kupkovi prasárnu, říká
Bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) podporuje základní pokračování páteřní sítě VRT Drážďany – Ústí – Praha – Brno – Vídeň/Ostrava. Polemizuje nad dalšími plány Martina Kupky, který má zájem provrtat celé Česko, což je podle Havlíčka ekonomicky nereálné. Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Hnutí ANO je pro pokračování základní páteřní sítě vysokorychlostních tratí (VRT) z Drážďan do Vídně, další projekty jsou ale ekonomicky nereálné. Pro Echo24 to řekl stínový premiér a bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) s tím, že kvůli chybějícím desítkám miliard v návrhu rozpočtu ministerstva dopravy na příští rok zamezuje podpisu dalších úseků dálnic i železničních tratí. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) udělal podle Havlíčka ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS) v této věci „vrcholnou prasárnu“.

Součástí hospodářské strategie hnutí ANO je i dokončení páteřní a železniční sítě. „Do roku 2035 všechny dálnice (síť o celkovém rozsahu 2 100 km – ze které zbývá dostavět 600 km), do roku 2040 základní síť vysokorychlostních tratí (VRT – Drážďany-Praha-Brno-Vídeň + odbočka na Ostravu), modernizované koridory TEN-T,“ uvádí se ve strategii, pod kterou má záštitu právě Havlíček.

Ten v červnovém rozhovoru pro Echo24 přitom řekl, že „stát si musí říci, zda chce stíhačky F-35, nové jaderné bloky, nebo chce vysokorychlostní tratě, které si „vysnil Martin Kupka“. „Musí se říci, kde na to ten stát vezme. To se nedá ufinancovat ani ze zvýšených daní, ani z lepšího výběru, ani ze státních úspor, protože kde chcete dále uspořit? Brát důchodcům?“ ptá se Havlíček s tím, že peníze lze získat jednak nastartováním hospodářského růstu třeba na tři procenta HDP a lepším výběrem daní.

„Ale pak už je to jenom na úkor zvyšování dluhu. Vláda nalajnovala brutální utrácení, byť s některými věcmi jsme souhlasili, třeba co se týká jádra, které je nezbytně nutné a nakonec to zaplatí zákazníci. Ale vláda neříká to B, jak to chce financovat. Třeba VRTky jsou nezaplatitelné. Zaplatíte za ně bilion, respektive dva v ceně peněz. Je potřeba si říci, na co máme, protože na všechno nemáme,“ řekl Havlíček.

Nyní pro Echo24 dodal, že ANO podporuje pokračování základní páteřní sítě VRT Drážďany – Ústí – Praha – Brno – Vídeň/Ostrava. „To se nejenom zahájilo za naší vlády, ale v r. 2021 jsem se svým týmem na MD na část projektu zajistil peníze z EU. Polemizuji nad dalšími plány Martina Kupky, který má zájem provrtat celé Česko. To je nyní ekonomicky nereálné – jak z pohledu investic, tak provozu, který by byl přenesen na stát. Jde o další stovky miliard a v dopravě máme jiné priority,“ uvedl Havlíček.

Z dalších projektů se řeší především trať Vídeň-Praha-Berlín, tzv. Via Vindobona, u kterého ministerstvo dopravy ještě pod vedením Karla Havlíčka, avizovalo v květnu roku 2021, že pilotní úseky pro rychlost až 320 km/h o délce minimálně 120 km budou zprovozněny před rokem 2030, zbývajících 250 km nových tratí pak postupně v letech následujících.

Návrh rozpočtu MD? „Totální dopravní Waterloo“

Tomuto výhledu podle ministra dopravy Martina Kupky vůbec neodpovídal stav přípravy těch projektů. „Já z toho Karla Havlíčka neviním, protože je dobře, že tu přípravu vysokorychlostních tratí hnal dopředu. My víme, že reálně začít budovat v režimu PPP tzv. Moravskou bránu, spojení mezi Přerovem a Ostravou, je možné v roce 2028. Je to velmi důležitá věc, která uleví přetíženou infrastrukturu současné Ferdinandky a přispěje to k průchodnosti českých železnic. To je naprosto zásadní projekt a bez ohledu na to, kdo bude v příští vládě, tak za to nepřestanu bojovat,“ vysvětlil Kupka v rozhovoru pro Echo24.

V případě trati přes Vídeň, Prahu a Berlín – tzv. Via Vindobona – ke zprovoznění dojde podle Kupky nepochybně až ve třicátých letech. „A v té dekádě bude už také možné po těch dokončených úsecích jezdit. V případě Moravské brány je reálné, že by mohla být zprovozněna kolem let 2033 až 2034. Pokud se podaří udržet tempo a nepřijde nová vláda, která by vše zastavila a odložila do skříně, což by byla obrovská škoda, pak to zvládneme,“ dodal Kupka.

Kupka musí zároveň v těchto dnech ostře vyjednávat o navýšení svého rozpočtu, v němž mu ministr financí Stanjura navrhl na konci června pokles skoro o čtvrtinu oproti letošku, což je podle Kupky naprosto nepřijatelné. Redakci Kupka řekl, že by potřeboval ideálně 60 miliard korun navíc. Minulý týden Kupka řekl, že jednání je prý „na dobré cestě“.

Karel Havlíček Echu řekl, že co se týká chybějících peněz v rozpočtu, je to „vrcholná prasárna Zbyňka Stanjury na resort dopravy a Martina Kupku“. „V tuto chvíli se kvůli tomu nesmí podepsat další připravené úseky D6, D11, dokončení IV. koridoru do Českých Budějovic nebo třeba trať Ruzyně – Kladno. Totální dopravní Waterloo, které ochromilo investory, projektanty a způsobilo na dopravě chaos srovnatelný s vládou Petra Nečase,“ uvedl Havlíček.

„Jen proto, že (Stanjura) nechce přiznat, že deficit není 286, ale 330 miliard. Nejhorší na tom je, že ví, že zdroje bude muset doplnit, ale nyní se před volbami tváří, že šetří. Naše vláda potřebné zdroje zajistí,“ avizuje Havlíček.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Tajemství úspěchu Dana Browna

KOMENTÁŘ

Nového románu amerického spisovatele Dana Browna, který se česky jmenuje Tajemství všech tajemství a odehrává se v Praze, se za první týden od vydání prodalo př ...

00:47

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články